به گزارش رکنا، حققان دانشگاه کپنهاگ با بررسی یک قطعه آدامس یافت شده در اکتشافات باستانی، دریافتند که آدامس جویده شده، متعلق به یک زن دانمارکی متولد ۵ هزار و ۷۰۰ سال پیش است که احتمالاً دارای پوستی تیره و چشم‌هایی آبی بوده است.

زن باستان

بر اساس این مطالعه مشخص شد که این زن دانمارکی از نظر ژنتیکی با شکارچیان سرزمین اصلی اروپا خویشاوندی بیشتری نسبت به کسانی که در آن زمان در مرکز اسکاندیناوی زندگی می‌کردند، داشته است.

اثری از فندق و DNA اردک نیز در این نمونه یافت شد که نشان می‌دهد آنها ممکن است بخشی از رژیم غذایی او بوده باشند. نکته شگفت‌انگیز اینکه برای اولین بار است که یک ژنوم کامل انسان باستان را می‎توان از هر چیز دیگری به جز استخوان دریافت.

در بررسی این قطعه آدامس یافت شده از دوران باستان، دانشمندان توانستند DNA را از میکروب‌های دهانی و چندین عوامل مهم بیماری زا در انسان بازیابی کنند که این امر در مطالعات باستانی یک منبع بسیار با ارزش محسوب می‌شود به‌ویژه برای دوره‌های زمانی که هیچ اطلاعاتی از بقایای انسانی در دست نیست. علاوه بر این، محققان DNA با استخراج چندین میکروب خوراکی دهان در این نمونه به وجود ویروس Epstein-Barr پی بردند که به یکی از عوامل عفونت و یا غده تب معروف است.

چنین آدامس‌های باستانی می‌توانند در تحقیق در مورد ترکیب میکروبیوم اجدادی و تکامل پاتوژن‌های انسانی کمک کنند. همچنین می‌توانند در یافتن اینکه چگونه عوامل بیماری‌زا با گذشت زمان تکامل و گسترش یافته‌اند و اینکه چه چیزی باعث می‌شود آنها در یک محیط خاص تبدیل به ویروس شوند؛ در عین حال، با این روش می‌توان پیش بینی کرد که یک عامل بیماری زا در آینده چگونه رفتار خواهد کرد، و چگونه می‌توان آن را مهار یا ریشه‌کن کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 529688 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟