خوزستان در روزهای کرونایی آب سالم ندارد، فاضلاب خانگی هم در شهر جاری است

آب اهواز - کرونا| به گزارش خبرنگار رکنا، مسئله آب و فاضلاب های سامان ندیده ی استان خوزستان بارها مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. بارها نیز مسئولین وعده هایی دادند و این وعده ها را به سرانجام نرساندند. اما از جنبه ای دیگر این موضوع مهم است. زیرا جامعه بشری درگیر کرونا است و محرز است که رعایت بهداشت فردی، حضور در محیط سالم از لحاظ بهداشتی می تواند عامل موثری در شیوع این بیماری باشد.سوال بسیار ساده است. آیا اگر خانه ای که بیمار مبتلا به کووید 19 دارد ، فاضلابش را در محیط کوچه رها کند، عامل ابتلای دیگران می شود؟
رضا حیدری نبی ، فعال اجتماعی و مدیر موسسه مردم نهاد پنج تن آل عبا، در این خصوص به سوالات خبرنگار رکنا پاسخ داد.

وضعیت+آب+در+خوزستان

موسسه مردم نهاد پنج تن آل عبا، گفت: متاسفانه اهواز همچنان مشکل آبرسانی و برق رسانی دارد. این مشکل از پیشتر هم بوده است. این مشکلات تابع کمبود منابع آب، دمای هوا و امکانات آبرسانی است. در فصلی که می گذرد، بعد از ظهرها ما قطعی آب داریم. قطعی برق هم متناوب اتفاق می افتد اما کمتر از آب است.

دسترسی به آب سالم در خوزستان وجود ندارد

وی در خصوص دسترسی مردم منطقه به آب توضیح داد: دسترسی به آب سالم در خوزستان وجود ندارد. جز مناطق حاشیه روستایی در بسیار از لوله کشی وجود دارد. البته اخیرا امام جمعه استان و استاندار کارهایی را شروع کردند که هنوز نیاز به توجه دارند. و اینکه، لوله کشی در شهرها داریم، اما کیفیت آب قابل قبول نیست. فاضلاب های خانه ها در شهر جاری می شوند. آب های لوله سنگین هستند. کیفیت آب چندان جالب نیست.
حیدری گفت: آب سنگین است یعنی املاح سنگین دارد که آب را ناسالم می کنند. مردم انتظار دارند که آب آنها تصویه شود. اما حتی آبی که از لوله ها شریان دارد نیز دارای املاح سنگین است. حتی آبی که به عنوان شرب از تصویه فروش ها خریداری می شود هم این مشکل را دارد. در واقع این تصویه فروش ها آب لوله ها را تصویه می کنند تا قابل شرب بشود و بفروشند.

فاضلاب هایی که به کوچه می ریزد ممکن است برای بیماران کرونا باشد

این فعال مدنی اهل خوزستان ، در خصوص ارتباط آلودگی آب و شیوع بیماری در منطقه ( بویژه کرونا ) گفت: در باره منطقه ای صحبت می کنیم که فاضلاب خانگی به داخل کوچه ها می ریزدو کودکان بیشتر و بزرگتر ها هم با این شریان های مسموم مرتبط هستند. اگر از خانه بیماری بیاید مسلما بیماری زا است. حالا اگر ویروس کرونا باشد که شیوع پیدا می کند.

قشر فقیر محکوم به زیان بیشتر به دلیل کرونا است

حیدری بیان کرد: متاسفانه قشر ضعیف جامعه است که بیشتری ضرر را متحمل می شود. مردم سعی می کنند با جدیت رعایت کنند. تقریبا همه ماسک می زنند و فاصله گذاری را رعایت می کنند. اما نمی توانند تشنگی بکشند .تهیه آب باعث می شود این افراد به خارج خانه بروند. همچنین کمبود ماسک در استان معضل است. هیچ داروخانه ای را ندیده ام که ماسک ارائه کند. بیشتر مردم از سوپرمارکت ها ماسک می خرند. این عوامل دست به دست هم دادند و مشکلات را ایجاد می کنند.

یک دوگانگی همیشگی بین اظهارات و اقدامات به دلیل کرونا وجود دارد

وی در خصوص وضعیت کرونا در منطقه گفت: آمارهای رسمی را هر روز اعلام می کنند. اما همیشه این سوال، برای اهالی وجود دارد که آمارها مقارن با واقعیت است یا خیر؟ اگر وضعیت به این قرمزی است که اعلام می کنند، چرا هیچ محدودیتی اعمال نمی شود. اما اگر قرمز نیست و مردم می توانند چنان که همه کارهایشان را بر منوال عادی انجام می دهند انجام دهند، برای چه اعلام هشدار می کنند . یک دوگانگی را مردم حس و بیان می کنند.

به هر حوزه ای که ورود کنید مشکلات عدیده اند

در پاسخ به این پرسش « ایا مردم مطالبه ای برای بهبود شرایط از مسئولین داشته اند؟» منصوری بیان کرد: پیرو بارش ها و سیلاب ها و مصائب ناشی از آن، و پیرو درخواست های مردم ، مقام معظم رهبری دستور دادند توجه بیشتری به این منطقه بشود.به دلیل امر ایشان مبلغی را برای حل مسائل فاضلاب اختصاص دادند. اما متاسفانه، در خصوص خوزستان ( البته من از مناطق دیگر بی خبر هستم ) مسئله بدی وجود دارد. موضوعات با چنین اوامری بلد می شود اما بعد از مدتی مسکوت می گردند و از توجه می افتند. دیگر هم پیگیری نمی شود. کاملا قابل مشاهده است که چه پروژه هایی به خاطر هجمه رسانه ای ایجاد شد ، پس مدتی متوقف شد و هنوز بقایای آن باقی مانده است.

در حاشیه کارون هستیم ولی آب نداریم

وی بیان کرد: از زمانی کمه در اهواز متولد شدم تا امروز که مصاحبه می کنم، متداول وعده ها داده شده است اما هیچ کدام عملی نشدند. ما در هر حوزه ای بخواهیم ورود کنیم، این کمبود ها را میبینیم. این حقیقتی است که وجود دارد. آب و فاضلاب یکی از آنها است. این را هم مد نظر داشته باشید که خوزستان، طبق اظهارات مسئولین 70 تا 75 درصد منابع کشور را تامین می کند. این مهم است که بدانید ما در حاشیه رود کارون هستیم و این مشکلات آبی را داریم.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 588177 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟