ساعت کار کودکان کار افزایش یافت / روزی 30 ثانیه برای کودکان خیابانی وقت بگذاریم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با شیوع کرونا در کشور، از اولین اقداماتی که مدنظر قرار گرفت، ساماندهی کودکان کار و زباله گرد بود تا هم خودشان از ابتلا به کرونا در امان باشند و هم ناخواسته موجب گسترش بیشتر این ویروس در شهر نشوند. اقدامی که مسئولان از آن گفتند و قرار شد ساماندهی صورت گیرد ولی سروسامانی دیده نشد!.

مطهره واعظی پور- فعال مدنی – عضو جمعیت طلوع بی نشان ها در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص نحوه ساماندهی کودکان کار بعد از ورود کرونا به ایران چنین گفت: مسئولان  اعلام کرده بودند که قصد دارند کودکان کار را ساماندهی کنند و حتی فضایی برای این تصمیم در نظر گرفته شد ولی درنهایت، شواهد نشان می دهد که هیچ کودکی از خیابان کم نشده است و این روزها ، درست مثل قبل ورود کرونا به ایران  ، با همان تعداد ، سرچهارراه ها و خیابان های شهر دیده می شوند. یعنی همان کودکانی که صبح ها کار می کردند،در ساعات صبح سر چهارراه همیشگی ، مشغول به کار هستند و کودکانی هم که در همان مکان ، شب کار بودند ، با تاریکی هوا ، خود را به محل کارشان  رسانده و مشغول می شوند و کرونا برای آنها تعطیلی رقم نزده است.

وی با تاکید بر اینکه ، این کودکان ، کار خود را ترک نکردند ولی مردم به دلیل کرونا، ارتباطشان را با آنها کم شده است ادامه داد: سازمان های مردم نهاد در این مدت سعی می کنند برای این کودکان ماسک و مواد ضدعفونی تهیه و به آنها تحویل دهند. نحوه تحویل هم به این صورت است که در خودروهای خود این موارد را قرار داده ایم . سر چهارراه ها در همان چند ثانیه ای که پشت چراغ قرمز منتظر می مانیم به جای اینکه با این کودکان جدال کنیم که شیشه ماشین را تمیز نکن یا گفتمان هایی از این دست ، صدایشان می کنیم. سریع سعی می کنیم با این کودکان با زبان مهربان ارتباط بگیریم و به آنها استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی و اهمیت آن را بیاموزیم و درنهایت تحویلشان دهیم.

این فعال حوزه کودکان با بیان این جمله که هر فردی در جامعه اگر مسئولیت اجتماعی نسبت به این بچه ها داشته باشند می تواند به راحتی به این کودکان کمک کند ادامه داد: در این روزها که مردم دلنگران مبتلا شدن به کرونا هستند کمتر در مواجهه با این کودکان در خیابان ها،حاضر هستند تا شیشه خودروهای خود را پایین آورده و کمکی کنند ولی این رفتار که زیاد هم نادرست نیست چون قصد محافظت از سلامت خود را دارند می تواند به افزایش ساعت کاری این کودکان در خیابان ها بیانجامد زیرا این کودکان باید خرج زندگی را تامین کنند و هر چقدر کمتر کمک بگیرند ، بیشتر در خیابان های پرسه می زنند و ساعت بیشتری را سرچهارراه ها می گذرانند .

وی ادامه داد: کودکانی که سرچهارراه های شهر کار می کنند قطعا به لحاظ معیشتی در خانواده دچار مشکلاتی هستند. این کودکان چاره ای ندارند. صبح به صبح خانواده آنها را بیرون می فرستند که کار کنند و شب باید با پول برگردند. تا پیش از این معتقد بودیم که به این کودکان نباید پول داد ولی دراین شرایط نیاز به پول این کودکان افزایش یافته است.

30 ثانیه برای کودکان وقت بگذاریم

واعظی پور راهکارهایی برای مردمی که دغدغه کمک به کودکان کار را دارند ارائه کرد و گفت : این کودکان اگر بدون پول به خانه برگردند به حتم مشکل خواهند داشت . حال چه کاری می توان انجام داد. می توانیم یک مقدارپولی که قصد کمک با آن به  این کودکان داریم را داریم به شکل نقد تهیه کنیم. با الکل تمیز کرده، درکیسه بگذاریم و با رسیدن به این کودکان این کیسه های حاوی پول را در دستشان بگذاریم. با این روش کمک ،حتی فرهنگ توجه به بهداشت را هم غیرمستقیم به آنها یاد می دهیم.

وی با گفتن از اینکه می توان به کرونا با  این زاویه مثبت هم نگاه کرد که  باعث شده  کمی با این کودکان مهربانتر شویم و حتی به نوع ارتباط صحیح با این کودکان فکر کنیم و برایشان وقت بگذاریم  افزود:  شاید قبلا با بی حوصلگی شیشه خودرو را پایین می آوردیم و کیفمان را می گشتیم تا یک اسکناسی پیدا کنیم تا کمکی به آنها کرده باشیم و در ادامه بی تفاوت می رفتیم. اما الان با دیدن این کودکان مطمئن هستیم که اگر در این شرایط از خانه خارج شده اند و در سرچهارراه ها مشغول به کار هستند اگر خودش هم به این بیماری مبتلا نشود ناقل شده و اول برای خانواده خود از مادر و پدر تا مادربزرگ و پدر بزرگ را خطرناک خواهد بود ، پس برای ما خطرآفرین می شود به این نتیجه می رسیم که بیاییم و به این کودک یاد بدهیم و برایش وقت بگذاریم تا نکات بهداشتی را رعایت کند.

این فعال حوزه کودکان در پایان گفت: اگر این کودک مبتلا شود در چرخه ابتلا امکان دارد این ویروس به خود ما برسد یا عزیزی از ما را درگیر کند. پس برای ایجاد سلامت جامعه بیاییم و کمی برای این کودکان وقت بگذاریم. برایشان در خانه در شرایط بهداشتی لقمه غذایی درست کنیم . اگر قصد کمک نقدی داریم، پول با الکل آغشته شده  را در کیسه های تمیز قرار دهیم و همراه خود کنیم .اگر خیلی کار واجبی نداریم و برای رسیدن به جایی دیر نمی کنیم ، می توانیم وقتی به چراغ قرمزی بر می خوردیم که کودکی سر آن مشغول به کار است ،خودرو را کنار بزنیم . صدایشان کنیم . باور کنید اگر 30 ثانیه چراغ قرمز را  از دست بدهیم هم اتفاقی در زندگیمان نخواهد افتاد.  لقمه ای که در خانه درست کردیم به دستش بدهیم یا کمک نقدی خود را در دستانش بگذاریم. وقتی برای این کودکان وقت می گذاریم و آنها متوجه این احترامی که به آنها گذاشته ایم می شوند ، خودشان هم به این باور می رسند که قابل احترام هستند و باید به خود و سلامت و نکات بهداشتی توجه کنند. حتی یاد می گیرند که در جامعه رفتار با احترامی با دیگران داشته باشند و دقت کنند که با آنها با احترام رفتار شود.

این روزهای کرونایی زمان مناسبی است که دغدغه های اجتماعی ذهنمان را به روز کنیم و با راهکارهای تازه و جدید حواسمان به یکدیگر باشد از کودک خیابانی و کودکان کار گرفته تا همه . این روزها باید بیشتر از قبل به هم توجه کنیم زیرا هر آسیبی که از این روزها بر هر کدام از قشر جامعه وارد شود در نهایت به خود ما می رسد و آسیب از ما هم دور نخواهد ماند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

 

کدخبر: 561435 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟