کشف اژد‌های صدفی 6 هزار ساله + عکس

به گزارش رکنا، باستان‌شناسان چینی در هفتۀ اخیر یک اژدهای ساخته شده از پوستۀ صدف را در جریان کاوش‌هایشان در شهر چی‌فنگ در منطقۀ خودمختار مغولستان داخلی کشف کرده‌اند. این شیء تزئینی اثری از مردمان فرهنگ هونگشان است که در عصر نوسنگی یعنی در حدود 6700 تا 4900 سال قبل در شمال چین زندگی می‌کردند.

 قدمت این اژدهای صدفی طبق تخمین باستان‌شناسان ممکن است به بیش از 6 هزار سال قبل برسد. قبلا یک اژدهای خمیده از جنس سنگ یشم در همین منطقه کشف شده بود که باستان‌شناسان آن را نیز متعلق به فرهنگ هونگشان قلمداد کرده بودند. اما این اژدهای تازه‌کشف شده، حتی از آن یافته نیز قدیمی‌تر ارزیابی می‌شود. این کشف بسیار مهم می‌تواند نقاط تاریک و پرسش‌هایی را که دربارۀ نماد اژدها در فرهنگ اولیۀ هونگشان وجود داشته است تا حد زیادی روشن کند.

اژدهای صدفی

این یافته حدود 20 سانتیمتر طول دارد و مانند یک جورچین ساخته شده است؛ قطعات مختلفی که از صدف‌های متعدد ساخته شده‌اند، اجزا مختلف بدن اژدها مانند سر، بدن و دم را شکل می‌دهند. تمام اشیاء یافت شده در محوطۀ کاوش، از جمله این اژدها و چند ظرف سفالی، همگی به طور واضح از نوع اشیاء مربوط به فرهنگ هونگشان هستند.

تفاوت این اژدهای صدفی با اژدهای یشمی فرهنگ هونگشان که قبلا کشف شده بود، در تکنیک‌های حکاکی به کار رفته روی آن و سبک کلی اثر است. این اژدها بسیار ظریف‌تر و واقع‌نمایانه‌تر است و دندان‌ها، دم و سایر اجزائش بسیار استادانه‌تر ساخته شده‌اند.

به علاوه، شکل این اژدها نیز بر خلاف اژدهای یشمی خمیده و مانند حرف C نیست بلکه کاملا شبیه یک تصویر باز و گسترده از اژدها است.

اژدهای صدفی

باستان‌شناسان معتقدند یافته‌های یشمی که قبلا کشف شده‌اند، مصنوعاتی بوده‌اند که در ساختمان‌های با اهمیت مذهبی و مناسکی بسیار بالا قرار داده می‌شدند اما این اژدهای صدفی ظاهرا سرنخی است که ما را به دنیای آیین‌ها و مناسک مردمانی با سطح زندگی فقیرانه‌تر وارد می‌کند.

فرهنگ هونگشان در عصر نوسنگی دراطراف رودخانۀ لیائو در شمال چین شکل گرفت. این فرهنگ که به لحاظ مکانی گسترۀ وسیعی را در بر می‌گرفت و حدود دو هزار سال نیز دوام داشت، به ویژه به خاطر حکاکی‌هایی که بر روی مصنوعات یشمی انجام داده‌اند شناخته می‌شوند.

منبع: فرادید

کدخبر: 922761 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟