دلیل سفید بودن بیشتر هواپیماها چیست؟

درست است که لوگو هایی با رنگ های مختلف روی هواپیما حک می شوند، اما رنگ پایه ی اکثر آن ها سفید است. این رنگ مزیت حرارتی دارد، کمک می کند صدمات روی بدنه هواپیماها راحت تر تشخیص داده بشوند و همچنین هزینه معقول تری دارد. هواپیماهای سفید همچنین ارزش فروش بیشتری نسبت به هواپیماهای رنگی دارند. 

سفیدی هواپیما
رنگ سفید بهترین منعکس کننده نور خورشید است و تقریبا هر نوری که رویش بیافتد را برعکس رنگ های دیگر، منعکس می کند. به همین دلیل است که معمولا در تابستان ها بهتر است رنگ روشن بپوشید. اگر هواپیما را به رنگی غیر از سفید دربیاورند، نور را به خودش جذب می کند و باعث بالا رفتن حرارت بدنه می شود. این رنگ نه تنها در هنگام پرواز یک مزیت محسوب می شود، بلکه هنگام فرود و پارک هواپیما هم یک مزیت است که باعث می شود موتور هواپیما بعد از فرود روی زمین آفتاب زده و گرم در تابستان ها، زودتر خنک بشود.
سطح هواپیماها معمولا به طور مرتب برای پیدا کردن صدمات و آسیب دیدگی ها بازرسی می شوند. از آن جایی که خراش ها و آسیب های سطحی همیشه رنگی تیره تر از سفید دارند، پیدا کردن آن ها روی رنگ سفید راحت تر و سریع تر از هر رنگ دیگری است. این رنگ همچنین خوردگی های سطح و نقاط نشت روغن را کاملا برجسته می کند که باعث می شود پیدا کردن مشکل بسیار راحت تر باشد. علاوه بر این ها، تشخیص این رنگ در شب و در سوانح دریایی بسیار راحت تر است.
هزینه رنگ
اگر شما هواپیمایی رنگی در پارکینگ خود داشته باشد و قصد فروش آن را داشته باشید، مبلغی که دریافت می کنید پایین تر از مبلغی است که می توانستید بابت یک هواپیمای سفید رنگ دریافت کنید. از آنجایی که هدف شرکت های هواپیمایی کاهش دادن هزینه ها تا حد ممکن است، انتخاب رنگ سفید یکی از راه های این کاهش هزینه است. علاوه بر آن، این رنگ کاملا ساده و مناسب است و با رنگ لوگو های مختلفی که روی هواپیما حک می شوند در هماهنگی است. با این وجود تعدادی از شرکت های هواپیمایی از رنگ های ترکیبی برای هواپیما استفاده می کنند.
محو شدگی
شرایط آب و هوایی مختلف و ماندن زیاد در آسمان، روی بیشتر رنگ ها تاثیر منفی دارد و باعث کدر شدن یا محو شدن رنگ می شود. در این صورت شرکت های هواپیمایی برای حفظ ظاهر این هواپیماها مجبور به رنگ کردن چند باره ی آن ها هستند. این در حالی است که فرقی نمی کند یک هواپیمای سفید رنگ در چه شرایط هوایی پرواز کند و یا چقدر در آسمان بماند، رنگ سفید هرگز محو نمی شود و به قوت اولیه خودش باقی می ماند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 301803 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟