راه‌های جالب برای غلبه بر افسردگی عصر جمعه

به گزارش گروه ترجمه رکنا، بیشتر ما با احساس اندوه و استرسی که عصر جمعه در آستانه شروع هفته کاری جدید وجودمان را فرامی‌گیرد آشنا هستیم. ولی با این حس بد چه می‌شود کرد؟ به گفته دکتر کلیف آرنل روانشناس و مشاور خوشحالی از دانشگاه کاردیف، لوناادیئسوفوبیا یا ترس شدید از شنبه‌ها باعث می‌شود که افراد بخش اعظمی از آخرهفته‌شان را به نگرانی در مورد آینده بگذرانند و از روزشان لذت نبرند. 
"برای بسیاری از افراد شاغل نیمه دوم روز جمعه مانند یک هشدار است. وقتی بعد از ظهر فرا می‌رسد آنها شروع به فکر در مورد هفته کاری پیش‌رو می‌کنند و در مورد اینکه ممکن است برای همه کارهایشان وقت کافی نداشته باشند یا اشتباهی انجام دهند نگران می‌شوند. لذت استراحت جایش را به ترس می‌دهد و فرصت وقت‌گذرانی باکیفیت با عزیزان را می‌گیرد. "
"پادزهر این احساس بد برگرداندن تمرکز روی لحظه حال است تا بتوانیم از کل روز جمعه لذت ببریم، البته با کمک چند تکنیک ساده و جالب."
از حرف زدن با حیوان خانگی خود در مورد این استرس تا طی کشیدن کف آشپزخانه اینها روش‌هایی سریع برای تضمین لذت بردن شما از تعطیلات آخرهفته‌تان است.
حرف بزنید-حتی با خودتان
حرف زدن با خودتان راهی بسیار سالم برای مبارزه با افکار و نگرانی‌هایتان است. این کار را می‌توانید با کسی که برایش مهم هستید، حتی حیوان خانگی‌تان انجام دهید. این کار روش ایده‌آلی برای جلوگیری از استرس است. 
نگرانی‌ها را طی بکشید!
تمیز کردن اساسی خانه‌تان، جارو زدن، طی کشیدن، و گردگیری فعالیتی است که به مغزتان اجازه استراحت و حل مشکلات ناشی از استرس را می‌دهد. چون تمیزکاری غالبا کاری انفرادی است برایتان زمانی مفید فراهم خواهد کرد که به افکارتان نظم بدهید. به علاوه، این کار به مثابه یک تیر با دو نشان خانه‌ای تمیز برایتان به ارمغان خواهد آورد.
خلاق باشید
هنر و کاردستی می‌تواند روشی عالی برای بروز دادن احساسات و تسکین استرس باشد. فرقی نمی‌کند این کار بافتن شالی جلوی تلویزیون، نقاشی یا مجسمه‌سازی، یا رنگ‌آمیزی یک کتاب باشد؛ این خلاقیت‌ها گذر زمان را برایتان کند می‌کند و با استفاده از دست‌ها برای کار عملی، مغز استراحت خوبی خواهد کرد.
آشپزخانه درمانی
آماده کردن شام خوبی برای جمعه شب ممکن است به نظر بیشتر خسته کننده برسد تا سبب استراحت، ولی آشپزی روش ایده‌آلی برای روان‌درمانی است. برنامه‎ریزی و آماده‌سازی برای آشپزی حواس‌پرتی خوبی از افکار آزاردهنده روزانه است، چون می‌دانید که در آخر وعده خوشمزه‌ای برای خوردن خواهید داشت و همچنین تمرکز برای خرد کردن و پختن مواد غذایی افکار منفی را از ذهنتان دور خواهد کرد.
خاموشش کنید
تلفن‌های همراه ما برایمان منبعی نامحدود از اطلاعات فراهم می‌کنند، ولی حواس‌پرت‌کننده هستند و می‌توانند اعتیادآور هم باشند. این منبع نامحدود اخبار و اطلاعات را حداقل یک تا 2ساعت قبل از خوابتان خاموش و از خودتان دور کنید. در عوض از فرصت استفاده کنید تا در فعالیتی دیگر مانند خواندن یک کتاب خوب یا ورزش‌های ریلکس‌کننده غرق شوید.
بیرون بروید
حالا که تابستان فرا رسیده زمان آن است که اگر احساس سرزندگی کافی دارید از گشت زدن در بیرون از خانه لذت ببرید. پیاده‌روی می‌تواند برای آماده شدن برای هفته پیش‌رو کمک خوبی باشد. از پارک‌ها و فضای آزاد استفاده کنید تا جمعه خوبی داشته باشید.

 

کدخبر: 392573 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟