ردپای شکنجه در این نقاشی‌ها مشهود است + عکس

به گزارش رکنا، قدیس آنتونیوس کبیر یکی از راهبان مسیحی است که از نیمۀ قرن سوم تا نیمۀ قرن چهارم میلادی در مصر زندگی می‌کرد. این قدیس از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین چهره‌های مذهبی در مسیحیت است که رو به زندگی «رهبانی» آورد؛ یعنی از نخستین کسانی که زندگی در شهر را رها کردند و به عبادت در صحرا پرداختند.

شکنجه قدیس

 داستان‌هایی که از همان قرن چهارم دربارۀ او رواج پیدا کردند، موجب شناخته شدن بیشتر او شدند. یکی از این حکایات مربوط به اقامت او در صحرای شرقی مصر است. طبق این حکایت، آنتونی برای پیدا کردن مردی مقدس به نام پولس تِبِسی در صحرا سفر می‌کرد. او در رویا دیده بود که پولس در عبادت و ایمان از او برتر است و بنابراین می‌خواست با او ملاقات کند. او در این مسیر با موجوداتی عجیب‌الخلقه و شیطانی مواجه می‌شود که شمایلشان ترکیبی از انسان‌ها و جانوران دیگر است.

این موجودات قصد وسوسه و آزار آنتونی را دارند. قدیس آنتونی از دست این موجودات به غاری پناه می‌برد اما در آنجا شیاطینی کوچک به او حمله می‌کنند و تا سر حد مرگ کتکش می‌زنند. راهبان و مومنان دیگری که از مرگ آنتونی با خبر می‌شوند برای به خاک سپردن او جمع می‌شوند اما آنتونی به نحوی معجزه آسا زنده می‌شود، دوباره به غار برمی‌گردد و با مدد الهی شیاطین را شکست می‌دهد. خداوند به او الهام می‌کند که به خاطر پایداریش در ایمان، نام او را در سراسر جهان مشهور خواهد کرد.

شکنجه قدیس

داستان وسوسه‌ها و شکنجه‌های قدیس آنتونی یک منبع الهام در سراسر تاریخ هنر اروپایی بوده است. نخستین نقاشی الهام گرفته از داستان آنتونی به قرن دهم میلادی برمی‌گردد که بر روی دیوار کلیسای سانتا ماریا در شهر رم نقش بسته است. اما از قرن پانزدهم میلادی و با فرارسیدن عصر رنسانس تعداد نقاشی‌ها با موضوع شکنجۀ آنتونی بسیار بیشتر شد و نقاشان مشهوری مثل میکل‌آنژ و هیرونیموس بوش نیز نسخه‌های خاص خودشان از این داستان را ترسیم کردند.

حتی در قرن بیستم هم کشیدن نقاشی‌هایی با این مضمون ادامه داشته است. از مشهورترین نقاشان معاصری که این ماجرا را به تصویر کشیده‌اند، سالوادور دالی، از پیشگامان سبک سوررئالیسم بوده است.

شکنجه قدیس

در اینجا برخی از مهم‌ترین نقاشی‌ها با موضوع شکنجۀ سنت‌آنتونی توسط شیاطین را ملاحظه می‌کنید. در این آثار انگار نقاشان تمام نیروی تخیل خودشان را برای ترسیم شیاطین عجیب و غریب و موجودات غیر عادی به کار گرفته‌اند و کابوس‌هایی تمام عیار خلق کرده‌اند که جزئیاتی جالب‌توجه و چشمگیر دارند.

شکنجه قدیس

شکنجه قدیس

شکنجه قدیس

کدخبر: 920333 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟