به گزارش رکنا، علی عجب‌شیری‌زاده امروز اظهار داشت: باتوجه به اینکه تبریز بهترین نقطه برای مشاهده طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن 21 است، 6 دانشمند فرانسوی در کنار دانشمندان ایرانی برای رصد این اتفاق نادر به تبریز می‌آیند.
وی افزود: برای استقرار این گروه و تجهیزاتشان هشت محل نصب تلسکوب در رصد خانه طوسی تبریز مشخص و آماده شده است.
عجب‌شیری‌زاده تاکید کرد: در این رصد قرمز شدن رنگ ماه در زمان خسوف که یکی از سوال برانگیزترین اتفاقات دنیا در حوزه علم نجوم است مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: در ماه‌گرفتگی 5 مردادماه اتفاق نادر دیگری نیز روی خواهد داد و آن قرار گرفتن سیاره مریخ در نزدیک‌ترین موقعیت نسبت به زمین خواهد بود که این روی داد طی 25 سال آینده بار دیگر اتفاق خواهد افتاد.
همکار علمی پژوهشکده فیزیک کاربردی دانشگاه تبریز تاکید کرد: علاوه بر بررسی‌هایی که از سطح زمین درباره طولانی‌ترین خسوف قرن صورت خواهد گرفت، ماهواره‌های ناسا نیز این رخ داد را از آسمان رصد خواهند کرد که پس از اتمام این رخ داد در صورت لزوم تبادل افکار درباره نتایج حاصل از رصد دانشمندان در تبریز با ناسا نیز صورت خواهد گرفت.
روز پنجم مردادماه امسال مصادف با 27 جولای 2018، طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی یا خسوف قرن بیست و یکم رخ خواهد داد به گفته محققان، این ماه‌گرفتگی به مدت یک ساعت و 43 دقیقه اتفاق می‌افتد و در طول این خسوف طولانی، ماه از مرکز سایه زمین می‌گذرد.
ماه‌گرفتگی کامل زمانی رخ می‌دهد که کل ماه وارد سایه کل زمین می‌شود و این بار این رویداد نجومی زیبا و جذاب، بسیار خاص‌تر از همیشه خواهد بود.
ماه‌گرفتگی 5 مرداد 1397 که به مدت یک ساعت و 43 دقیقه طول می‌کشد در بیشتر کشورهای دنیا نیز قابل مشاهده است، گفته شده که تنها ساکنان آمریکا نمی‌توانند این اتفاق نادر را رویت کنند، ولی ساکنان اروپا، آفریقا، آسیا، استرالیا و بخش‌هایی از آمریکای جنوبی از تماشای این رویداد دیدنی لذت خواهند برد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

فوری خودکشی خونین و هولناک در اهواز / یک آتش نشان مصدوم شد

بی ناموسی در شورای روستایی مظفرآباد! / تجاوز وحشیانه به دختر 16 ساله

شیفتگی 30 دختر به عکس سلبریتی جوان بی حیا / پلیس همدان ردیابی کرد

پای نماینده مجلس در برنامه زنده جنجال به پا کرد + تصاویر

جزییات ناگفته درباره اعدام محمد ثلاث / معاون جنایی دادستان به پمپئو پاسخ داد

وحشت در هواپیمای شخصی شکیرا !

بی حیایی کیم کارداشیان با 2 پسر مدرسه ای! / او دستگیر شد+عکس

تجاوز به سارا با اجازه شوهرش! + عکس

برسد به دست مادرزنم ! / متن نامه زن و مرد جوانی که دیروز با هم در تهران خودکشی کردند؟

"افروز" همزمان صیغه 4 مرد پولدار بود / او با زیبایی فریب می داد

پدرام با شیرین کار بی حیایی کرد تا اجازه ازدواج صادر شود!

«طاها» 8 ماهه درگذشت! + عکس

دختر 9 ساله بخاطر بی حیایی پیرمرد همسایه خودکشی کرد! / در آبادان رخ داد

کدخبر: 401100 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟