کهن ترین نان جهان کشف شد

باستان شناسان موفق به شناسایی نشانه هایی از پخت قدیمی ترین نان جهان با قدمت بیش از ۱۴ هزار سال در یک اجاق بسیار کهن در اردن شده اند.

به گزارش  نیواطلس، پخت این نان در شرایطی صورت می گرفته که هنوز شواهدی دال بر آشنایی بشر با پدیده کشاورزی در آن مقطع زمانی وجود ندارد.

این کشف مهم نشان می دهد بشر در ۱۴ هزار سال قبل از امکان کشت غلات مطلع بوده و همین مساله موجب شده تا زمینه تغییر شیوه زندگی انسان فراهم آید و اجداد بشر امروزی در کنار شکار و جمع آوری غذا به کشاورزی نیز روی بیاورند.

باقی مانده دانه های نشاسته که در یک اجاق سنگی در اردن کشف شده مربوط به ۱۴ هزار سال قبل است، اما بررسی های تکمیلی نشان می دهد خود این اجاق ۳۰ هزار سال قدمت دارد.

باستان شناسان هنوز به این موضوع پی نبرده اند که انسان ها دقیقا از چه زمانی از اجاق یادشده برای پخت نان استفاده می کرده اند. اما دانه های نشاسته کشف شده در این منطقه باستانی موسوم به شبیغه در صحرای سیاه اردن متعلق به ۱۴۴۰۰ سال قبل هستند.

منطقه شناسایی شده توسط باستان شناسان متشکل از دو ساختمان است که هر یک دارای یک اجاق سنگی بوده اند. کاوش های باستان شناسی طی سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ در این منطقه منجر به شناسایی برخی موادغذایی، ابزار سنگی، استخوان های حیوانات و همین طور باقی مانده برخی گیاهان شد. اما شناسایی باقی مانده های نان در کاوش های جدید توسط گروهی از محققان دانشگاه های کپنهاگ و کمبریج لندن و با استفاده از اسکنرهای میکروسکوپ های الکترونیکی صورت گرفته است.

 

کدخبر: 398728 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟