اگر برای پشه‌ها جذاب هستید؛ بخوانید!

به گزارش رکنا، اغلب پشه‌ها از غروب خورشید تا سپیده‌دم فعالیت می‌کنند. شاید جالب باشد بدانید که پشه‎ها در آب تخمگذاری می‌کنند و بعد از چند هفته به بلوغ می‌رسند. پشه‌های نر دهانی کوچک دارند و از گیاهان تغذیه می‌کنند، اما پشه‌های ماده دهانی بزرگ‌تر دارند و خون جانوران و انسان را می‌مکند. پشه‌های ماده برای اینکه طعمه‌شان گزیده شدن را حس نکند، قبل از نیش زدن، محل گزیدگی را بی‌حس می‎کنند، به همین دلیل است که هنگام گزیده شدن، دردی احساس نمی‌کنید. خوب است بدانید که این خون، شام پشه‎های ماده نمی‌شود، بلکه آن‌ها از پروتئین‌ها و ترکیبات خاص در خون برای تولید و پرورش تخم استفاده می‌کنند.

رفع عطش با خون انسان

نتایج یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه سینسیناتی (آمریکا) نشان می‎دهد، پشه‌ها هنگام تشنگی، بیشتر برای مکیدن خون انسان اقدام می‌کنند، براین اساس، پشه‎های ماده هنگام دهیدراسیون (کم آبی) ۳۰ درصد بیشتر از سایر مواقع اقدام به نیش زدن می‎کنند.

مزه شیرین خون برخی افراد برای پشه‌ها

همه حداقل چند بار گزش دردناک پشه و خارش و قرمزی پوست پس از آن را تجربه کرده‌اند، اما به نظر می‎رسد خون بعضی افراد بیشتر به مذاق پشه‎ها خوش می‌آید. متخصصان سال‌هاست به دنبال رمزگشایی از این مسئله هستند که چرا پشه‌ها خون برخی افراد را ترجیح می‎دهند؟ نتایج مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۵ توسط محققان دانشگاه ایالتی نیومکزیکو (آمریکا) انجام شد نشان داد ژن‌های کنترل‌کننده بوی بدن، یکی از عوامل جذب پشه‎ها هستند. مطالعه دیگری که توسط محققان دانشگاه فلوریدا (آمریکا) انجام شده است، این مسئله را تأیید می‌کند. جری باتلر (Jerry Butler)، استاد دانشگاه فلوریدا تأکید کرد: از هر ۱۰ نفر، خون یک نفر بیشتر مورد علاقه پشه‌هاست. تفاوت در مواد شیمیایی فرار Escape که توسط بدن هر فرد تولید و توسط پشه‎ها تشخیص داده می‌شود، باعث می‌شود پشه‌ها مکیدن خون برخی افراد را (به دیگران) ترجیح دهند. عوامل دیگری نیز در جذب پشه‎ها دخیل هستند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده که زنان باردار بیش از سایر زنان مورد توجه پشه آئدس اجیپتی (Aedes aegypti) - ناقل ویروس زیکا و تب دنگی - قرار دارند. افراد دارای غلظت بالای استروئید‌ها یا کلسترول در سطح پوست نیز پشه بیشتری به خود جذب می‎کنند.

همچنین افراد با توده بدنی بیشتر برای پشه‎ها و مگس‌ها جذابتر هستند. این مسئله می‌تواند با ویژگی‌های دیگری مانند افزایش حجم بدن و تولید CO۲ نیز در ارتباط باشد.

میهمانی شبانه پشه‌ها

پشه‌ها اغلب در طول شب فعالیت می‎کنند و همواره این سؤال مطرح می‎شود که صبح‌ها کجا می‌روند؟ فعالیت در طول روز و در گرمای هوا می‎تواند برای این حشره‌های کوچک، مرگبار باشد؛ از این رو ترجیح می‌دهند بعد از غروب خورشید و در خنکی و تاریکی هوا فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین در هنگام تاریکی شب، شانس فعالیت پنهانی، فرار و زنده ماندن‎شان افزایش می‌یابد.

درمان خارش جای نیش پشه

جای گزش را با یک پنبه الکلی تمیز کنید. الکل دارای اثر خنک کنندگی است و در زمان خشک شدن، می‎تواند از شدت خارش در محل نیش بکاهد. استفاده بیش از حد الکل بر روی پوست می‎تواند باعث تحریک و بروز حساسیت پوستی شود.

استفاده از عسل نیز می‎تواند به کاهش خارش در محل گزش کمک کند. عسل طبیعی از خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری برخوردار است و می‌تواند التهاب را کاهش دهد. ماساژ Massage با آب گرم و مرطوب کردن محل گزیدگی با کرم نیز می‎تواند در کاهش درد و خارش موثر باشد.

نیش‎هایی که مرگ می‌آورند

بیماری‎های ناقل‌‎زا (vector borne disease) به بیماری‎هایی گفته می‎شوند که توسط ناقلینی همچون پشه، کک، کنه، شپش یا ساس به انسان منتقل می‎شوند. مالاریا، تب زیکا، تب دنگی، تب زرد، ویروس نیل‌غربی، چیکن گونیا (chikungunya)، آنسفالیت ژاپنی (japanese encephalitis)، آنسفالیت سنت لوئی

(Saint Louis encephalitis)، آنسفالیت لاکراس

(La Crosse encephalitis) از جمله بیماری‎هایی هستند که ناقل آن‌ها پشه (Mosquito-borne diseases) است. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، چیکن گونیا در ۵۰ کشور آسیایی، آفریقایی، اروپایی و آمریکایی؛ ویروس زیکا در ۱۳۰ کشور آسیایی، آفریقایی، آمریکایی و اقیانوسیه، تب‌دنگی در ۱۲۸ کشور آسیایی، اروپایی، آفریقایی، آمریکایی به ویژه کشور‌های چین، سنگاپور، مالزی، فیجی، هندوراس، مکزیک؛ تب زرد در آمریکای لاتین و آفریقا به ویژه آنگولا و کنگو؛ ویروس نیل غربی در خاورمیانه، آفریقا، غرب آسیا، آمریکای شمالی شیوع دارد. مالاریا نیز در ۹۵ کشور جهان دیده می‌شود و سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۳/۲ میلیون نفر در نقاط مختلف جهان در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشتند. ایجاد تغییرات ژنتیکی در پشه عامل انتقال ویروس زیکا و تب دنگی در برزیل، تلاش دانشمندان آمریکایی برای ایجاد یک تغییر ژنتیکی در پشه انوفل، ناقل بیماری مالاریا که از انتقال انگل به نسل بعدی پشه پیشگیری و به ریشه‎کن کردن بیماری کمک می‎کند، تولید دارویی برای کشنده شدن خون انسان برای پشه‌ها توسط محققان کنیایی، از جمله تلاش‎های دانشمندان با هدف کاهش آمار مرگ و میر در جهان ناشی از بیماری‌های ناقل‎زا محسوب می‎شوند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید

یک مرد به خانم آرایشگرها تتوی بدن آموزش می داد /دادستان وارد عمل شد

بخش‌هایی از بازار تهران امروز هم بسته ماند/تجمع در خیابان پانزده خرداد

دعوای خونین بین شادی کنندگان دیشب گیشای تهران + فیلم

پشت پرده حمله مسلحانه به فرماندار آبادان چه بود؟! + عکس

عروسمان وقتی به اتاق رفت برادرم را در وضعیت ناجوری دید!

این زن تبهکار به کماندو شهرت دارد! + عکس

بی اعتنایی منیژه به شوهرش رنگ خون گرفت + عکس

مرد تهرانی در حمام زنش را با اره تکه تکه کرد!

آزادی پدر و نامادری کودک آزار ماهشهری با فیش حقوقی ! + عکس

فوتبالیست های تیم ملی جوانان در یک غار ناشناخته گیرافتادند! /خطر مرگ وجود دارد!

بهنوش بختیاری با لباس تیم ملی در کنار رونالدو +عکس

2 ماه تجاوز به زن شوهردار در اسارتگاه شرور ترسناک

پسر 14 ساله را برهنه در خرابه پیدا کردند! / 2 مرد شیطان صفت دستگیر شدند+عکس

 

کدخبر: 392651 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟