مرگ 78 تن در پرونده آتش سوزی مرگبار در مسجد ارگ تایید شد

این حادثه Incident که ساعت 18:20 دقیقه دوشنبه 26 بهمن سال 83 -پنجمین روز محرم-در مسجد ارگ تهران رخ داد یکی از مهیب‌ترین و تلخ‌ترین حوادث Accidents آتش‌سوزی قرن در کشور بود. از آنجا که این آتش‌سوزی هنگام برگزاری نماز جماعت و قبل از شروع مراسم ویژه عزاداری رخ داد، جمعیت زیادی در مسجد حضور داشتند وبه همین خاطر افراد زیادی درآتش سوختند.

همزمان با حضور آتش‌نشان‌ها و امدادگران درمحل حادثه، بلافاصله مصدومان به سه بیمارستانی که در نزدیکی مسجد بود منتقل شدند اما باتوجه به شدت سوختگی و جراحت‌های وارده، تعدادی از نمازگزاران نیز در بیمارستان جان سپردند.

از سوی دیگر در جریان تحقیقات بازپرس جنایی و تیم تحقیق مشخص شد نمازگزاران در حال خواندن نماز مغرب و عشاء بودند که ناگهان کپسول گاز در طبقه دوم منفجر شد. سقف 800 متری برزنتی گسترده شده برفراز حیاط مسجد ناگهان طعمه حریق شد. در جریان تحقیقات مشخص شد سقف برزنتی توسط متولیان مربوطه به پارافین آغشته شده بود تا مانع بروز سرما و باران شود. اما همین سقف برزنتی زمانی که آتش گرفت، مثل بارانی از آتش بر سر نمازگزاران فرو آمد و مردم که خود را در خطر می‌دیدند تلاش داشتند تا از راهروی باریک مسجد خود را نجات دهند. در جریان تلاش مردم برای فرار، تعدادی از آنها زیر دست و پا گرفتار شده و جان باختند. از سوی دیگر عابرانی که متوجه آتش‌سوزی شده بودند تلاش می‌کردند تا وارد مسجد شوند. به همین خاطر ازدحام جمعیت و پرشدن فضای مسجد از دود سبب شد عده‌ای از جمله کودکان دچار خفگی شده و جان ببازند. حال آنکه به گفته شاهدان؛ عده‌ای با شکستن شیشه‌های مسجد و فرار Escape از پنجره‌ها موفق به نجات خود شدند.تحقیقات در رابطه با شناسایی مقصران این حادثه تلخ ادامه داشت تا اینکه کارشناسان اعلام کردند هیأت امنای مسجد ۴۰ درصد، هیأت امنای عزاداران 40 درصد و نهادهای بالا دستی و نظارت بر مساجد نیز 20 درصد در این حادثه مقصر شناخته شده‌اند.پس از تکمیل تحقیقات، پرونده با قرار کیفرخواست به شعبه 1155مجتمع قضایی بعثت ارجاع شد. پس از تحقیق و صدور حکم شعبه 1155، پرونده به دادگاه تجدید نظر ارجاع شد اما دادگاه نقص‌هایی را در رابطه با تحقیق در دادسرا و دادگاه گرفت و درنتیجه پرونده برای رفع نقص به دادسرای امور جنایی تهران ارجاع شد.

بدین ترتیب بازپرس محسن مدیر روستا از شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران، رفع نقایص را در دستور کار قرار داد.یکی از نقص‌ها مربوط به تعداد قربانیان و مصدومان بود. تعداد قربانیان این حادثه 78 نفر و مجروحان 22 نفر اعلام شده بودند. از طرفی دادگاه عالی خواسته بود مشخص شود که چند نفر از مقصران حادثه در قید حیات هستند که تحقیقات نشان داد از 9 مقصر 3 نفرشان فوت کرده‌اند. همچنین مدتی پس از حادثه مبلغی به اولیای دم و آسیب دیدگان حادثه پرداخته شده بود که دادگاه خواسته بود معلوم گردد این مبلغ بخشی از دیه بوده یا اینکه به عنوان کمک به آنها پرداخت شده است که بررسی‌ها نشان داد مبلغ پرداخت شده بخشی از دیه بوده است.بدین ترتیب با تکمیل تحقیقات و برطرف شدن نقص‌ها، بزودی پرونده به دادگاه ارجاع خواهد شد تا حکم قطعی صادرشود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار زیر را از دست ندهید:

به شوهرم می گویم زن دیگری بگیرد اما او دست از سر دوستان من برنمی دارد!

با لیلا ارتباط پنهانی داشتم و برای رسیدن به او شوهرش را کشتم! + عکس

شلیک پزشک مسلح به خانم دکتر دراتاق پزشکان بیمارستان + عکس

مزایده لباس های زنانه برای دریافت مهریه دنیای 30 ساله +عکس

توطئه کثیف دختر تتوکار برای 3 جوان / بهنام و دو دوستش به دردسر افتادند و ...+عکس

اعدام جوان شیطان صفت در زندان کرج +عکس

دوست صمیمی یک مرد طبسی او را ته چاه و همسرش را در خانه کشت +عکس

حمله آتشین به مرکز پلیس

زایمان زن جوان در حلقه شیرهای گرسنه

خواب ماندن گورکن جان یک مرد را در اراک نجات داد!

فوری / عضو شورای شهر در خودرو به رگبار بسته شد + عکس

مهیار با گلوی بریده گفت: نیمه شب در خانه مهتاب بودم که ...

اعدام جوان شیطان صفت در زندان کرج +عکس

انفجار هولناک خانه ای در باقرشهر/ یک نفر هنوز زیر آوار گرفتار است+عکس

کدخبر: 277265 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟