معرفی تقویم های سنتی مربوط به 3500 سال پیش

تقویم که تاریخچه پیدایش آن به حدود ۱۰۰۰ الی ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد امروزه انواع مختلفی در سراسر جهان دارد.

اگر بخواهیم تاریخچه پیدایش تقویم را بررسی کنیم به حدود ۱۰۰۰ الی ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح یعنی عهد برنز در منطقه خاورمیانه می رسیم که طریقه کارکرد آنها بستگی به حالت‌های مختلف ماه داشت. پس از آن مردم قوم‌های مختلف تقویم‌های خود را توسعه دادند و در نهایت چندین تقویم مدرن و سنتی به وجود آمد که امروزه مورد استفاده‌ ملل مختلف است.

تقویم گریگوری

تقویم گریگوری که توسط پاپ گریگوری سیزدهم در قرن شانزدهم میلادی معرفی شد، تقویم مسیحیان است ولی در کشورهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. این تقویم با افزایش ۰/۰۰۲ درصدی طول سال، دقت بیشتری نسبت به تقویم ژولینی داشت و توانست جای آن را بگیرد.

تقویم چینی

چین به طور رسمی از تقویم گریگوری استفاده می‌کند اما برای جشن گرفتن تعطیلات از تقویم چینی نیز استفاده می شود. بر اساس آن هر ماه در روز «هلال ماه نو» آغاز و شروع سال چینی نیز با موقعیت مکانی ماه مشخص می‌شود. به طور کلی این تقویم بر پایه‌ی سیستم قمری-خورشیدی است.

تقویم ژاپنی

از سال ۷۰۱ تا ۱۸۷۳ میلادی کشور ژاپن از اسامی دوره‌های مختلف برای تعیین زمان خود استفاده می‌کرد، به این صورت که مدت‌زمان فرمانروایی هر امپراطور، آغازگر دوره‌ای جدید در تاریخ این کشور بود. اما از سال ۱۸۷۳ میلادی به بعد از روش سال خورشیدی تقویم گریگوری استفاده شد.

ویکرم سموت، ساکا سموت و کالی یوگا

این سه تقویم مورد استفاده هندوها هستند. ویکرم سموت از ماه‌های قمری و سال نجومی برای تعیین زمان استفاده می‌کند. ساکا سموت بر اساس علائم مدار «منطقةالبروج» تعیین می‌شود.

کالی یوگا نیز آخرین چرخه از ۴ چرخه‌ی عصر یوگا است. بر این مبنا چرخه‌ی اول، عصر حقیقت و تکامل؛ چرخه‌ی دوم، عصر امپراطوران و جنگ‌ها؛ چرخه‌ی سوم، عصر شیوع بیماری‌ها و نارضایتی‌ها و چرخه‌ی آخر یعنی کالی یوگا، عصر جهالت و تاریکی است که طبق آن دنیای کنونی در عصر جهالت و تاریکی به سر می‌برد.

تقویم بودایی

این تقویم از روش سال نجومی استفاده می‌کند (چرخش زمین به دور خورشید) و بر اساس گاه‌شمار هندو است که مردم جنوب شرقی آسیا از آن استفاده می کنند. البته این استفاده برای تعیین جشنواره‌ها و مراسمات مهم است.

تقویم ایرانی

ایرانیان تقویم های متفاوتی داشته اند که تقویم جلالی از مهم ترین آنهاست و تقویم رسمی ایران نیز محسوب می شود. این تقویم با جلوس ملکشاه بر تخت سلطنت در روز اول بهار آغاز شد و در پایان هر سال ۳۶۵ یا ۳۶۶ روز دارد که تفاضل آن با تقویم هجری خورشیدی ۴۵۷ سال است.

تقویم هجری

گاین تقویم که به تقویم اسلامی نیز معروف است بر مبنای حرکت ماه، از روش ۱۲ ماه و ۳۵۴ یا ۳۵۵ روز برای هر سال استفاده می‌کند و مسلمانان تعطیلات مذهبی خود را بر اساس آن تعیین می کنند. قدمت آن نیز به هجرت پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه و در سال ۶۲۲ میلادی باز می گردد.

تقویم عبری

تقویم عبری یا تقویم یهودی در سال دهم پس از میلاد مسیح ایجاد شد و هم اکنون یهودیان از آن برای مشخص کردن تعطیلات مذهبی، تعیین زمان مناسب عبادت‌های روزانه و انجام مراسمات مذهبی استفاده می کنند.

تقویم ژولینی

تقویم ژولینی بر اساس تقویم رومی بود که اهمیت آن به خاطر فاصله گرفتن از روش گاه‌شماری به کمک ماه و خورشید است. بر اساس این تقویم هر سال ۳۶۵ روز و ۱۲ ماه دارد که هر چهار سال یک بار، یک روز در ماه فوریه به آن اضافه می‌شود.

 

 

 

کدخبر: 384419 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟