فرهاد روی پرده/ ویژگی های جذاب کاراکتر فرهاد مهراد در فیلم رضا درمیشیان

روزنامه سازندگی نوشت: «رضا درمیشیان» کارگردانی که سال‌ها نامش با فیلمِ توقیف‌شده‌ی «عصبانی نیستم» تداعی می‌شد، قرار است فیلمِ زندگی‌نامه‌ی فرهاد مهراد را بسازد. اما «فرهاد» که بود و چرا نزدیکِ دو دهه بعد از مرگش هم‌چنان نام‌ش زنده است.

زندگی دراماتیک مردی که ایران را دوست داشت


«فرهاد» خواننده‌ی پرکاری نبود؛ اما بسیار شناخته‌شده، او در ابتدای فعالیتش، آهنگ‌هایی را به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی و ارمنی می‌خواند و همه را با تلفظی بسیار دقیق و صحیح اجرا می‌کرد و بعد از آن نیز فعالیت‌های‌ش را به عنوانِ خواننده‌ی فارسی ادامه داد. انقلاب که شد، او چون بسیاری از روشن‌‌فکران در جریانِ این رویداد به ایفای نقش پرداخت. او بعد از پیروزی انقلاب در ایران ماند و برخلافِ بسیاری از همکارانش مهاجرت نکرد (کاری که فریدون فروغی نیز انجام داد). او در وطن ماند با آنکه 16 سالِ آزگار ممنوع‌الکار بود و علاوه بر آن روزهای جنگ را نیز پشتِ سر گذاشت، اما عاقبتِ بختِ آن را نداشت تا در وطنش خاک شود. بیماری او را ناگزیز به مهاجرت کرد و قبل از آنکه شصتمین بهار زندگی‌اش را ببیند، از دنیا رفت و در همان‌جا آرمید.

فرهاد و موسیقی اعتراض


وجه اعتراضی موسیقی فرهاد بر هیچ‌کس پوشیده نیست و او را خواه‌ناخواه نماینده‌ی جریانِ موسیقی اعتراضی در ایران می‌دانند، دلیلِ آن نیز پیوندِ آثاری مانند «جمعه» و «وحدت»، در همراهی با جنبشِ مردمی است. او به همراهِ اسفندیار منفردزاده، از موسیقی برای بیان اعتراضات خود استفاده می کرد.

فرهاد و سینما


«رضا موتوری» اولین فیلمی است که خواننده در آن نه در نقشِ یکی از بازیگران که به شکلی مستقل اجرا می‌شود. این قطعه را «فرهاد مهراد‌» خواند. تا قبل از آن مردم عادت داشتند فردین را ببینند که «ایرج» روی صدای او لب می‌زد. فرهاد اما ترانه‌ای عجیب و ساختارشکن خواند: «با صدای بی‌صدا، مث یه کوه بلند، مث یه خواب کوتاه، یه مرد بود یه مرد...»«اسفندیار منفردزاده» در فیلم «رضا موتوری» برای اولین بار از «ترانه‌» برای موسیقی متن فیلم استفاده کرد. «کیمیایی» درباره‌ی حضور فرهاد گفته است: «فرهاد تا آن موقع فارسی نمی‌خواند. در یک کافه‌ای سر خیابان فلسطین امروزی به نام کوچینی می‌خواند و فرنگی هم می‌خواند. مثل ری چارلز و مثل چند خواننده دیگر که در همین فضاها بودند؛ ولی اگر دقت می‌کردی می‌دیدی که پشت همه این‌ها، یک صدای مستقلی وجود دارد.»

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 603914 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟