آلاشت مازندران عنوان شهر ملی جاجیم را گرفت

به گزارش رکنا، در سال‌های گذشته شهر بلده‌ی نور لقب صنایع چوبی و شهر مالخواست کیاسر عنوان نساجی سنتی را از آنِ خود کردند. در حقیقت شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هر سال یک جلسه برگزار می‌کند که در آن نمایندگان شهرها و روستاها از شاخص‌ها و نقاط قوت منطقه‌ی خود گزارشی ارائه داده و از صفاتشان حمایت می‌کنند؛ اعضای شورا هم بعد از بررسی پرونده‌ها و ارزیابی آنها به هر یک از شهرها و روستاهای مطرح شده امتیاز داده و مناطق برتر به ثبت ملی می‌رسند. در همین راستا امسال آلاشت واقع در مازندران به عنوان شهر ملی جاجیم انتخاب گشت.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران حسین ایزدی این خبر را اعلام کرد و دلیل انتخاب این شهر را ریشه‌دار بودن هنر Art جاجیم بافی و خصوصیات ویژه‌ی جاجیم در آلاشت دانست. او همچنین استفاده از مواد اولیه‌ و رنگ‌های طبیعی را هم در این موضوع دخیل می‌داند.

آلاشت مازندران عنوان شهر ملی جاجیم را گرفت

آلاشت مازندران عنوان شهر ملی جاجیم را گرفت

حسین ایزدی در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت: " برای ثبت شهر ملی صنایع دستی اول باید صنایع دستی آن شهر ثبت ملی گردد و جاجیم آلاشت چند سال قبل ثبت ملی شده بود. "

گفته می‌شود که به ثبت رسیدن یک اثر هنری در فهرست ملی باعث شناخته شدن بیشتر آن در میان مردم خواهد شد. برای حفظ جاجیم آلاشت نیز باید آن را در فهرست بین المللی یونسکو به ثبت رساند. حسین ایزدی در این راستا گفت: "در صورت تحقق این موضوع، سازمان یونسکو با پرداخت اعتبارات از هنرمندان شهر و هنر جاجیم حمایت خواهد کرد. در حال حاضر یک کارگاه عمومی جاجیم بافی در آلاشت فعال است و این کارگاه از حدود 15 سال قبل فعالیت می‌کرد اما حالتی نیمه تعطیل داشت و آن طور که باید و شاید فعال نبود؛ اما با تلاشهای انجام شده در راستای تامین مواد اولیه و تجهیزات بافندگی حالا این کارگاه با 40 بافنده فعال است. "

آلاشت مازندران عنوان شهر ملی جاجیم را گرفت

آلاشت مازندران عنوان شهر ملی جاجیم را گرفت

در کارگاه ذکر شده در گذشته به صورت روزانه 50 تخته جاجیم تولید می‌شد اما حالا با توجه به کمرنگ بودن فعالیت هنرمندان در این زمینه در کارگاه به طور متوسط روزانه 10 تخته جاجیم تولید می‌گردد. البته مقدار تولید جاجیم در شهر آلاشت بیش از این عدد است که در خانه‌ها تولید می‌شود و متاسفانه آماری از کارگاه‌های خانگی موجود در آلاشت وجود ندارد.

نباید از یاد برد که برای بهتر شدن وضعیت جاجیم در آلاشت علاوه بر تامین مواد اولیه، لازم است کارشناسان صنایع دستی به این شهر بروند تا هنرمندان را با طراحی‌های جدید بازار Store آشنا کنند تا تولیدات بر اساس تقاضا باشد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 444291 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟