تأیید بیماری ویروسی «لکه سفید» در سایت میگوی گمیشان؛ انجام اقدامات قرنطینه‌ای

به گزارش رکنا، از چند روز قبل در فضای مجازی مطالبی به نقل از برخی افراد درباره بروز بیماری در سایت پرورش میگوی این شهرستان مطرح شد تا اینکه اداره کل دامپزشکی و البته شیلات استان امروز این موضوع را تأیید کردند.

بیماری لکه سفید میگو یا وایت اسپات، یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی در حوزه شیلات و آبزی‌پروری به شمار می‌رود. این ویروس به علت سرعت شیوع و انتقالش می‌تواند در کمتر از یک روز ده‌ها و شاید صدها استخر پرورشی میگو را که در کنار یکدیگر قرار دارند را ‌آلوده کند و همه تولیدات پرورش‌دهندگان یک منطقه را از بین ببرد.

سایت 4 هزار هکتاری میگوی گمیشان تنها سایت پرورش این آبزی در شمال کشور است که پیش‌تر از آن به عنوان سایت پاک ( عاری از هر نوع بیماری) یاد می‌شد. این مجتمع قرار بود در فاز دوم به 10 هزار هکتار توسعه پیدا کند حالا با یک بیماری خطرناک دست به گریبان شده است.

دامپزشکی استان اعلام کرده نمونه‌برداری‌های اولیه حاکی از شیوع بیماری لکه سفید در 6 مزرعه سایت گمیشان است که از این تعداد دو مزرعه در حالت اضطرار قرار دارد.

محسن عبدالوند، معاون سلامت دامپزشکی استان با بیان اینکه هنوز تعداد زیادی از مزارع این سایت از این بیماری مصون مانده، گفته است: اکیپ‌های بیماری‌یاب و پایش و اکیپ قرنطینه در محل مستقر هستند و عملیات پایش و بیماری‌یابی مزارع میگو به‌صورت لحظه‌ای در حال انجام است. اکیپ قرنطینه نیز فعالیت‌های قرنطینه ای را آغاز کرده و در برخی موارد معدوم‌سازی انجام شد.

شیلات استان گلستان نیز امروز بروز این بیماری را تأیید کرده اما برخلاف دامپزشکی اعلام کرد این بیماری در یکی از مزارع گزارش شده است.

مبارزه و معدوم‌سازی کانون آلودگی در این مزرعه آغاز شده و شیلات استان از انجام اقدامات قرنطینه‌ای هم خبر داده است. برهمین اساس هرگونه تبادل تجهیزات، غذا و تردد کارکنان بدون هماهنگی و اطلاع دامپزشکی ممنوع است.

شیلات استان اعلام کرده است در حال حاضر تامین نیازهای ترکیبات ضدعفونی کننده از سوی دامپزشکی و شیلات مورد بررسی قرار گرفته و تلاش برای تامین اعتبارات و انتقال و بهره‌برداری مواد در مزارع آلوده ادامه دارد و بخشی از عملیات ضدعفونی در کانون آلودگی تا مرز 80 درصد با موفقیت انجام شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 488778 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟