« نجواهای در گلو مانده » روایت 10 زن عاشورایی

به گزارش رکنا، به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، این مجموعه که با همکاری حوزه هنری و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی آماده شده و سپهر سوره هنر هم مجری کار بوده است، کاری ده قسمتی است که برای پخش هر قسمت، در زمان ده دقیقه ای تولید شده و در ایام محرم از یکی از شبکه های صدا و سیما پخش خواهد شد.

photo_2020-08-21_16-31-26

با نویسنده و کارگردان این مجموعه نمایشی آقای «محسن امیری» ، در روزهایی که به سختی سرگرم ضبط کار است به گفت و گو می نشینیم .

حکایت آن ده بزرگ زن:

photo_2020-08-21_16-31-24

« این کار، ادای دین من وهمکارانم است به واقعه عاشورا، من همیشه ازخودم می پرسیدم که چرا کارهای اندکی در بزرگداشت زنان قهرمان کربلا صورت گرفته و بیشتر، از مردان قهرمانی که در حادثه عاشورا حضور داشته اند صحبت می شود،‌ ولی زنان بزرگ این حادثه در گردباد تاریخ یا گم شده اند یا آنکه تنها زیر سایه نام سلحشوران کربلا بوده اند».

این ها را محسن امیری ، نویسنده و کارگردان مجموعه نمایشی مجموعه « نجواهای در گلو مانده » می گوید.

او در ادامه گفت و گویمان می گوید که در این مجموعه، به زنانی پرداخته شده که قبل، حین و بعد از واقعه عاشورا کاری حسینی کرده اند، زنانی که «انتخاب درست»، « تصمیمی قاطع» و « عملی بزرگ » را در زمانی درست انجام داده اند. این زنان در تاریخ ثبت شده اند، ولی در تولید محتوا وبرنامه سازی کمتر به آنها پرداخته شده است.

photo_2020-08-21_16-31-22

« مثلا ما قصه مسلم بن عقیل را می دانیم ، وقتی جناب مسلم در کوچه های کوفه سرگردان می شود و بی پناه و بی ماواء است و دشمن هم به دنبال اوست، در این زمان است که زنی به نام « طوعه» با وجود تمام دشواری ها و سختی هایی که وجود دارد و حتی ممکن است با آن جو اختناقی که در کوفه حاکم است جانش را هم برای امان دادن به مسلم از دست بدهد ، حضرت مسلم را در خانه پناه می دهد اما ما به این زن کمتر پرداخته ایم و اگر هم پرداخته شده در نقش اندکی در داستان حضرت مسلم و مثلا در مختارنامه بوده است، و متاسفانه این زن در این مجموعه‌ها هویت مستقلی ندارد، اما ما در این مجموعه، خود «طوعه» و شخصیت او را نشان داده ایم. در حالی که من معتقدم که کار این زن واقعا شجاعانه و جسورانه بود».

این ها را کارگردان مجموعه نمایشی می گوید و می افزاید: یا کمتر به داستان اولین یتیم کربلاپرداخته شده است به داستان « حمیده» - دختر مسلم بن عقیل - و ما در این مجموعه به این داستان پرداخته ایم.

امیری در ادامه به دیگر زنان مهمی که در این مجموعه حضور دارند اشاره می کند و می گوید : وقتی که کاروان اسرا در 12 محرم از دشت کربلا به سمت کوفه در حرکت بود، بانویی در میان جمعیت تماشاگران است که چشمش در میان اسراء به زنان بنی هاشم می افتد که حجاب هایشان پاره شده و به حجاب آنها بی ادبی شده است، این بانو از آزار نیزه داران و شلاق نگهبانان نمی ترسد، در تاریخ آمده است که این زن به خانه می رود و برای این زنان حجاب می آورد، این بانویی است که در داستان او را « بی نام، بی نشان» نام نهاده ام ، در داستان او را می بینیم که هنوز هم بعد از گذشت سال ها دارد پارچه می بافد و در دیالوگی می گوید من واقعه ای را به چشم دیده ام هولناک، آنقدر هولناک که هیچ چیزی از خودم یادم نیست فقط می دانم که اینجا باید بنیشیم و پارچه حجاب ببافم چون حجاب حکم زینت و حفاظ زن را دارد.

رود فرات، زن دیگری است که در این مجموعه وجود دارد ، رودی که هر چه کرد نتوانست به لشکر حسین (ع) آب برساند و شرمنده است.

امیری می گوید زنانی که برای این مجموعه انتخاب شده اند دو گروه هستند گروهی از آنها، زنانی مشهور هستند مانند ام البنین که همه مخاطبان آنها را می شناسند و گروهی ناشناس و کمتر آشنا ، ما در این مجموعه سعی کرده ایم این هر دو گروه زنان را به صورت مستقل و بدون آنکه در سایه مردان عاشورا به تصویر کشیده شوند به نمایش بکشیم ، ما تلاش کردیم کاری که انجام داده ایم نو باشد تا تمام سنین و تمام علایق آن را بپسندند.

photo_2020-08-21_16-31-20

محبت حسینی

کارگردان بخش نمایشی این مجموعه می گوید: در تمامی مراحل کار ، احساس می کردم که امام «ع» چقدر به ما محبت دارند و اگر محبت و لطف ایشان نبود کار به این سرعت آماده نمی شد،‌ شاید باورتان نشود اما از پذیرش طرح،‌ مراحل تحقیق، پ‍زوهش ،‌ نگارش و پیش تولید کار تا روز ضبط 14 فقط روز طول کشید شد ، در حالی که در شرایط عادی ممکن بود ماه ها طول بکشد و من احساس می کنم که این مسئله، لطف امام حسین «ع» بود که باعث شد همه چیز به این سرعت آماده شود .

بازیگران سینما

امیری در ادامه درباره بازیگران زن این اثر می گوید : سعی کرده ایم بهترین بازیگران سینما را دعوت به همکاری کنیم ، آشا محرابی، زری آماد. نسیم ادبی، مرجان قمری، مینا نوروزی،‌ شیوا خسرو مهر، بهار ارجمند و بازیگران خردسال زینب جامعی و کیمیا ملایی در این مجموعه حضور دارند که هر کدام به خوبی نقشی را که برعهده داشته اند اجرا کرده اند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 597796 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟