سردارغلامرضا جلالی -رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور- روز دوشنبه در سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی، با اشاره به وجود معضلات تغییر اقلیم در ایران، تغییرات اقلیمی ایران را مشکوک به دخالت خارجی‌ها دانست و گفت: مراکز علمی کشور مطالعه‌ای در این خصوص انجام داده‌اند که نتیجه مطالعات دخالت خارجی‌ها در موضوع تغییر اقلیم را تأیید می‌کند.

این مقام مسئول همچنین اشاره کرده بود که «تیم‌های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند؛ علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف دزدی theft نیز مواجه هستیم.»

در مورد این اظهارات داود پرهیزکار –معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی Meteorology کشور با اشاره به اینکه ابردزدی و دخالت خارجی‌ها در تغییرات اقلیمی ایران مبنای علمی ندارد و از منظر علم هواشناسی رد می‌شود، گفت: خشکسالی‌های مکرر و کمبود بارش در ایران ناشی از پدیده گرمایش جهانی و به تبع آن تغییر اقلیم است نه دخالت کشورهای دیگر.

وی با تاکید بر اینکه تغییر اقلیم یک بحث علمی و مرتبط با گرمایش جهانی است، گفت: تغییر اقلیم تنها مشکل ایران نیست بلکه بسیاری از کشورها درگیر این پدیده هستند و در مناطق مختلف پیامدهای گرمایش جهانی به شکل‌های مختلف ظهور و بروز پیدا کرده است.

افزایش یک درجه‌ای دمای کره زمین

رئیس سازمان هواشناسی با این توضیح که گرمایش جهانی هم ناشی از افزایش غلظت گاز دی‌اکسید کربن در جو است، اظهار کرد: بعد از صنعتی شدن کشورها غلظت دی‌اکسیدکربن جهان افزایش یافته، به طوری که طی سه دهه اخیر آهنگ رشد این گاز شتابان بوده است، بنابراین شاهدیم که امروزه دمای کره زمین نسبت به پیش از دوره صنعتی شدن جهان، یک درجه سلسیوس افزایش یافته است.

تاثیر تغییر اقلیم در ایران

پرهیزکار با اشاره به اینکه قطعا افزایش دمای زمین روی پدیده‌های جوی تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: مخاطرات طبیعی مثل خشکسالی‌های متوالی، سیل‌ها، طوفان‌ها و ... ناشی از تغییر اقلیم و گرمایش جهانی است که در مناطق مختلف به شکل‌های متفاوت بروز می‌کند. برای مثال در ایران مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم، خود را به شکل خشکسالی‌های مکرر همراه با سیل‌های ویرانگر نشان می‌دهد.

وی با اشاره به وقوع خشکسالی در ایران، گفت: حدود ۱۱ سال است که بارش‌های کشور بالای نرمال نرفته است و در تمام این سال‌ها میانگین بارندگی کشور در حد نرمال یا زیر نرمال ثبت شده است که همین موضوع خشکسالی را در ایران تایید می‌کند. از سوی دیگر طی سال‌های اخیر شاهد سیل‌های مخرب در برخی مناطق کشور هستیم که خسارات مالی بسیاری هم ایجاد می کند که ماحصل تغییر اقلیم در ایران است.

به گفته رئیس سازمان هواشناسی، تغییر اقلیم ناشی از گرمایش جهانی است، نه دخالت کشورهای دیگر در جو. واضح است که جریانات جوی بسیار عظیم هستند و امکان دستکاری و ایجاد تغییر در جو توسط بشر وجود ندارد.

پرهیزکار در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارات مطرح شده در مورد دخالت در روند تغییرات اقلیم به عنوان یک بحث علمی در دنیا مطرح است یا خیر؟ گفت: در مجامع علمی هواشناسی دنیا چنین مباحثی اصلا مطرح نیست و به هیچ وجه صحبتی در مورد امکان دستکاری جو، ابردزدی یا برف دزدی وجود ندارد.

ابردزدی پایه علمی ندارد

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور همچنین با تاکید بر اینکه ابردزدی و برف‌دزدی پایه علمی ندارد، تصریح کرد: ابرهایی که مسئول بارش هستند عمدتا ابرهای سیستماتیک هستند که همراه با سامانه‌های جوی وارد کشور می‌شوند و معمولا منطقه نسبتا وسیعی را در برمی‌گیرند. برای همین هم است که در بسیاری مواقع سازمان هواشناسی در یک بازه همزمان برای ۱۰ تا ۲۰ استان پیش‌بینی بارش می‌کند. تاکید می‌کنم که امکان دستکاری، تضعیف یا تقویت این سامانه‌های جوی توسط بشر وجود ندارد.

پرهیزکار در پاسخ به این ابهام بحث‌های ابردزدی و برف‌دزدی با چه هدفی مطرح می‌شود؟ گفت: قطعا کسانی که این اظهارات را مطرح می‌کنند باید پاسخگو باشند که چه هدفی را از طرح این مباحث دنبال می‌کنند، اما از نظر علم هواشناسی این اظهارات رد می‌شود و پایه علمی ندارد.

مدعیان، باید ابردزدی را در جمع کارشناسی اثبات کنند

رئیس سازمان هواشناسی همچنین با اشاره به ضرورت توجه به مبنای علمی ادعاها، سئوالی را در ارتباط با این موضوع مطرح کرده و گفت: چرا کسانی که ادعاهایی مثل ابردزدی، برف‌دزدی و تولید آب را مطرح می‌کنند؛ هرگز برای پیگیری ادعای خود به سازمان هواشناسی مراجعه نمی‌کنند. همین‌ موضوع نشان می‌دهد که این مباحث پایه علمی ندارد و این افراد می‌دانند که اگر برای پیگیری چنین ادعاهایی به سازمان هواشناسی مراجعه کنند؛ باید در جمع کارشناسی و بر اساس ادله‌ علمی ادعاهای خود را به اثبات برسانند و از آنجا که می دانند کارهایشان مبنای علمی ندارد، هرگز سراغ سازمان هواشناسی نمی‌آیند.

وی ادامه داد: ما معمولا این دست ادعاها و اخبار را در خارج از سازمان هواشناسی می‌شنویم. همین موضوع نشان می‌دهد که افراد مطرح کننده این ادعاها مطمئن هستند که حرف‌هایشان پایه علمی ندارد و برای همین هم از مراجعه به سازمان هواشناسی کشور که متولی اصلی مباحث اقیلم‌شناسی و هواشناسی کشور است؛ خودداری می کنند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

ببینید قاتلان وحید مرادی در زندان چگونه خط و نشان می کشند؟ / فیلم عربده های وحشتناک قاتلان

جنازه وحید مرادی در جمع خانواده و هواخواهانش تشییع شد + فیلم

شرط جیش العدل برای آزادی سرباز ایرانی ربوده شده در مرز میرجاوه اعلام شد + عکس

زیبایی این پسر مادرش را به دردسر انداخت+عکس

ارتباط بین اختلاس گران و محبوبیت وحید مرادی !

مردی به خاطر خوابیدن زنش کنار پسرش او را در اطاق خواب کشت +عکس

فوری/ سلطان سکه ایران دستگیر شد

اولین عکس از جسد وحید مرادی قبل از خاکسپاری + عکس

گفت عقاب ایرانم و گنده لاتی کرد ما هم او را زدیم! / آخرین خبر از پرونده + عکس

وقتی وارد خانه باغ شدم دوست صمیمی ام با زنم خلوت کرده بود + عکس

وحید مرادی در برابر دوربین مداربسته زندان کرج کشته شد + جزئیات

فاطمه 17 ساله را از مادرش خرید و همان شب اول حامله اش کرد!

دستگیری 3 شرور به خاطر قتل وحید مرادی در زندان کرج / جزئیات اولین بازجویی + عکس

 

کدخبر: 395208 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟