تمامی شایعات پیرامون سریال قورباغه

سریال قورباغه ،جزو سریال های پربازدیدی است که حواشی زیادی را به همراه داشت.

به گزارش رکنا: در چند سال گذشته سریال‌هایی که در شبکه خانگی به نمایش در آمدند بسیار موفق جلوه کردند و توانستند نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کنند. شاید بتوان گفت سریال شهرزاد یکی از پربیننده ترین سریال هایی بود که در شبکه نمایش خانگی دیده شد .سریالی که پر از حواشی چه در زمان تولید و چه درزمان پخش بود. حتی بعدها پای این سریال به ماجراهای پولشویی و غیره نیز باز شد.حالا این روزها دوباره سریالی به نام قورباغه ر حال پخش در شبکه نمایش خانگی است که حواشی خاص خود را به همراه دارد.

معرفی سریال قورباغه

سریال قورباغه مجموعه نمایشی با ژانر جنایی به نویسندگی، تدوین و کارگردانی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی علی اسدزاده، محصول سال ۹۹–۱۳۹۸ است. این مجموعه نخستین سریال ساخته شده توسط هومن سیدی است که قرار بود نخستین قسمت آن در ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ه‍.ش منتشر شود اما با دستور قضایی پخش این سریال متوقف شد. سرانجام قسمت اول این مجموعه در تاریخ ۳ دی ۱۳۹۹ منتشر شد.

داستان سریال قورباغه

سه سارق به نام فرید (اشکان حسن پور) جواد (شهروز دل افکار) و رامین (صابر ابر) دست به سرقت از یک فرد پولدار به نام نوری (نوید محمدزاده) می‌زنند، اما نوری متوجه شده و با استفاده از قدرت هیپنوتیزم خود فرید را هیپنوتیزم می‌کند تا به جواد و رامین و خودش شلیک کند…

سریال قورباغه

توقیف به خاطر ابهام در منشاء مالی

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۹ از توقیف سریال «قورباغه» خبر داد و گفت: اصل سریال و مجوزهای قانونی برای پخش یا عدم پخش از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود و در این رابطه قوه قضاییه دخالتی ندارد. فارغ از اینکه این سریال در شبکه خانگی یا جای دیگری می‌خواهد پخش شود، ابهامی در منشأ مالی تأمین کننده اعتبارات این فیلم به وجود آمده بود.

اسماعیلی ادعا کرده‌است در این سریال فساد مالی صورت گرفته‌است. پیشتر تأخیر چندباره در آغاز پخش سریال قورباغه موجب انتقاد کارگردان سریال شده بود که گفته شد پس از پخش سه قسمت انتشار آن فعلاً متوقف شده‌است،خبرگزاری صدا و سیما اما نوشت سریال در حال پخش است و در رابطه با شبهه مالی آن تأمین مناسب اخذ کرده‌اند.

شایعه دستمزد بالای نوید محمدزاده

این شایعه از آنجایی شکل گرفت که در برخی منابع عنوان شده بود نوید محمدزاده قراردادی ۱۲ ماهه را به مبلغ هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با سرمایه‌گذار این سریال به امضا رسانده که طی آن حتی در ماه‌هایی که مشغول بازی در سریال نیست حق بازی در هیچ فیلم، تئاتر و کار دیگری را ندارد که این خبر از طرف وکیل شرکت تصویر گستر پاسارگاد تکذیب شد.

پشت پرده مالی سریال قورباغه بودار است

شایعه برای تهیه کننده ای که تهیه کننده نبود

سرمایه گذار تمام کارهای اخیر سینمایی نوید محمد زاده مانند سرخپوست و متری شیش و نیم و تئاتر لاکچری او به نام بینوایان، محمد صادق رنجکشان بوده است و شایعه شده بود که در سریال قورباغه هم به عنوان تهیه کننده حضور دارد که در یک اطلاعیه رسمی تکذیب شد. علی اسد زاده، تهیه کننده این سریال می باشد.

 

هومن سیدی در سریال قورباغه

شایعاتی که بلای جان قورباغه بود

تهیه کننده قورباغه علی اسدزاده است که در ساخت سریال “شهرزاد” نیز همکاری داشت. علی اسدزاده مدیرعامل تصویر گستر پاسارگاد یکی از شریک محمد امامی در پروژه شهرزاد بود. محمد امامی یکی از متهمان اصلی پرونده فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه است.

فسادی که دامن سریال شهرزاد را گرفت و گفته شد که با پول کثیف تولید شده است.سندی منتشر شده که نشان می‌دهد محمد امامی در سال ۹۷ به عنوان رییس هیات مدیره تصویر گستر پاسارگارد معرفی شده و اسدزاده نیز مدیرعامل آن است. حالا هم ظن آن وجود دارد که پول‌های آلوده به پروژه قورباغه تزریق شده باشد و توقیف موقت آن هم در این راستا و برای بررسی بیشتر است.

به ویژه آنکه در یکی از جلسات دادگاه امامی او تاکید کرد که پیش تولیده سه سریال ایرانی را همچنان در دست دارد. در همین راستا اوایل آذرماه هشتگ “از شهرزاد تا قورباغه” در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد که در آن برخی خواستار توقیف سریال قورباغه شده بودند.

با این حال پس از این حرف و حدیث‌ها علی اسدزاده تهیه کننده سریال گفت: «پلتفورم نماوا سرمایه‌گذار قورباغه است و من تهیه کننده آن» او تاکید کرد: «این سریال ارتباط مالی و معنوی با هیچ شخص حقیقی و حقوقی و همچنین تصویرگستر پاسارگاد ندارد.»

او تاکید کرد: “لیست تمام اسناد و مدارک مالی سریال «قورباغه» موجود و در صورت درخواست مراجع رسمی آماده ارائه است.”

سریال قورباغه

رقابت نماوا و فیلیمو

تا سال گذشته فیلیمو و نماوا دو پلتفورم بزرگ “وی‌او‌دی” با یکدگیر اتحاد داشتند، اما پس از بحران کرونا و افزایش نفوذ این دو پلتفورم در میان مردم، رفاقتشان تبدیل به رقابت شد. تا پیش از آن سریال‌ها و برنامه‌های مختلف به صورت مشترک در هر دو پلتفورم عرضه می‌شد، اما حالا شرایط تغییر کرده است، درآمد و سود بیشتر اختلاف این دو نیز دامن زده است.

نماوا و فیلیمو در رقابت با یکدیگر، مدتی است که تصمیم به جدا کردن محتوای پخش انحصاری خود گرفته‌اند و نتیجه این اختلاف را می‌توان در جمله ثبت شده در ابتدای تیزر قورباغه دید که پخش انحصاری آن به نماوا سپرده شده است.

فیلیمو هم این روز‌ها پخش سریال‌های “مرداب”، “ملکه گدایان” و “خوب، بد، جلف” را به طور اختصاصی در اختیار دارد و انیمیشن طنز “دیرین دیرین” را هم دو روز در هفته منتشر می‌کند.

حمایت عجیب مردم از هومن سیدی و قورباغه اش!

نماوا هم علاوه بر “قورباغه” برنامه “هم رفیق” با اجرا و کارگردانی شهاب حسینی را هم در انحصار پخش خودگرفته است.

شایعه این است که تاخیر در پخش “قورباغه” در نتیجه این رقابت است. در همین راستا بعد از اینکه رسانه‌ها، اختلاف مالکیتی را دلیل تعویق پخش قورباغه دانستند، روابط عمومی سریال «قورباغه» نسبت به این موضوع واکنشی تند داشته و انگشت اتهام را به سمت رقیب خود، “فیلیمو”، یکی دیگر از پلتفرم‌های مهم وی‌اودی کشور گرفت: «متاسفانه افرادی با هدف تخریب در آستانه پخش سریال شروع به دروغ پردازی نموده اند از جمله پلتفرم وی او دی بزرگی که سریال به ایشان فروخته نشده است منشا این شیطنت هاست.»

حالا گفته می‌شود تلاش‌های فیلیمو در توقیف قورباغه بی‌تاثیر نبوده است.

خشونت و پلیس‌کشی

در کنار این دو روایت، موضوع سومی هم برای توقیف سریال“قورباغه” مطرح شده است. گفته می‌شود محتوای سریال در این رابطه موثر بوده است. “خشونت” و “پلیس‌کشی”، در این سریال را عامل توقیف آن می‌دانند. این روایت بیشتر از سوی رسانه‌های اصولگرا مطرح شده است. احتمال جدی بودن ورود دستگاه قضایی به این ماجرا به خاطر اشکالات محتوایی وجود دارد، در اطلاعیه نماوا ۲۴ آذرماه نیز اشاره‌ای به آن شده بود.

پس از توقیف هم برخی منابع خبری به این موضوع تاکید کردند. روزنامه کیهان در این رابطه نوشت: «سازندگان یکی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی حاضر به انجام اصلاحیه‌های نهاد‌های نظارتی نیستند. این اثر، یکی از خشن‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی است که در نخستین قسمت مخاطب خود را به پلیس‌کُشی ترغیب و تشویق می‌کند! نقطه عطف روایت قسمت اول این سریال، کشته شدن مأمور انتظامی است و این ماجرا طوری طراحی شده که مخاطب به این کار تشویق می‌شود!»

این روزنامه تاکید کرد “مسئولان نیروی انتظامی به‌خصوص ناجی هنر از محتوای ملتهب این سریال مطلع نیستند و سازندگان هم از حذف مفهوم پلیس‌کشی در این سریال امتناع می‌کنند.” این در حالی است که اطلاعیه نماوا تاکید دارد که قورباغه پروانه نمایش از «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، مجوز از «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)»، و تاییدیه از «موسسه ناجی هنر» را دارد.

در ادامه همین خط خبری روزنامه فرهیختگان نیز به نقل از منابعی نوشته است: «سکانس و فضای پلیس‌کشی در قسمت اول و حتی قسمت‌های بعدی این سریال وجود دارد و با وجود اصرار نهاد‌های نظارتی، عوامل سریال حاضر به حذف سکانس پلیس‌کشی نمی‌شوند.»

 هومن سیدی

فرهیختگان در ادامه درباره سکانس‌های مناقشه برانگیز توضیح داده است: «نمایش عریان قتل‌های مختلف با وسایل عجیب مانند بیل یا چکش و ارائه تصویری خشن و متوحش که ظاهرا جوانانش برای زندگی بهتر چاره‌ای جز خلاف کردن ندارند از مشکلات اصلی این سریال بوده است. توصیه به تغییر وضعیت موجود از مسیر آنارشی سخت و حتی ارائه تصویر زننده از دوران دفاع مقدس در فلش‌بک یکی از قسمت‌ها و نمایش صریح و طولانی استعمال موادمخدر و مشروبات الکلی از محتویات دیگر این سریال است که مشخص نیست با ذکر این موارد در فیلمنامه از ارشاد مجوز گرفته است یا خیر؟»

با این حساب اگر این حرف‌ها صحت داشته باشد، ممکن است که ماجرای توقیف قورباغه بیخ پیدا کند و حتی تا مدت‌ها تداوم یابد. جریان اصولگرا نیز فشار رسانه‌ای خود را در این بین متمرکز کرده و شورای نمایش و وزارت ارشاد را متهم می‌کند.

با این حال سکوت عوامل سریال و بیانیه نماوا در کنار ادامه حضور تبلیغات سریال در شهر این امیدواری را تداوم می‌دهد که “قورباغه” به زودی عرضه شود.

در این بین یک دیدگاهی هم وجود دارد که این اتفاقات، حاشیه‌ها و … را در راستای فضاسازی برای فروش سریال می‌داند. این گروه سکوت عوامل سریال پس از توقیف و همچنین حواشی پیشین آن را هم در این راستا ارزیابی می‌کنند. این گروه منتظرند که ناگهان اعلام شود “قورباغه” توزیع می‌شود.

شخصیت های اصلی سریال قورباغه

داستان از دل همین ساختمان‌های اکباتان اغاز می‌شود و بدون هیچ حاشیه‌ای وارد فضای زندگی بچه‌های خلاف محله های تهران می‌شود. سه کاراکتر به ما معرفی می‌شوند که به جز صابر ابر، دو بازیگر دیگر کمی غلوآمیز بازی می‌کنند و این موضوع توی ذوق می‌زند. صابر ابر نیز با اینکه بازی خوبی دارد، اما نه استایل و نه طرز صحبتش به دو شخص دیگر جور در نمی‌آید و نمیتوان باور کرد یک لات است.

در واقع باید گفت هارمونی خوبی بین این سه نفر شکل نگرفته است و تیپ سازی شخصیت آنها تئاتری از آب درآمده است؛ برخی از دیالوگ‌ها و حرکات این کاراکترها مانند رفتارهایی است که از جانب پسران دبیرستانی سر می‌زند نه افرادی سی و خرده‌ای ساله.

با این وجود سریال تلاش می‌کند ما را با این مینی گنگسترهای پر ایراد همراه کند و به فضای زیرزمینی و خلاف آنها ببرد. داستان از جایی آغاز می‌شود که آنها شاهد کشته شدن یک مامور لباس شخصی هستند و از مهلکه می‌گریزند. آشنایی با این شخصیت‌ها در حد شناخت تیپ خودشان است و پیشینه خاصی از آنها داده نمی‌شود، هرچند پایان بندی قسمت اول تقریبا دلیل اینکه کارگردان چندان علاقه‌ای به این کار ندارد را به همه تماشاگران ثابت می‌کند. احتمالا قسمت‌های آتی بیشتر از آنها بدانیم.

علت توقیف سریال قورباغه چه بود؟! / سخنگوی قوه قضائیه تشریح کرد

پایان بندی پایلوت قورباغه با حضور نوید محمدزاده و نقش آفرینی کوتاه ولی به شدت جذاب و گیرایش، یکی از هیجان‌انگیزترین و مهلک‌ترین پایان بندی‌ها در بین تمام سریالهایی است که تاکنون ساخته شده است. بیش از بیست سال است که مشغول تماشای سریال‌های مختلف از کشورهای گوناگون هستم و به یاد دارم کمتر اپیزودهای پایلوتی توانسته باشد تا این حد مرا به بهت فرو ببرد.

رودستی که کارگردان در این بخش به مخاطبین خود می‌زند، ضمن آنکه مهر دیگری بر مساله جدی بودن و سیاه بودن فضای سریال است و تاکید مجددی است بر شوخی نداشتن کارگردان با شخصیت‌های خلق شده‌اش، سوالات بسیاری را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و تعامل خوبی با او برقرار می‌کند. بعید است کسی حتی اگر با حال و هوای سریال به اصطلاح حال نکند، دلش نخواهد قسمت بعد را نبیند تا از راز پایان بندی قسمت نخست آگاه شود.

بازی بازیگران همانطور که گفته شد به جز صابر ابر و نوید محمدزاده چندان چنگی به دل نمی‌زند و کمی مصنوعی به نظر می‌رسد. اما با وجود لیستی از بازیگران حاذق، بعید است که این موضوع در قسمت‌های آتی تداوم پیدا کند؛ لااقل امیدواریم که این مشکل ادامه‌دار نشود.

فیلمبرداری روی دست و بدون کات فیلم بخصوص در دقایق ابتدایی کمی از کنترل خارج شده و بیش از حد روی چرخش آن مانور داده شده، هرچند این سبک فیلمبرداری با انتخاب صحیح دیالوگ‌ها و زمان ادای آنها توسط بازیگران همراه بوده و فضایی نو را پدید آورده اما خوشبختانه خود کارگردان هم اندک اندک دست از این حجم تکان دادن‌های دوربین می‌کشد و بیخیال ژانگولر بازی می‌شود که صرفا سردرد می‌آورد و جذابیت خاصی با خودش به همراه ندارد.

هیچ سریالی را نمی‌توان با قسمت اول و یا به اصطلاح، قسمت پایلوت آن سنجید اما سریال قورباغه لااقل در همین قسمت نشان می‌دهد که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و آغازگر مرحله بعدی رقابت سریال‌های VODهای ایرانی است. باید دید که قورباغه در ادامه چطور پیش خواهد رفت و این مبارزه را با حضور سریال‌های رقیبش در پلتفرم‌های دیگر می‌برد یا خیر.

پی نوشت: در این بخش پایان بندی قسمت اول اسپویل شده و اگر هنوز آن را ندیدید، از خواندن این پی‌نوشت کوتاه بپرهیزید.

احتمالا پایان بندی سریال و کشته شدن هر سه شخصیت اصلی ماجرا طی کمتر از سی ثانیه، همه تماشاگران را به بهت و حیرت فرو برده باشد. هنوز نمی‌توان دقیق گفت که این وقایع واقعا رخ داده‌اند و یا شاید ناشی از مصرف مواد بودند اما از کارهای آوانگارد سیدی بعید نیست که تصمیم گرفته باشد در قسمت اول کار سه قهرمان خود را یکسره کند و داستان را با مابقی کاراکترهای خود پیش ببرد.

اینکه چه اتفاقی افتاد تا این حادثه رخ داد نیز خودش علامت سوال بزرگی است که پاسخ دادن به آن زود است. شخصا حدس‌هایی داریم که هیچ نمی‌دانم با واقعیت همخوانی دارد یا نه.

تاکید نوید محمدزاده به سارقین برای اینکه خودشان کارت را بردارند و دگرگون شدن حال و هوای دو سارقی که در حین تماس با این شخص هستند و به نوعی هیپتونیزم شدنشان و در نهایت نمایش یک قورباغه و با توجه به اسم سریال، یک شکی را ایجاد کرده که می‌توان آن را به عنوان یک تئوری در نظر گرفت.

قورباغه‌ها انواع مختلفی دارند و بسیاری از آنها سمی هستند و پوستشان اسیدهایی ترشح می‌کند که مغز انسان را به فنا می‌دهد. هیچ بعید نیست کاراکتر نوید محمدزاده با استفاده از قورباغه‌ای خاص، بتواند مغز انسان‌ها را به قهقرا بکشد و روی آنها تسلط پیدا کند، قورباغه‌ای که از پوستش اسیدی خاص ترشح کند. این تئوری کمی تا قسمتی سریال را به سمت تخیلی بودن پیش می‌برد، موضوعی که در سینمای ایران غریبه است اما در سینمای هومن سیدی و افکار او، چندان موضوع دور از ذهنی به نظر نمی‌رسد.

از طرفی تصاویری که از شخصیت صابر ابر در کنار نویدمحمدزاده پیش‌تر از بخش‌های مختلف سریال پخش شده نشان می‌دهد که احتمالا مرگ او نمی‌تواند واقعا رخ داده باشد‌. اینکه او چگونه توانسته از گلوله داخل مغزش فرار کند و یا اینکه شاید ماجراها فلش بک خواهد شد (با توجه به اینکه صدای او برای شخصیت نوید محمدزاده آشنا بود و شاید بحث نوعی انتقامجویی مطرح است) تنها مواردی هستند که در اپیزودهای آتی مشخص خواهند شد.

حمایت از سریال قورباغه

و اما عوامل این سریال :

در این سریال عده ی زیادی زحماتی کشیده اند تا این سریال به بازدهی برسد که ما اسامی تعدادی از این عزیزان را برای شما کاربر محترم اعلام میکنیم ولی دست اندرکاران این مجموعه بیش از این ها بوده اند :

مجری طرح و مدیر تولید : حسین اکبری

مدیر فیلمبرداری : پیمان شادمان فر

موسیقی : بامداد افشار

طراح و ترکیب صدا : علیرضا علویان

مدیر صدابرداری : مهران ملکوتی

طراح صحنه : محسن نصراللهی

طراح لباس : الهام معین

مدیر گروه کارگردانی و برنامه ریز : حسین خضوعی

طراح جلوه های بصری : جواد مطوری

طراح گریم : شهرام توانا و بهنام معیریان

طراح جلوه های میدانی : ایمان کرمیان

فیلمبرداران : ادیب صبحانی و آرش رمضانی

جانشین تولید : حسن صفری و عماد طاهری

طراح بدلکاری : امیر بدری

عکاس : امیرحسین شجاعی

منشی صحنه ندا قائدی

روابط عمومی و تبلیغات : امیر کرابی

بازیگران سریال قورباغه :

در این سریال بازیگران مطرحی چون :

نوید محمد زاده ، صابر ابر ، فرشته حسینی ، سحر دولتشاهی ، محمد امین شعرباف ، احسان منصوری ، نیما مظاهری ، سعید حاج علی ، سیامک اتفاقیان ، مهران غفوریان ، آناهیتا افشار ، هومن سیدی

ایفای نقش کرده اند .

" قورباغه " در کجا فیلمبرداری شده ؟

سریال قورباغه در دو لوکیشین ایران و تایلند فیلمبرداری شده است .

مدت زمان هر قسمت این سریال 50 دقیقه میباشد که از شبکه نمایش خانگی منتشر میگردد .آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 649213 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟