ساخت درخت طبیعی از سیگار

علی‌رغم محدودیت‌های زیادی که برای استعمال سیگار در کشورهای مختلف اعمال می‌شود اما هنوز هم ته سیگار یکی از زباله‌های مطرح آلوده‌ کننده‌ی دنیا است. شاید ساده‌ترین کار برای آلوده نکردن محیط این باشد که ته سیگار را به سطل‌های زباله بیاندازیم اما راهکارهای خلاقانه‌‌تری ایجاد شده‌اند که حتی از ته سیگار هم می‌خواهند به نفع محیط زیست استفاده کنند. یک شرکت هندی کاغذ سیگاری ساخته است که زیست تخریب‌پذیر است و جالب‌تر این که دانه‌های موجود در آن شروع به رشد می‌کنند.

این ایده پیش از این برای ساخت کاغذهای تخریب‌پذیر و رشد دانه‌های گل یا چمن اجرایی شده بود اما این بار از بذر درختان استفاده شده تا پس از رها شدن ته سیگار در طبیعت، درخت رشد کند.

البته این ایده با دو مشکل اساسی روبرو است، اول این که تشویق مردم به انداختن ته سیگار در طبیعت یا حداقل اهمیت ندادن به جایی که ته سیگار را می‌اندازند مشکل ساز است و دوم این که سیگارها محدود به یک منطقه نیستند و اگر قرار باشد دانه‌های نوعی درخت در مناطق مختلف دنیا کاشته شوند، از نظر اکولوژیکی گونه‌های دیگر به خطر می‌افتند.

کاربران اینترنت به این ایده واکنش‌های مختلفی نشان دادند که بعضی جالب توجه هستند. برای مثال گفته می‌شود که تعداد زیادی از آتش‌سوزی‌ها در اثر پرتاب ته سیگار خاموش نشده از خودرو به طبیعت به وجود می‌آید و اگر این کاغذ‌های سیگار تولید انبوه شوند این رفتار هم تشویق می‌شود و در نهایت برای خلق یک درخت، آتش‌سوزی‌هایی اتفاق می‌افتد که صدها درخت را نابود می‌کند.

سالانه بیش از ۵ تریلیون ته سیگار دور انداخته می‌شود و از بین رفتن هرکدام هم حدود ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد. شاید بهتر است به جای تغییر صورت مساله به فکر کنار گذاشتن تنبلی و راهکارهایی برای فرهنگ‌سازی باشیم.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 426199 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟