امیر محمدی : هنوز خودم را موفق نمی دانم / کتاب "بینوایان" را 4 بار خوانده ام + فیلم
حجم ویدیو: 4.13M | مدت زمان ویدیو: 00:00:33

به گزارش گروه هنری رکنا ، امیر محمدی از جوان های بسیار هنرمند کشورمان است که به طور ویژه به نواختن سازهای کلارینت و ساکسوفن و تا حدی پیانو شهرت دارد. خبرگزاری رکنا با او مصاحبه ای کرده است که در ادامه می خوانید.

کمی خودتان را معرفی کنید.

من امیر محمدی هستم متولد 9 دی ماه 65. فوق لیسانس موسیقی از دانشگاه تهران دارم و دقیق تر بگویم نوازندگی سازهای جهانی با ساز تخصصی کلارینت. مشغول فعالیت های موسیقی شامل تدریس ، کنسرت ، ساختن موسیقی و یکسری فعالیت های دیگر در این حوزه هستم.

چه شد که جذب سازهای بادی شدی؟

من چون کرد هستم از بچگی یکسری اجراهای تلویزیونی می دیدم که نوازنده ای بود در آنها که کلارینت می نواخت و مرا خیلی تحت تاثیر قرار داد. اینگونه بود که عاشق این ساز شدم.

مشوق اصلی ات در موسیقی که بود؟

مشوق اصلی من برادر بزرگترم بود که او هم در حرفه موسیقی مشغول است و خیلی کمکم کرد.

آیا با برادرت کار مشترک موسیقی انجام داده اید؟

بله ، یک کتاب آموزش پیانو با برادرم نوشته ایم و الان نواختن پیانو را هم آموزش می دهم.

شما نوازندگی ساکسوفن را هم در کارنامه خود دارید و بسیار هم در آن قدر هستید. کمی توضیح دهید.

من در دوران دانشگاه سازم کلارینت بود و چند سال بعد همزمان با آن به نواختن ساکسوفن هم پرداختم.

راز موفقیتت را در چه می دانی؟

جواب این سوال سخت است. احساس نمی کنم هنوز به موفقیتی که می خواهم رسیده باشم چون هدفم خیلی بالاتر از چیزی است که الان هستم. ممکن است یکسری به من بگویند آدم موفقی هستی اما از نظر خودم هنوز موفق نیستم چون یکسری اهداف دارم که هنوز در راه رسیدن به آن هستم.

برنامه ات برای آینده در حوزه هنر چیست؟

پررنگ شدن برنامه های شخصی خودم و یکسری کارهایی که ساختم و کمپانی هایی که در خارج از ایران منتظر هستند تا کارم تمام شود و برایشان بفرستم.

بهترین خاطره ات از کنسرت هایی که اجرا کردی را لطفا تعریف کن.

حقیقتا همه کنسرت ها خاطره است و لذتبخش ولی خاطره ای که الان در ذهنم آمد خنده دار و جالب است. چند سال پیش ارکستر سمفونیک به رهبری آقای شهرداد روحانی بود که ما موسیقی فیلم اجرا می کردیم. من کلارینت 2 بودم کنار آقای پورمعین ، استادم. 7 شب کنسرت بود که در برج میلاد اجرا می شد و شب هفتم در تالار وحدت برگزار شد. یکی از قطعات با کلارینت 2 شروع می شد. من روی صندلی نشستم و آقای روحانی می خواستند به من فرمان بدهند که شروع کنم. ناگهان صندلی من شکست و همه سالن خندیدند. شانس آوردم که نیفتادم و خودم را به هر شکل جمع و جور کردم.

در کل همه کنسرت ها خاطره های خوبی هستند ؛ چه آنهایی که اتفاقات بدی افتاد و چه نه.

چه چیزی خیلی ناراحتت می کند؟

قضاوت نادرست مرا خیلی ناراحت می کند.

بهترین و بدترین خصلت اخلاقی ات را در چه می بینی؟

بهترین ویژگی اخلاقی ام این است که خیلی مهربانم. بدترین آن هم فکر می کنم زود از کوره در رفتن و عصبانی شدنم باشد.

کمی از سختی های کارتان بگویید.

یکسری مسائل است در کار ما موزیسین ها اما من به چشم سختی آنها را نمی بینم چون کار ما سراسر عشق است.

توصیه ات به عزیزانی که می خواهند کار موسیقی را دنبال کنند چیست؟

حتما این هنر را به شکل آکادمیک دنبال کنند و هر کاری را که پیگیری می کنند اصولی و با علم جلو بروند. سعی کنند ساختار را یاد بگیرند و سوادشان را بیشتر کنند.

آیا قصد انتشار آلبوم داری؟

بله حتما ؛ فعلا کارهای شخصی خودم را دارم انجام می دهم. یکسری کار کردی فیوژن را در دست دارم که علاقه شخصی خودم است و به محض اینکه تمام شود حتما آلبوم را منتشر می کنم البته نه در ایران .

شما به تدریس موسیقی هم مشغولی. نسل جدید را در یادگیری موسیقی چگونه می بینی؟

حقیقتا یکسری خیلی در یادگیری موسیقی بی استعداد هستند و عده ای هم به شدت خوب و باهوش. البته در نهایت روش تدریس معلم خیلی مهم است ولی اکثریت شاگردانم باهوشند.

مدتی است که درگیر ویروس کرونا هستیم. در دوران قرنطینه کرونا چه می کردی؟

ساز می زدم و موسیقی می ساختم و می خوردم و می خوابیدم ( با خنده )

بهترین فیلمی که دیدی و کتابی که خوانده ای کدام ها هستند؟

پاسخ این سوال هم به شدت سخت است چون کتاب ها و فیلم های خوب زیاد هستند. اما فیلم هایی که خیلی تحت تاثیرم قرار داد عبارتند از : The GodfatherT، The Reception و رستگاری در شاوشنک The Shawshank Redemption

و اما در بین کتاب هایی که خوانده ام "بینوایان" را خیلی دوست دارم و 4 بار کتابش را جدا از فیلمش خوانده ام و نقدهایش را خیلی دوست دارم.

کتاب "قمارباز" را خیلی دوست دارم.

حرف آخر ؟

امیدوارم وضعیت موسیقی به گونه ای شود که آنهایی که خیلی زحمت می کشند و هیچ موقع دیده نشدند دیده شوند و به آن چیزی که می خواهند برسند. سطح شنیداری مردم ما کمی بالاتر برود و موسیقی های بهتر گوش دهند تا از موسیقی لذت ببریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 589849 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟