نازکی این کابل فیبر نوری را ببینید

شاید خیلی‌ از شماها درکی از کابل فیبر نوری نداشته باشید.

به گزارش رکنا ، یک کابل نوری با این اندازه می تواند اینترنت پر سرعت یک آپارتمان را تامین کند!

در زمان خودش انقلاب بزرگی بود در زمینه‌ انتقال اطلاعات.

کابل فیبر نوری

فیبر نوری یا تار نوری (Optical Fiber) رشته باریک و بلندی از یک مادّه شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سر به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. فیبر نوری دارای پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی می‌باشد، با فیبر نوری می‌توانیم تلویزیون، تلفن، ویدیو کنفرانس و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت انتقال داد.

کابل‌ فیبر نوری و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر

کابل‌ فیبر نوری به دو دسته تک‌حالته Single mode و چندحالته Multi mode تقسیم می‌شوند.

کابل فیبر نوری سینگل مود

این دسته نور را بصورت مستقیم و بدون شکست عبور می‌دهند. منبع نوری این دسته از کابل‌ها لیزر می‌باشد و شدت نور بالایی دارند. همچنین قطر هسته این کابل‌ها بسیار کم و برابر 9 میکرومتر (µm) است.

کابل فیبر نوری مالتی مود

این دسته کابل‌های فیبر نوری Multi mode هستند که قطر هسته آنها در مقایسه با کابل‌های فیبر نوری تک حالته بسیار بزرگتر و برابر با 50 یا 62.5 (الی ١٠٠) میکرو متر هستند. منبع نوری این کابل‌ها LED ها هستند و نور را در پرتوهای متعدد با طول موج‌های مختلفی منتشر می‌کنند که این پرتوها بسته به نوع کابل، شکل انتشارهای مختلفی را در طول کابل دارند.

فیبرهای مالتی مود می تواند در سرعت 100 مگابیت با 2 کیلومتر مسافت را پاسخگو باشد. اما در سرعت های گیگابیتی ، فیبرهای مالتی مود5.62 فقط در حدود 300 متر ومالتی مود فقط در حدود 550 متر را پشتیبانی می کند. فیبرهای سینگل مود تا سرعت 100 مگابیت را تا مسافت 100 کیلومتر می تواند پشتیبانی کند البته این محدودیت به دلیل عدم توانایی تجهیزات اکتیو می باشد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 670044 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟