نیما ارکانی حامد جانشین انیشتین + بیوگرافی و عکس

به گزارش گروه ترجمه رکنا، «نیما ارکانی حامد»، دانشمند ایرانی دانشگاه پرینستون به همراه هشت محقق فیزیک برجسته دیگر، صاحب جایزه 27 میلیون دلاری «فیزیک بنیادی» شده است.

«یوری میلنر» سرمایه گذار حوزه فناوریهای پیشرفته، بزرگترین جایزه جهانی تاریخ علوم را بنیان گذاشته است. این جایزه 27 میلیون دلاری هر ساله به تحقیقات برجسته دانشمندان جوان در حوزه فیزیک بنیادی اعطا می‌شود.

میلنر که دارای مدرک دکتری فیزیک است، تأکید می کند: قرار نیست این جایزه با جایزه نوبل رقابت کند و استفاده از عنوان نوبل 2.0 در خصوص آن درست نیست.

نیما ارکانی حامد، اد ویتین، آلن گوت، ژان مالدسنا، ناتان سایبرگ، ماکسیم کانتسویچ، آشوک سن، الکسنادر کیتیف و آندره لینده 9 فیزیکدان برجسته سال 2012 هستند که هر کدام مبلغ سه میلیون دلار را دریافت کرده‌اند.

«ارکانی حامد» ملقب به "جانشین انیشتین"، در خصوص این جایزه گفت: جوایز به تنهایی نمی تواند باعث ایجاد انگیزه در افراد برای انجام تحقیقات در حوزه فیزیک شود، اما می تواند شرایط مناسبی برای تکمیل تحقیقات در اختیار محققان قرار دهد.

جایزه جهانی تاریخ علوم در سه ماه نخست سال به برندگان اعطا می شود. در هر دوره نفرات برگزیده با تشکیل کمیته ویژه، برندگان دوره بعد را انتخاب خواهند کرد.

عکس نیما ارکانی حامد (2)

زندگی نامه نیما ارکانی حامد:

نیما ارکانی حامد (متولد سال ۱۹۷۲ میلادی از هیوستون) فیزیکدانی با ملیت آمریکایی-کانادایی است. او در زمینه فیزیک ذره‌ای و نظریه ریسمان کاربردی صاحب نظر است و در حال حاضر، استاد تمام وقت مؤسسه مطالعات پیشرفته است. او در سال ۲۰۱۶، دعوت چین را برای اداره کردن مرکز فیزیک انرژی بالای آینده پذیرفت. فعالیت این مرکز در راستای ساخت بزرگترین شتاب دهنده ذرات جهان است.

پدر نیما (جعفرقلی ارکانی حامد)، خود نیز فیزیکدانی ایرانی می‌باشد و دانش آموختهٔ مؤسسه فناوری ماساچوست (۱۹۶۹) بوده است. حمیده الستی و ساناز، مادر و خواهر نیما ارکانی می‌باشند که آنها نیز فیزیکدان هستند.

جعفرقلی ارکانی حامد در حال حاضر استاد بازنشسته دانشگاه مک گیل کانادا در رشته ژئوفیزیک است. او در سال 1357 در دانشگاه شریف کار کرده و مدتی را در پست ریاست دانشکده فیزیک آن بوده است. او به همراه ۱۴ همکار دیگر خود در نامه‌ای سرگشاده بسته شدن دانشگاه‌ها را محکوم کرد.

پس از این واقعه امضا کنندگان آن نامه در لیست سیاه قرار گرفتند و به گفته جعفر ارکانی، در صورت یافته شده زندانی Prisoner یا اعدام execution می‌شدند. او مخفی شد و نهایتاً در سال 1981 با پرداخت ۵۰۰۰۰ دلار تمام سرمایه زندگیش‌اش، به صورت قاچاق Contraband به همراه خانواده اش در مرز ترکیه از ایران گریختند.

قاچاق چی‌ها به دلیل عدم دریافت بخشی از پول نیما و خانواده‌اش را در میانه راه رها کردند. نیمای 10 ساله در تب ۱۰۷ درجه فارنهایتی بود و نمی‌توانست راه برود. پدر او از عشایر کرد که یکی از رهبران اپوزسیون کردی همراهشان بود کمک خواست و او، اسب‌هایی برای نجات این خانواده سرگردان در دره‌ها فرستاد.

درآخر خانواده نیما ارکانی به کانادا مهاجرت کردند. او در آنجا دبیرستان را تمام کرد و برای شروع مقطع کارشناسی وارد دانشگاه تورنتو شد. نیما از دانشگاه با نشان عالی در رشته‌های ریاضی و فیزیک فارغ‌التحصیل شد و پس از آن، به دانشگاه کالیفرنیا برکلی رفت و زیر نظر لاورنس هال ادامه تحصیل داد.

نیما از سن ۱۴ سالگی در نظریه و قوانین نیوتون تحقیق کرده‌است. سرانجام با دریافت مدرک دکتری در سال 1997، به بخش SLAC در دانشگاه استانفورد برای ادامه تحصیل در پست دکتری رفت.

​در سال ۲۰۰۱ در دانشگاه هاروارد، نیما، هاوارد گئورگی وآندرو کهن به کار عملی به روی ذرات فوق‌العاده ریز پرداختند. تئوری HIGGS نتیجهٔ تلاش و تحقیقات او در این زمینه است. سابقه تدریس از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ به عنوان استاد ارشد دانشگاه هاروارد، از فعالیت‌های او است.

جوایز نیما ارکانی حامد:

و در سال ۲۰۱۲ به دلیل کار بر روی هیگز کوچک موفق به دریافت جایزه فیزیک بنیادی از یوری میلنر، میلیاردر روس شد. وی همچنین سی و دومین نفر در لیست صد نابغه زندهٔ دنیا است.

نیما ارکانی حامد در سال ۲۰۰۵ برندهٔ جایزهٔ PHI BETA KAPPA از دانشگاه هاروارد برای تعلیمات عالی خود گردید.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

 

عکس نیما ارکانی حامد (1) Nima Arkani-Hamed American-Canadian physicist

کدخبر: 439124 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟