ثبت شرکت درایران

شرکت ها به طور کلی به بخش مدنی و تجاری تقسیم میگردند ما به تفاوت های این دو نوع شرکت میپردازیم.

 

شرکت های مدنی

شرکت مدنی بدین معناست که چند مالک در یک شی واحد شریک شده و امور را را به صورت مشارکتی اداره مینمایند.اینگونه شرکت ها نیازی به ثبت در اداره مالکیت صنعتی ندارند ،دارای شخصیت حقوقی مستقل نیستند، نیازی به تعیین اقامتگاه وتابعیت نیز ندارند و موضوعشان معاملات غیر تجاری است و همواره سود و زیان به نسبت سهم شرکا تقسیم میگردد.

شرکت های تجاری

قانون تجارت برای شرکت های تجاری تعریف دقیقی ارائه نداده است ولی میتوان گفت شرکت تجاری اجتماع اشخاصی است که برای کسب سود به انجام فعالیتی خاص میپردازند و سود حاصله به نسبتی که در اساسنامه شرکت ذکر شده است تقسیم میگردد.از زمانی که شرکت در سامانه ثبت شرکت ها به ثبت رسید  ، شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل میگردد. مطابق قانون تجارت این نوع شرکت ها بر هشت قسم هستند که در ادامه به توصیف هر یک میپردازیم.

نکته مهم

در بین تمامی شرکت ها ؛ سهامی خاص و مسئولیت محدود بیشترین تقاضا را دارند . جهت کسب اطلاعات دقیق می توانید با ثبت ذهن ناب تماس بگیرید .

 آدرس :  تهران میرداماد غربی کاووسیه بعد از کوچه نور به سمت خیابان ولی عصر (نرسیده به ولی عصر) پلاک ۳۴۹ طبقه ۱۲ واحد شمالی واحد ۲

شماره های تماس :

همراه: 09122938218

همراه: 09356610070

نحوه ثبت شرکت تجاری در ایران:

در ابتدا به تعریف و توصیف مشخصه های هر یک از شرکت های قابل ثبت در ایران پرداخته، سپس نحوه انجام کار و مدارک لازم را شرح میدهیم.

1.شرکت با مسئولیت محدود:

در شرکت های با مسئولیت محدود حداقل تعداد شرکا و اعضای هیئت مدیره 2 نفر میباشد.حداقل سرمایه نیز برای ثبت این نوع شرکت یک میلیون ریال است که مسئولیت هر یک از شرکا به میزان سهم الشرکه انان بستگی دارد.

2.شرکت سهامی خاص:

برای تاسیس شرکت سهامی خاص به حداقل 3 نفر شریک و 2 نفر بازرس و همچنین یک میلیون ریال سرمایه اولیه که 35درصد ان مبلغ در ابتدا به حساب شرکت در شرف تاسیس واریز میگردد، نیاز است و مسئولیت شرکا به تناسب مبلغ اسمی سهام هر یک می باشد.در صورتی که به هر علتی سرمایه شرکت تقلیل یابد، میبایست شرکا در طی یک سال مبلغ کاهش یافته را جبران نمایند.در غیر این صورت شرکت به نوع دیگری از قبیل تضامنی تبدیل میشود.

3.شرکت سهامی عام:

شرکت سهامی عام شرکتی است که موسسین ان قسمتی از سرمایه ی شرکت را از طریق واگذاری سهام به مردم تامین میکنند. حداقل شرکا در شرکت های سهامی عام 5 نفر میباشد و سرمایه ی اولیه پنج میلیون ریالی نیاز است که باید اقلا 20درصد ان را تعهد نموده و حداقل 35 درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت تودیع نمایند. در این نوع شرکت نیز همانند شرکت های سهامی خاص ،مسئولیت شرکا در قبال شرکت به میزان مبلغ اسمی سهام انان می باشد.

4.شرکت تعاونی:

حداقل شرکا در شرکت های تعاونی 7 نفر و حداقل تعداد افراد هیات مدیره 3 نفر است.حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت تعاونی مبلغ دویست و ده میلیون ریال است که همانند شرکت سهامی خاص 35 درصد از سرمایه اولیه در حساب شرکت تادیه میگردد و این مبلغ توسط اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی تعیین میشود.

5.شرکت تضامنی:

حداقل شرکا برای ثبت شرکت تضامنی 2 نفر است و در لایحه اصلاح قانون تجارت هیچگونه حداقل مبلغی برای تاسیس شرکت تضامنی در نظر گرفته نشده است.لازم به ذکر است که سرمایه این نوع شرکت ها به دو صورت نقد و غیر نقد پذیرفته میشود اما کل سرمایه نقدی تادیه شده و سرمایه غیر نقدی تقویم و تسلیم میگردد.حداقل اعضای هیئت مدیره یک نفر میباشد و مسئولیت شرکا در قبال شرکت و امور ان نامحدود و همه شرکا مسئولیت کامل دارند.

6.شرکت نسبی:

برای ثبت شرکت نسبی به حداقل 2 نفر شریک نیاز میباشد و برای سرمایه اولیه هیچگونه محدودیتی وجود ندارد.

7.شرکت مختلط سهامی:

حداقل سرمایه و حداقل شرکا در شرکت های مختلط سهامی همانند شرکت های نسبی است.با این تفاوت که مسئولیت شرکای ضامن نامحدود و شرکای سهامی به میزان مبلغ اسمی انان میباشد.

8.شرکت مختلط غیر سهامی:

تنها تفاوت شرکت مختلط و غیر مختلط سهامی در شرکای غیر سهامی میباشد که مسئولیت شرکای غیر سهامی به میزان سهم الشرکه انان میباشد.

مطابق قوانین ایران اشخاصی که میتوانند در ایران شرکت ثبت نمایند ،به شرح زیر میباشند.

  1. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی
  2. اشخاص خارجی بدون شریک با مالکیت 100 درصد شرکت
  3. چند شرکت بدون وجود اشخاصی حقیقی
  4. دارا بودن سو پیشینه نیز مانعی جهت ثبت شرکت نیست به شرط این که فرد جز هیئت مدیره ، مدیرعامل و یا بازرس شرکت نباشد

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت ایران:

  • مدارک هویتی شرکا ،سهامداران و بازرسین
  • گواهی عدم سوپیشینه اعضای هیئت مدیره
  • ارائه مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
  • در مواردی که سهامدار حقوقی باشد، برابر اصل مدارک شرکت سهامدار به همراه معرفی یک شخص حقیقی به عنوان نماینده

 

هزینه ثبت شرکت در ایران:

به طور کلی هزینه های ثبت یک شرکت به دو بخش هزینه های اداری که ثابت هستند و هزینه های خدماتی که مربوط به شرکت ها و موسسات ثبتی است . برای دریافت هزینه ثبت هر نوع شرکتی بهتر است با مشاورین ما در موسسه ذهن ناب تماس بگیرید .

آدرس :  تهران میرداماد غربی کاووسیه بعد از کوچه نور به سمت خیابان ولی عصر (نرسیده به ولی عصر) پلاک ۳۴۹ طبقه ۱۲ واحد شمالی واحد ۲

شماره های تماس :

همراه: 09122938218

همراه: 09356610070

آدرس وب سایت : https://zehnenaab.com

کدخبر: 649618 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟