طول عمر این قلب رکورد زد + عکس

به گزارش رکنا، قدیمی‌ترین قلب جهان را در فسیل ۳۸۰ میلیون ساله یک ماهی آرواره دار باستانی در غرب استرالیا کشف شده است. عجیب ترین قلب را از نظر طول عمر مشاهده کنید.

دانشمندان دانشگاه کرتین قلب این ماهی باستانی را در کنار معده، روده و کبد فسیل شده بصورت مجزا پیدا کردند که این نشان می‌دهد موقعیت اندام‌های آن شبیه به آناتومی بدن کوسه مدرن است.

پروفسور کیت تریناجستیکپ گفت: تکامل اغلب به عنوان یک سری مراحل کوچک در نظر گرفته می‌شود، اما این فسیل‌های باستانی نشان می‌دهد که جهشی بزرگتر بین مهره داران بدون آرواره و فک به وجود آمده است. این ماهی‌ها مانند کوسه‌های امروزی قلب خود را در دهان و زیر آبشش دارند.

محققان از یافتن این فسیل‌ شگفت زده هستند؛ چرا که بافت‌های نرم گونه‌های باستانی به ندرت حفظ می‌شوند.

محققان از پرتو‌های نوترونی و اشعه ایکس برای اسکن نمونه‌ها استفاده کردند که در سنگ آهک جاسازی شده بودند و این به آن‌ها اجازه داد تا از بافت‌های نرم داخل سنگ‌ها تصاویر سه بعدی بسازند.

قلب مهره داران اولیه

تصاویر سه بعدی نشان داد که این ماهی یک قلب پیچیده S شکل داشته که از دو حفره تشکیل شده بود و حفره کوچکتر در بالا قرار داشته است. به گفته پروفسور تریناجستیک، این سیستم قلب برای مهره داران اولیه بسیار پیشرفته است.

پروفسور تریناجستیک افزود: برای اولین بار، ما تمام اندام‌ها را با هم در یک ماهی آرواره‌دار بدوی دیدیم و از این که متوجه شدیم ساختار قلب آن‌ها تفاوت چندانی با ما ندارد، شگفت‌زده شدیم.

کدخبر: 827893 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟