جاذبه‌های گردشگری عمان

با وجود روند پر سرعت تغییرات و بازسازی‌های مدرن، خوشبختانه هنوز می‌توان چشم‌اندازهای طبیعی و سنت‌های ممتاز فرهنگی این سرزمین را تجربه کرد.

در حقیقت عمان مقصد گردشگرانی است که به‌دنبال سرزمین‌های بکر و ناشناخته‌ای هستند. سواحلی با درختان نخل در هم تنیده شده، قایق‌های ماهیگیری و دره‌های ساحلی شما را با بخشی از طبیعت این کشور آشنا می‌کند.

این در حالی است که دشت‌ها و بیابان‌های طلایی رنگ و وادی‌های شنی را نباید دست‌کم گرفت.

کشوری که یکی از بهترین مکان‌ها برای شناخت فرهنگ سرزمین‌های عربی به دور از ریخت و پاش‌های نفتی در خلیج‌فارس است.

عمان تنها به زیبایی‌های طبیعی شهرت ندارد. معماری‌ پر زرق و برق در پایتخت آن یعنی «مسقط» و شهرهای پر جمعیتی مانند «صلاله» و «صحار» گردشگران بسیاری را مجذوب می‌کند.

با وجود این هنوز در سایر شهرها می‌توانید صدای دست فروشانی را که به‌دنبال قانع کردن خریداران در خیابان‌ها برای اجناسی مانند جواهرات و غذا هستند، بشنوید و قلعه‌های تاریخی را که برای حفاظت از شهرهای سنتی بنا شده ببینید.

1871290_886

در حقیقت، گذشته در شهرهای کوچک این سرزمین کاملا زنده است و اگر شما به‌دنبال تجربه‌های ناب هستید باید سری به این مناطق بزنید. در مسجد بزرگ مسقط فرش زیبای دستبافی وجود دارد که زمانی بزرگ‌ترین فرش جهان بود.

البته بعدها فرش دستباف مسجد ابوظبی در امارات این رکورد را از عمان ربود. گرچه ممکن است در نگاه اول عمان سرزمین رکورد شکنی از نگاه گردشگری به‌نظر نیاید، اما میراث غنی تاریخی و فرهنگی، اعتماد به نفسی در مردمانش ایجاد کرده که نام خود را به‌رغم رقبای ثروتمند منطقه بر سر زبان‌ها بیندازد.

کوه‌های دیدنی، بیابان‌های وسیع، تپه‌های شنی و قلعه‌های تاریخی، عمان را به سرزمینی عجیب، غیرمتعارف و پر ماجرا تبدیل کرده که برای گردشگران جاذبه‌های بسیاری دارد.

تقویم سفر

به‌طور کلی آب و هوای عمان گرم است و باید بدانید که در هر فصلی از سال که راهی این سرزمین بشوید، به عینک آفتابی و کرم ضد‌آفتاب احتیاج خواهید داشت.

با وجود این اگر قصد سفر به سواحل شمالی این کشور را دارید و هوای خنک را ترجیح می‌دهید باید مهر تا فروردین را برای سفر به این سرزمین انتخاب کنید. در حقیقت هوای آبان تا بهمن برای گردش‌های ماجراجویانه در بین تپه‌های شنی بسیار مناسب است.

در این زمان‌ها از آب و هوای مدیترانه‌ای با متوسط دمای 30درجه در روز لذت خواهید برد. بهترین زمان برای سفر به سواحل جنوبی عمان علاوه بر مهر تا فروردین، خرداد تا شهریور است که آب و هوای موسمی جریان دارد.

چگونه برویم؟

برای سفر به عمان نیازمند روادید (ویزا) هستید. برای اخذ روادید نیازی به حضور شخص نیست.

اگر قصد سفر به این سرزمین را دارید باید خود یا نماینده‌تان همراه با اصل گذرنامه، دو قطعه عکس، فرم تمکن مالی، رزرو قطعی هتل و چک ضمانت بازگشت، به سفارت این کشور در خیابان آفریقای تهران مراجعه کنید.

قیمت روادید 10روزه عادی این کشور برابر با 110دلار است. برای سفر به این کشور می‌توانید از خطوط عمان ایر که پرواز مستقیمی بین تهران و مسقط دارد، استفاده کنید.

همچنین خطوط هوایی اتحاد، امارات، ترکیش و قطر هم با یک توقف شما را به عمان می‌رسانند.

مهمان‌نوازی به سبک عمانی

مهمان‌نوازی در فرهنگ مردم عمان جایگاه ویژه‌ای دارد. در برخورد اول آنها به شکلی کاملا دوستانه و صمیمانه به شما سلام می‎کنند و خوشامدگویی‌های آنها در طول سفر شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

غذاهایی که در بشقاب‌های گلدار سرو می‌شود و قهوه‌های گرم عمانی شما را به گذشته این سرزمین اعجاب‌آور می‌برد.

خرما بخش مهمی از سفره غذایی مردم عمان را تشکیل می‌دهد که به‌عنوان هدیه‌ای الهی مقدس شمرده می‌شود. در حقیقت درخت خرما در زندگی مردم این سرزمین نقش مفیدی دارد.

عمانی‌ها از شاخ و برگ این درخت سبد، زیرانداز و حتی سقف خانه‌های خود را می‌سازند. قهوه در عمان تقریبا سبز رنگ است و در مراحل به عمل آوردن آن، از ترکیب گل رز هم استفاده می‌شود.

اگر به خانه یک عمانی دعوت شوید، منتظر باشید تا فنجان قهوه‌تان مرتب پر شود. این کار تا زمانی که فنجان‌ خود را به نشانه بس بودن، تکان ندهید و اعلام نکنید که به اندازه کافی قهوه نوشیده‌اید، ادامه خواهد داشت.

شیوه غذا خوردن مردم این منطقه هنوز تا حدود زیادی سنتی است.برنج، مرغ و گوشت غذاهای اصلی این سرزمین را تشکیل می‌دهند که همراه با ادویه‌های خاصی پخته و آماده می‌شوند.

یک میز عمانی بدون غذاهای دریایی کامل نخواهد بود. انواع میگو، ماهی و غذاهای دریایی با سبزی‌های تازه بشقاب‌ها را تزئین می‌کنند. در سفرتان به عمان شیرینی و دسرها را دست‌کم نگیرید.

مردم این سرزمین به خوبی ارزش طعم شیرین را می‌دانند و از آن نهایت استفاده را می‌برند. لیمو عمانی که به لیموی ایرانی هم شهرت دارد، یکی از طعم دهنده‌های اصلی غذاهای این منطقه است.

راننده خود باشید

شمار وسایل نقلیه عمومی در عمان بسیار اندک است. متأسفانه در مسقط هیچ قطار یا مترویی وجود ندارد. در حقیقت تعداد اندک اتوبوس‌های عمومی که در عمان برای حمل‌ونقل مسافر وجود دارند، غالبا مسافت‌های درون شهری را شامل می‌شوند. بنابراین برای گردش در بین شهرهای مختلف سه راه پیش روی دارید؛ در تورهای مشخص شده ثبت نام کنید، راننده بگیرید یا خودتان پشت فرمان بنشینید.

تاکسی‌های موجود در این کشور اکثرا از نرخ‌های تعیین شده استفاده می‌کنند، اما این نرخ‌ها می‌تواند برای گردشگران متفاوت باشند.

دولت عمان چندین بار تلاش کرده که راننده‌های تاکسی را مجبور به استفاده از تاکسی متر کند، اما متأسفانه این ایده از طرف آنها رد شده و هنوز اجرایی نشده است.

با توجه به اینکه ترافیک کمی در جاده‌های عمان وجود دارد، استفاده از وسیله نقلیه شخصی گزینه خوبی است. اگر نگران رانندگی در کشوری غریب هستید می‌توانید از یک راننده شخصی استفاده کنید.

البته فراموش نکنید که تورهای تعیین شده غالبا قیمت‌های مناسب‌تری برای گردش بین شهرها ارائه می‌دهند.

بهترین مکان اقامت

با توجه به اینکه عمان سرمایه‌گذاری‌هایی را در زمینه صنعت گردشگری کرده برای اقامت در این کشور نباید نگرانی به‌خود راه دهید.

شما می‌توانید از میان هتل‌های چند ستاره و بین‌المللی تا مسافرخانه‌های مجهز برای اقامت خود برنامه‌ریزی کنید.

آرامش ساحل

هتل« چدی موسکات» که در پایتخت عمان واقع شده ترکیبی از آرامش ساحلی و سنت‌های آسیایی را برای‌تان عرضه می‌کند.

1871254_230

باغ بزرگ هتل با نخل‌های سر به فلک کشیده و ساختمان سفید اقامت دلپذیری را برای شما به ارمغان می‌آورد و می‌توانید از سه استخر هتل و غذاهای لذیذ آن نیز استفاده کنید.

این هتل در بخش غربی مسقط واقع شده که به بخش دپیلماتیک پایتخت شهرت دارد و از فرودگاه تا هتل 15دقیقه با ماشین راه است. برای اقامت در این هتل مجلل باید شبی 400دلار بپردازید.

مناسب آفتاب دوستان

ریزورت البلد (Al Baleed Resort) در صلاله با چشم‌انداز ساحلی آرام از مهمانان‌اش پذیرایی می‌کند. ویلاهای این هتل مجهز به استخر اختصاصی هستند و سه رستوران آن با بهترین غذاهای محلی و بین‌المللی از مهمانان پذیرایی می‌کند.

1871255_536

اگر در زمستان به‌دنبال آفتاب هستید، این هتل برای شما مناسب است. ساحل زیبا، میراث تاریخی ، کوه‌ها و کویرهای این منطقه برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. برای اقامت در این هتل باید شبی 330دلار بپردازید.

چشم‌انداز زیبای خلیج

اگر به‌دنبال یک هتل بین‌المللی با امکانات و خدمات لوکس می‌گردید، « شانگری لا» در مسقط گزینه مناسبی است.

1871256_579

این هتل با پس زمینه کوه‌های هاجر(Hajar) و خلیج، منظره زیبایی را برای مهمانان اش تدارک دیده است. از امکانات هتل می‌توان به ساحل اختصاصی، استخر و دو رستوران با غذاهای لذیذ بین‌المللی و محلی نام برد. برای اقامت در این هتل باید شبی 200دلار بپردازید.

طلوع سحر انگیز

هتل «جبل شمس»برای کسانی که به‌دنبال مکان آرامش بخشی با منظره‌های زیبا و البته قیمت مناسب هستند، گزینه‌ای عالی به شمار می‌رود.

1871257_369

مهمانان این هتل معمولا آخر هفته‌ها در تماشای طلوع خورشید به محلی‌ها می‌پیوندند تا عکس‌های خلاقانه بگیرند و از تماشای طلوعی زیبا لذت ببرند.

این هتل که در مرتفع‌ترین نقطه عمان واقع شده هوای دلپذیری هم در اکثر فصول سال دارد. برای اقامت در این هتل باید شبی 70دلار بپردازید.

بدون آسمانخراش

از غواصی تا بازدید از قلعه‌های باستانی و قدم زدن در سرزمین شن‌های روان، در عمان در انتظارتان خواهد بود.

گذراندن یک تعطیلات ساحلی غالبا هدف عمده گردشگران عمان است اما حقیقت این است که این سرزمین چیزهایی فراتر از انتظار برای عرضه دارد.

نخستین دلیل برای سفر به عمان بازدید از یک سرزمین عرفانی است که امروزه با مدرنیته ترکیب شده است.

شهرهای عمان فضای سنتی و ارزش‌های فرهنگی خود را تا حدود زیادی حفظ کرده‌اند اما ردپای مدرنیته را می‌توان در شهرهای بزرگ این کشور دنبال کرد.

غذاهای محلی، قهوه، خرما و ادویه‌جات متنوع طعم بشقاب‌های عمان را در ذهن‌تان ابدی خواهد کرد.دلیل دوم برای سفر به عمان تنوع سرزمینی است.

در عمان می‌توانید در منطقه‌های سرسبز قدم بزنید و در مرتفع‌ترین نقطه جزیره بایستید و در بیابان‌ها دراز بکشید.

1871258_106

کویر عمان برای گردشگران اروپایی جاذبه‌های بسیاری دارد؛ تجربه تماشای ستاره‌های بیابانی، شتر سواری و کمپ ‌زدن در دل کویر از لذت‌هایی است که در این منطقه تجربه خواهید کرد.

اگر به‌دنبال تعطیلات لوکس و رمانتیک هستید، باز هم عمان برای شما جاذبه دارد. در هتل‌های ساحلی این کشور می‌توانید یک تعطیلات خاطره‌انگیز را در کنار خانواده‌ تجربه کنید.

مسقط پایتختی بدون آسمان خراش است که تلاش کرده تا قلب Heart و روح خود را به‌عنوان شهری بندری و تاریخی حفظ کند.

مروارید و ماهی در این شهر تجارت اصلی را تشکیل می‌دهند. بازدید از مسجدها و موزه‌های تاریخی این شهر یکی دیگر از دلایل سفر به عمان است.

دیدار از چشم‌اندازهای کوهستانی با باغ‌های گل سرخ، روستاهای زیبا و قبایل تاریخی این کشور را هم نباید از دست بدهید.

روز رنسانس

تقویم جشنواره‌های عمان تا حد زیادی متصل به مناسبت‌های مذهبی است. با وجود این شما می‌توانید برای شناخت فرهنگ این سرزمین در مناسبت‌های مختلف راهی این کشور شوید.

اعیاد رسمی در عمان غالبا با گردهم آمدن خانواده‌ها و وعده‌های غذایی مشترک همراه است، اما برای جشن‌های ملی مراسم‌ مشترکی هم در شهرهای بزرگ تدارک دیده می‌شود.

جشنواره مسقط که از اواخر ژانویه تا اواخر فوریه برگزار می‌شود، ترکیبی است از رویدادهای سنتی، فرهنگی و مذهبی.

در این جشنواره مراسم‌ سرگرم کننده‌ای مانند مسابقه، نمایش مد، غذاهای سنتی و کنسرت در آمفی تئاتر برپا می‌شود.

جشنواره گردشگری «صلاله» که از 21 ژوئن تا 21سپتامبر برپا می‌شود، مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی، رویدادهای ورزشی و کنسرت را شامل می‌شود. رمضان ‌ماه مقدس مسلمانان یکی از فرصت‌های ناب برای سفر به عمان است.

در این‌ماه آیین‌های ویژه مسلمانان در این کشور جاری است و خوردن و آشامیدن در طول روز ممنوع است.

روز رنسانس هم روز جشن ملی در عمان است. روز رنسانس را در 23جولای جشن می‌گیرند؛ زمانی که سلطان قابوس به قدرت رسید و رنسانس این کشور را آغاز کرد.

این 10 نقطه را در عمان نباید از دست بدهید

پادشاهی عمان درست در لبه شبه جزیره عربستان واقع شده است؛ مقصدی شگفت انگیز که ممکن است توسط مسافران نادیده گرفته شود، اما اگر به این کشور سفر کنید از تماشای جاذبه‌های متعدد آن غافلگیر خواهید شد.

مسقط پایتخت عمان محبوب‌ترین شهر این سرزمین است، اما اگر تنها قصد بازدید از این شهر را دارید بهتر است بدانید که بخش کوچکی از عمان را می‌بینید و از بسیاری از جاذبه‌ها غافل خواهید ماند.

در ادامه قصد داریم شما را با محبوب‌ترین جاذبه‌های عمان آشنا کنیم؛ مناطقی که در فهرست اکثر گردشگران این سرزمین تکرار می‌شوند.

مسقط

اگر تنها قصد بازدید از یک شهر را در عمان دارید باید مسقط را انتخاب کنید. شهری که به واسطه قلعه‌ها، موزه‌ها، کاخ‌ها و بازارهای خود شهرت دارد.

امکان بازدید از کاخ سلطنتی «قصر العالم» برای مردم عادی فراهم نیست با وجود این می‌توانید به بندرگاه بروید و از آنجا ساختار شگفت انگیز این کاخ را زیرنظر بگیرید.

1871268_476

قلعه‌های «الجلالی» و «المیرانی» به موزه تبدیل شده‌اند و شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شیوه زندگی پادشاهان و تاریخ این منطقه از آنها بازدید کنید.

مسجد بزرگ سلطان قابوس یکی دیگر از جاذبه‌های مهم مسقط است که لوستر کریستال عظیم آن، پنل دیواری سنگ مرمر و همچنین دومین فرش بزرگ جهان که ایرانی است، در این مسجد جلوه گری می‌کنند.

کویر نوردی

«رمال آل وهیبه» درست در مرکز عمان واقع شده است؛ منطقه‌ای که به واسطه تپه‌های بیابانی شهرت دارد.

1871267_795

جایی که در آن تاریخ و طبیعت با هم گره خورده تا شما بتوانید بخشی از شیوه زندگی عشایری را در عمان تجربه کنید. شهر« ایبرا » دروازه اصلی «رمال آل وهیبه» است؛ نقطه‌ای که بسیاری از تورهای کویری از آنجا حرکت خود را آغاز می‌کنند.

اگر دوست دارید شترسواری و سافاری را در دل کویر تجربه کنید باید سری به این منطقه بزنید.

پایتخت تاریخی

«نزوی» که در قرن ششم و هفتم به‌عنوان پایتخت عمان شناخته می‌شد امروز به واسطه قلعه حیرت انگیزی که پیشینه آن به قرن هفدهم میلادی بر می‌گردد، شهرت دارد.

این قلعه توسط« سلطان بن سیف الیعربی» ساخته شده است. پیشینه بخش‌هایی از قلعه به قرن نهم هم می‌رسد.

1871259_809

این قلعه که دارای مکانیزم دفاعی جالبی بوده دارای پنجره‌هایی به شکل‌های نامتعارف است که برای تیراندازی به دشمنان از آنها استفاده می‌شد.

موزه قلعه هم زندگی پادشاهان عثمانی را در قرن هفدهم بازسازی می‌کند. بازار Store سنتی این شهر یکی دیگر از نقاط محبوب گردشگرها‌ست.

روستای سنگی

درحالی‌که چهره شهرهای بزرگ عمان تا حدود زیادی دستخوش تغییرات شده است، اما روستاهای کوچکی مانند «مسفاه‌العبریین» می‌توانند شما را با فضاهای سنتی عمان بیشتر آشنا سازند.

1871260_889

خانه‌های این روستای کوهستانی از سنگ ساخته شده و بیش از آنکه شبیه روستایی در دل شبه جزیره عربستان باشد شباهت به روستاهای کوهستانی ایتالیا دارد.

در این روستا قدم بزنید تا نمونه‌ای از شیوه زندگی مردم عمان را در دل کوه‌ها از نزدیک ببینید. برج باستانی روستا و زمین‌های اطراف آن که مملو از درخت است، از جاذبه‌های اصلی این منطقه به شمار می‌رود.

جزیره بکر

کمی از ساحل عمان که دور شوید جزیره مصیره(Masirah) خودنمایی می‌کند؛ جزیره‌ای که برای دوستداران آفتاب، ساحل، حیات وحش و تاریخ جذابیت‌های بسیاری دارد.

1871261_416

شهرهای این جزیره بسیار کوچک هستند و این به‌معنای جمعیت اندک و نقاط بکر بیشتر است. برای دسترسی به این جزیره می‌توانید از کشتی‌هایی که به‌طور منظم از ساحل حرکت می‌کنند استفاده کنید.

سفال‌های سوغاتی

«بهلاء» یکی دیگر از مکان‌های عجیب عمان است که در شمال این سرزمین واقع شده است. پیشینه « بهلاء» به دوران پیش از اسلام بر می‌گردد

1871262_726

این شهر برای سده‌ها توقفگاه محبوب مسافران بوده است. قلعه دیدنی و تاریخی بهلاء از جاذبه‌های این شهر است و بعد از کاوش در قلعه می‌توانید سری به دیوارهای تاریخی شهر بزنید که شما را به قرن سیزدهم میلادی می‌برند.

اگر به‌دنبال خرید سوغاتی هستید باید سری به بازار این شهر بزنید. بهلاء به واسطه سفال‌های محلی خود شهرت دارد.

دومین شهر مهم

«صلاله» در جنوب عمان واقع شده‌است؛ سرزمینی که بعد از مسقط دومین شهر با اهمیت عمان به شمار می‌رود.

صلاله امروز اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا خانه پادشاه عمان، «قابوس بن سعید» است. قصر قابوس که از سال 1970پادشاه این کشور است، مهم‌ترین جاذبه شهر محسوب می‌شود.

1871263_257

قصری با معماری باورنکردنی که دارد، در‌واقع؛ تلفیقی از سنت و مدرنیته است. با مراجعه به سایت باستان‌شناسی « البلد» می‌توانید در مورد تاریخ شهر بیشتر بدانید.

شیرینی‌های این شهر در بین گردشگران محبوبیت زیادی دارد؛ بنابراین اگر دوست دارید طعم محلی را امتحان کنید فرصت را از دست ندهید.

کوه سبز

کلمه جبل اخضر به‌معنای کوه سبز رنگ است؛ مرتفع‌ترین نقطه در کشور عمان.

1871264_732

گرچه از اسم این منطقه باید انتظار جنگل‌های سرسبز کوهستانی را داشت، اما بهتر است بدانید که منطقه جبل‌اخضر عمدتا از سنگ آهک تشکیل شده و به نسبت عمان که عموما سرزمین بیابانی محسوب می‌شود، سرسبزتر از بقیه نقاط این کشور است.

این منطقه جزو مناطق حفاظت شده عمان است و شما می‌توانید در مسیرهای مشخص شده آن پیاد‌ روی کنید و از تماشای درختان پر میوه لذت ببرید.

ساحل لاک پشت‌ها

«راس الجینز»منطقه‌ای برای حفاظت از لاک پشت‌هاست و در قسمت شرقی عمان واقع شده است.

1871265_577

اگر در طول تابستان به عمان سفر کنید می‌توانید در این منطقه سری به لاک پشت‌های غول پیکر که در امتداد ساحل استراحت می‌کنند، بزنید.

شما می‌توانید برای تماشای لاک پشت‌ها در قالب سفری یک روزه راهی این منطقه شوید، اما اکثر بازدید‌کنندگان برای تماشای موزه و لاک پشت‌های زیبا یک شب را درنظر می‌گیرند.

لذت غواصی و شنا

شبه جزیره« مسندم» در شمالی‌ترین بخش عمان واقع شده‌است؛ شبه جزیره‌ای که به واسطه مرز امارات از بقیه کشور جدا شده.

1871266_340

بخش‌هایی از این جزیره دور افتاده و تا حدودی خالی از سکنه است، اما در قسمت شمالی آن می‌توانید از تماشای منظره‌هایی بکر لذت ببرید.

در سفر به این شبه جزیره می‌توانید با قایق‌هایی برای کشف جزایر همراه شوید.غواصی و شنا با دلفین‌ها هم از دیگر لذت‌های این منطقه است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید
*برترین ها

کدخبر: 435871 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟