محمد رحیم نوروزیان معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در همایش گرامی‌داشت سالروز مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: در خراسان‌رضوی دستاوردهای بسیار خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر Drugs داشته‌ایم؛ در همین راستا براساس آخرین آمار شیوع‌شناسی مواد مخدر میانگین اعتیاد کشوری 5.5 درصد است؛ضمن اینکه در خراسان رضوی 2.6 درصد بوده که نشانگر کاهش چشمگیر اعتیاد است.

وی افزود: در سال 1396 مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف مواد مخدر 17 درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر کاهش آمار زندانیان ناشی از مواد مخدر نسبت به آمار کشوری را دارا هستیم. در واقع بیش از 50 یا 60 درصد زندانیان کل کشور مربوط به جرایم مواد مخدر است؛ ضمن اینکه در خراسان رضوی این آمار از 45 درصد به 35 درصد کاهش پیدا کرده است.

معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در فرایند مبارزه باید به منظر اقتصادی آن توجه داشت. تجارت مواد مخدر یک حوزه بسیار وسوسه انگیزی است. براساس آماری که ارائه می‌شود سالانه بیش از 1500 میلیارد دلار گردش مالی مواد مخدر در دنیاست.

نوروزیان اضافه کرد: این رقم برابر با کل صادرات نفتی و غیرنفتی ما بوده و برابر با تجارت اسلحه و دارو و غذا در دنیاست؛ بنابراین باید توجه کنیم که با یک شبکه پیچیده جهانی که پشتوانه اقتصادی بسیار هنگفتی دارد، درگیر هستیم.

وی توضیح داد: سالانه در افغانستان 65 میلیارد دلار، پول حاصل از مواد مخدر به‌ دست می‌آید. متأسفانه سازمان‌های بین‌المللی در این مبارزه جدیتی ندارند. باید توجه داشت که قدرت‌های بزرگ دنیا از مواد مخدر به‌ عنوان یک حربه استفاده می‌کنند. درواقع سرویس‌های امنیتی پشت آن هستند. برای نمونه حضور آمریکایی‌ها در افغانستان شرایط مواد مخدر را بهبود نبخشید، بلکه به‌ وسیله آن، برخی دولت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند.

معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه موادمخدر از منظر امنیتی، فرهنگی و اجتماعی کشور ما را تهدید می‌کند خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر قدس و آمریکایی‌ها از طریق این مسائل ایران و همسایگان ما همچون پاکستان و افغانستان را تحت فشار قرار می‌دهند؛ چراکه نگران غلبه جوانان ما بر خودشان هستند. باید توجه داشت که جوان معتاد، دیگر تهدیدی محسوب نمی‌شود.

نوروزیان بیان داشت: حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر مصرف‌کننده مستمر موادمخدر و یک میلیون نفر هم‌ مصرف‌کننده غیرمسمتر داریم که هرکدام از آنها چند نفر را درگیر این آسیب می‌کنند و موجب می‌شود منابع و انرژی زیادی از بین برود. موادمخدر در رأس آسیب‌های اجتماعی کشور ماست.

وی تصریح کرد: میزان کشفیات ما در خراسان‌ رضوی خوب بوده است؛ در واقع حدود 75 درصد تریاک کل جهان، 61 درصد مرفین جهان و 17 درصد هروئین جهان در ایران کشف می‌شود؛ بنابراین همه دستگاه‌های اجرایی و قضایی باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند و در برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص اعتبارات به آن توجه کنند‌.

معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با اشاره به وجود تعداد زیاد سمن‌ها در راستای مقابله با مواد مخدر، افزود: خوشبختانه در خراسان‌رضوی بیش از 270 سمن فعال در این حوزه داریم. از اول سال 96 تاکنون 1109 مورد برای بهبودیافتگان ایجاد اشتغال شده است.

نوروزیان متذکر شد:در دولت تدبیر و امید نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان در حاشیه شهر مشهد سرمایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه 103 میلیارد تومان پروژه‌های کلنگ‌زنی در سال گذشته برای کاهش آسیب‌های حاشیه شهر مشهد اختصاص داده شده است، بیان کرد: اگر بتوانیم شرایط پیشگیری مواد مخدر را فراهم کنیم تا افراد وارد چرخه اعتیاد نشوند. از لحاظ اقتصادی بسیار سودمند است. برای جلوگیری از این بلای خانمان‌سوز، نیازمند به اقدامات فرهنگی هستیم.

معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری ادامه داد: بخش عمده بررسی‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که بسیاری از افراد به دلیل افسردگی، سرخوردگی، مسائل روحی و روانی به مواد مخدر روی می‌آورند. بعضی افراد که با نگاه سیاسی با این دولت مشکل دارند، بیکاری را تنها عامل اعتیاد می‌دانند؛ در حالی که بسیاری از موارد به دلیل مشکلات افسردگی و روحی و روانی مردم است؛ بنابراین بایستی در فضای فرهنگی، شادی و نشاط در جامعه را گسترش دهیم.

نوروزیان تشریح کرد: برخی از این نشاط، برداشت بی‌بندوباری نکنند بلکه مردم ایران مسلمان هستند و به ارزش‌های اسلامی و دینی پایبندند. بالاخره مردم انسان هستند و نیاز به شادمانی دارند. استرس‌های واردشده و فشارهای روانی بسیار در گرایش به اعتیاد موثر است؛ بنابراین باید نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه را ببینیم سرگرمی‌های سالم و نشاط اجتماعی را فراهم کنیم که بسیار اهمیت دارد و اگر چالش ایجاد شد، ایرادی ندارد.

عبدالله خدابخشی، سرپرست دادسرای انقلاب مشهد نیز در این همایش بر لزوم پاکسازی مناطق پیرامونی مراکز علمی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی از وجود فروشندگان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر تاکید و اظهار کرد: مبارزه با مواد مخدر اصلی‌ترین چالش داخلی کشور، محسوب می‌شود و امر مبارزه در این زمینه به دلیل پیچیدگی‌های فراوان حاکم بر آن و فرایند اقتصادی که وجود دارد، دشوار است.

وی افزود: باید مبارزه با مواد مخدر به‌ عنوان موضوعی عینی، ملموس و کف خیابانی باشد و نیازمند اقدامات جهادی و انقلابی فراتر از وقت اداری است. اقداماتی که در چرخه تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر به‌ وسیله مسئولان قضایی، پلیس Police و ...صورت گیرد.

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد با بیان اینکه تسلط کامل مجرمان به نحوه عملکرد پلیس و دستگاه قضایی پیچیدگی زیادی را در امر مبارزه با مواد مخدر به‌همراه دارد، خاطرنشان کرد: در این راستا نیازمند داشتن اتاق فکر، جهت برنامه‌ریزی برای اقدامات جدید و نو در چارچوب دستورات اعلام شده و خنثی‌کردن عادی‌ سازی مبارزه، برای مجرمان هستیم.

خدابخشی توضیح داد: آنچه که مبارزه را طاقت‌فرسا می‌کند، امکانات گسترده مجرمان در زمینه تولید مواد مخدر، بهره‌گیری از مشوق‌های تبلیغی برای زنان و جوانان در زمینه کاهش وزن و... است. از سوی دیگر حجم ماموریت‌های گسترده پلیس، کمبود امکانات و به‌روز نشدن آن‌، همگی موجب دشواری مبارزه می‌شود.

وی با اشاره به حوزه قانون‌گذاری در امر مبارزه با مواد مخدر، تشریح کرد: در زمینه قانون‌گذاری و رسیدگی به پرونده‌های قضایی نیازمند ایجاد اصلاحاتی هستیم.

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد افزود: در زمینه اقدامات مقابله‌ای می‌توان به ایجاد قرارگاه ناامن‌سازی تولید و عرضه مواد مخدر با استفاده از توانایی بسیج و قرارگاه اجتماعی- امنیتی شهید برونسی قرارگاه اما‌م‌ رضا(ع) اشاره کرد که اقدامات نخستین آن، انجام شده است.

خدابخشی ابراز داشت: با همکاری سپاه برنامه‌ریزی‌هایی در جهت ایجاد اتاق فکر در چارچوب این قرارگاه و طراحی طرح‌های ابتکاری در راستای مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است. همچنین پایداری طرح‌های پلمب مراکز تولید و توزیع موادمخدر که از دو سال گذشته آغاز شده، باید در نظر گرفته شود که تا امروز 1450 مرکز عرضه موادمخدر پلمب شده است. قطع انشعابات گاز و برق این مراکز نیز می‌تواند برای فروشندگان خُرد، زیان اقتصادی به‌همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: اجرای برنامه‌های گوناگون آگاه‌سازی مردم در مورد مخاطرات مصرف مواد مخدر به‌ وسیله مسجدها، صداوسیما، برگزاری همایش بررسی عملکرد گذشته و تبیین برنامه‌های پیش‌ رو از دیگر برنامه‌های قوه قضاییه برای مبارزه با این مشکل است.

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد با بیان اینکه 2511 مرکز آلوده در حاشیه شهر مشهد شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: از جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری حاشیه شهر مشهد 3 هزار نفر آن اتباع بیگانه و 35 هزار نفر از آنان فاقد هویت اند که در جرایم مواد مخدر فعالیت دارند؛ بنابراین باید چاره‌سازی در این زمینه صورت گیرد.

خدابخشی بیان کرد: 45 مرکز توزیع مواد مخدر را در منطقه رجایی‌ شهر پلمب کرده‌ و طرح پاک‌سازی مناطق عمومی و پارک‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. از ابتدای سال تاکنون 88700 کیلو کشفیات مواد مخدر داشته‌ایم که 19 درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های لازم برای اصلاح فرایند پس از خروج معتادان، خاطرنشان کرد: امروز معتادانی که ترک اعتیاد می‌کنند هیچ ضمانت اجرایی برای مراقبت‌های پس از ترک صورت نمی‌گیرد.

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد ادامه داد: برنامه ما در سال جاری، ایجاد بانک اطلاعاتی خرده‌فروشان مواد مخدر، احضار فروشندگان مواد به پلیس و تشکیل پرونده برای این افراد است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

ابرها و برف های ایران در آسمان دزدیده می شوند!

درگیری خونین آقای خواننده با قهرمان کشتی جهان در آبادان

پسر فرماندار در هواپیما دختری را آزار داد! / این مرد آزاد است

شوک بزرگ به ابراهیم تاتلیس/ این بار پسرش تهدید به قتل شد

این مرد مار زنگی زخمی را به داخل ماشین همسایه انداخت +عکس

ببینید 11 عضو خانواده هندی را چطور کنارهم دار زده اند! + فیلم 16+

جوان سیاه پوستی که با صابون سفید پوست شد+عکس

فوری / حادثه وحشتناک هواپیمای مسافربری در آسمان ساری

فیلمبردار سینما من را بی هوش کرد و از او حامله شدم! + جزییات هولناک

تجاوزکفتار پیربه نوه ونتیجه اش/ پدربزرگ کثیفم را به طرز فجیعی کشتم!+عکس

نقشه عجیب دانش‌آموز۱۵ساله همدانی برای دنبال کنندگان سایت های ناجور+عکس

وقتی زن بی لباس در را به روی پیک موتور باز کرد! + عکس

تجاوز یعنی رابطه بدون موافقت زن و مرد!

کدخبر: 394543 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟