حجم آب دریاچه ارومیه فقط 9 درصد حجم در تراز اکولوژیک / مساحت دریاچه ارومیه در طول یک سال نصف شد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود فعالیت 8.5 ساله ستاد احیای دریاچه ارومیه در کشورمان، وضعیت امروز این دریاچه بسیار بحرانی است و مساحت دریاچه ارومیه حتی از زمان تشکیل ستاد احیا نیز کمتر است؛ به نحوی که به گفته آرزو اشرفی زاده، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان محیط زیست اکنون دریاچه ارومیه به دو نیمه تقسیم شده که سطح آب در هر دو بخش شمالی و جنوبی آن به شدت پایین است و اگر حقابه دریاچه ارومیه تامین نشود، با توجه به احتمال تاخیر در شروع بارندگی های پاییزه، بعید نیست که دریاچه ارومیه در ماه های آتی به صورت کامل خشک شود.

اختلاف تقریبا 4 متری تراز امروز دریاچه ارومیه با تراز اکولوژیک

در این میان اما پیگیری های خبرنگار رکنا از منابع رسمی درباره وضعیت کنونی دریاچه ارومیه مبتنی بر آمارهای رسمی مربوط به تاریخ 14 شهریور 1401، از این حکایت دارد که اکنون تراز دریاچه ارومیه 1270 متر و 19 سانتی متر است که این رقم از تراز دریاچه در زمان مشابه سال گذشته 46 سانتی متر کمتر است. همچنین با توجه به این که تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274 متر و 10 سانتی متر است، می توان گفت تراز فعلی دریاچه ارومیه از تراز اکولوژیک آن 3 متر و 91 سانتی متر پایین است.

اکنون مساحت دریاچه ارومیه نیز که به دلیل کاهش محسوس سطح آب به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است، مجموعا 1010 کیلومتر متربع است که نسبت به مساحت 2027 کیلومتر مربعی آن در زمان مشابه سال گذشته، می توان گفت مساحت دریاچه به میزان 50.2 درصد کمتر است و این یعنی در یک سال گذشته مساحت دریاچه ارومیه نصف شده است.

در این میان با توجه به این که مساحت دریاچه ارومیه در تراز اکولوژیک 4635 کیلومتر محسوب می شود، هم اکنون می توان گفت مساحت دریاچه ارومیه به میزان 78.2 درصد از مساحت دریاچه ارومیه کمتر است و به عبارت دیگر، مساحت امروز دریاچه ارومیه کمتر از یک چهارم مساحت دریاچه در تراز اکولوژیک آن است.

کاهش 50 درصدی حجم آب دریاچه ارومیه در طول یک سال

نکته دیگر این که مطابق آمارهای رسمی مربوط به تاریخ 14 شهریور 1401، اکنون حجم آب دریاچه ارومیه 1.39 میلیارد متر مکعب است. این در حالی است که سال گذشته در همین تاریخ حجم آب دریاچه حدود 2.73 میلیارد متر مکعب بود و این یعنی حجم آب دریاچه ارومیه نیز در این مدت حدودا 49.1 درصد کاهش یافته و حدودا نصف شده است.  

البته باید توجه داشت که حجم آب دریاچه ارومیه در تراز اکولوژیک آن 15.5 میلیارد متر مکعب برآورد شده است و این یعنی اکنون فقط به میزان 8.9 درصد حجم دریاچه ارومیه در تراز اکولوژیک در این دریاچه آب وجود دارد.

گفتنی است؛ ستاد احیای دریاچه ارومیه از بهمن 92 با دستور حسن روحانی، رئیس جمهور وقت تشکیل شد و این ستاد قرار بود در یک برنامه 10 ساله یعنی تا پایان 1402، سطح آب دریاچه ارومیه را به تراز اکولوژیک آن برساند.

کدخبر: 823034 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟