به گزارش رکنا، افکار مزاحم چیست؟ به زبان ساده، افکار و تصوراتی هستند که اتوماتیک وار عمل کرده و فرد احساس می‌کند که هیچ کنترلی روی آن ندارد.

گا‌ها از افکار مزاحم به عنوان نشخوار فکری هم یاد می‌شود. فردی که دچار نوشخوار فکری است، خاطرات منفی مرتب در ذهنش تبلور داشته و مثل آدامسی که می‌جود، آن‌ها را در ذهن خود در طول روز جابجا میکند.

انسان جز اندیشه نیست و افکار مزاحم، کیفیت اندیشه و تفکر او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افرادی که با افکار مزاحم روبرو هستند، انرژی مثبت نیستند. شاد زیستن را فراموش کرده و خیلی سریع پرخاشگر می‌شوند.

زود رنج بوده و سطح تحمل آن‌ها کاهش می‌یابد. این افراد معمولا واقعیت‌ها موجود را منفی تفسیر کرده و رضایت آن‌ها از زندگی کاهش می‌یابد. خودکشی می‌تواند یکی از نتایج افکار مزاحم باشد. تلقین‌های منفی به خود، در شکل گیری افکار مزاحم موثر است. نگاه بدبیانه به افراد و زندگی، بخشی از سبک زندگی افرادی است که با افکار مزاحم دست و پنجه نرم منی کنند. وسواس فکری، اختلال روانشناسی است که برای حل آن باید به روانشناس و روان پزشک مراجعه کرد.

اگر افکار در حد همان افکار مزاحم باشد که اشتغال ذهنی است، مثلاً در حال درس خواندن یک سری افکار در ذهن شما تکرار می‌شوند و باعث می‌شوند توجه و تمرکز شما به هم بریزد و نتوانید تمرکز داشته باشید یا به‌طور کل حواس‌پرت شوید.

چند راهکار برای مقابله با افکار مزاحم

برای این که با افکار مزاحم مقابله کنیم، باید اصول درست اندیشیدن را یاد بگیریم. باید درست و اصولی فکر کنیم. تکنولوژی فکر را جدی بگیریم و شفاف بیاندیشیم. افراد شفاف اندیش و انرژی مثبت، افکار مزاحم کم تری داشته و روش‌های خلاقانه‌ای برای برون رفت ازچالش‌ها پیدا می‌کنند. یکی از روش‌های مقابله با افکار مزاحم آن است که آن‌ها را بنویسیم.

بنویسیم که چرا فکر می‌کنیم همسر ما به ما خیانت می‌کند! یک دفترچه کوچک داشته باشید. این فکر‌ها را یادداشت کنید. دنباله بهانه‌هایی باشید که سبب شکل گیری این افکار در ذهن شما می‌شود. شاید پس از مدتی، از نوشتن خسته شوید و آن‌ها را اینقدر بیهوده بدانید که ارزش سیاه کردن کاغذ سفید نداشته باشد.

راهکار دوم این است که با افکار مزاحم گفتگو کنید. عنوان فکر مزاحم را بنویسید و و به خود بگویید که حواسم به شما افکار است، اما زمان دیگری با شما حرف می‌زنم، روش کار به‌این‌ترتیب هست که عنوان افکار مزاحم را می‌نویسیم و پس از مدت‌زمانی که کار اصلی که به آن می‌پرداختیم تمام شد، به همان فکر مزاحم می‌پردازیم و فکر کردن به آن را شروع می‌کنیم و بعدازاینکه نوشتیم حداقل ۵ بار از روی آن‌ها می‌خوانیم تا حساسیت کمتر شود.

کتاب هنر ظریف به هیچ نشمردن به شما یاد می‌دهد که هر فکری، ارزش تامل نداشته و برای خوب زیستن، باید درست فکر کرد واستدلال قوی داشت

راه دیگر این است که هرگاه فکر مزاحم به سراغ شما آمد آگاهانه تمرکز خود را از این افکار بر فکر یا فعالیتی دیگر معطوف نمایید.

راهکار چهارم، هرگاه این افکار به سراغتان آمد و متوجه شدید، وسط افکار به‌صورت نمادین دکمه‌ای را فشار دهید و به خود بگویید «استاپ» یا «بس است» و بدین‌وسیله رشته افکار مزاحم را قطع کرده و به سراغ مطلبى دیگر بروید.

انجام تمرینات ذهن آگاهی و یوگا و مدیتیشن و شروع کردن به خندیدن بی دلیل به یک موضوع (مثل تیکه کلام‌های یک هنرپیشه کارتونی معروف یا هر چیز دیگر که باعث خنده شما می‌شود) و توجه کردن عمدی و تمرکز پذیرا و بدون قضاوت به رخ دادن افکار، هیجانات و احساس از جمله راهکار‌های موقت خلاص شدن از افکار مزاحم است.

روش‌هایی برای خلاص شدن از خودگویی‌های منفی

۱- تشخیص دهید چه موقع افکار منفی به سراغتان می‌آید.

۲- زمان وشرایطی که این افکار به سراغتان می‌آید یاداشت کنید.

۳- افکار منفی را از مثبت تشخیص دهید.

۴- احساس بعد از این افکار را شناسایی کنید.

۵- راه‌هایی را که می‌توانید این افکار را کنترل کنید شناسایی کنید.

۶- براساس این اطلاعات اداراک واستنباط خود را دوباره سازی کنید تا مثبت‌تر و هدفمندتر شوید.

۷- به خود بگویید این تنها یک فکر است نه واقعیت.

۸- نفس عمیق بکشید.

۹- میزان واقعی بودن فکر خود را بسنجید.

۱۰– از مشاور و روان شناس صاحب صلاحیت کمک بگیرید.

ﮐﺎﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺯﯾﺎﺩ ﺭﺍﻩ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺪﺍﻡ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺧﻮﺩ ﯾﺎ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﻗﻀﺎﻭﺕ، ﭘﯿﺸﺪﺍﻭﺭﯼ ﻭ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻣﯽ ﺯﻧﻨﺪ. ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺯﯾﺎﺩ ﻭ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﺟﻤﻊ ﻫﺎﯼ ﺳﺎﻟﻢ، ﻓﮑﺮ ﺷﻤﺎ ﺭﺍﺩﺭﮔﯿﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﻓﺮﺻﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺎﻓﯽ ﺑﺎﻗﯽ ﻧﻤﯽ ﮔﺬﺍﺭﺩ. خودخواهی و سطح تحمل پایین، دو عامل برای افزایش میزان افکار مزاحم در ذهن است که باید روی این دو موضوع کار کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 545116 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟