سروش عمومی : من با تایم ماه زنده ام تا تایم خورشید!

به گزارش گروه هنری رکنا ، سروش عمومی نوازنده فلوت، درامز، پرکاشن، تنظیم کننده و مدرس موسیقی متولد ۱۸ بهمن ١٣٦٦ در تهران فارغ التحصیل از (هنرستان موسیقی‌) تهران و دانشگاه جامع علمی کاربردی موسیقی است.

در سال ۲۰۱۱ به کشور انگلستان، شهر لندن مهاجرت کرد و در آنجا وارد دانشگاه لندن شد و همچنین در بسیاری از ورک شاپ ها و مستر کلاسهای گوناگون که توسط بزرگان موسیقی جهان برگزار می شود حضور داشته است.

او‌ از سال ۱۳۸۱ تاکنون به عنوان نوازنده و تنظیم کننده با گروه ها و هنرمندان متعدد بین المللی و ایرانی همکاری داشته و در کنسرت ها و ایونت‌های فراوانی‌ در شهرها و گوشه و کنار ایران و کشورهای متعدد خارجی به روی صحنه رفته و در چندین برنامه زنده تلوزیونی نیز حضور داشته است.

اولین آلبوم موسیقی مستقل سروش عمومی با نام ۱۸ در سال (۲۰۱۸ ـ ۱۳۹۷) وارد بازار شد همچنین تدریس و برگزاری ورکشاب و‌ مسترکلاس های تخصصی موسیقی نیز در سوابق او دیده می شود. خبرگزاری رکنا با سروش عمومی مصاحبه اختصاصی کرده است که در ادامه می خوانید.

سروش

شما سال ها در خارج از کشور زندگی می کردید. چه شد که به ایران بازگشتید؟

پدرم مدت ها بیمار بود که در اواخر دوران بیماری اش پزشک ها متاسفانه جوابش کردند و من می دانستم دیگر فرصتی برای دیدنش نیست. در نتیجه به ایران برگشتم. البته یکسری مسئولیت های زندگی بر دوش من است و یکسری مسائل دیگر وجود داشت که نشد بازگردم.

وضعیت موسیقی را در این روزها چطور ارزیابی می کنید؟

تمام اتفاقات زندگی ما مانند خوراک و پوشاک و حتی کار کردن رو به در دسترس بودن پیش می رود. در موسیقی هم این اتفاق رخ داده است و برخلاف خیلی از کارشناسان که اعتقاد دارند روند موسیقی در جهان رو به افت است به نظر من اینگونه نیست. حتی در همان دهه 70 میلادی هم خیلی ها روی این نوع موسیقی دید خوبی نداشتند و به نوعی روی آن گارد داشتند اما الان موسیقی دهه 70 میلادی برای ما تبدیل به موسیقی خوب شده است. فقط استایل و مدل آن فرق کرده و از دید من نه در ایران و نه در جهان موسیقی افت نکرده است. کشور زمانی بدها را به خوب تبدیل می کرد و الان مردم نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند. شاید در آینده نظر مردم و حتی موزیسین ها فرق کند. در کل به نظرم همه چیز در جهان خوب و بد دارد و به نظرم باید در جامعه یکسری بدی هم وجود داشته باشد تا خوب ها معنی پیدا کنند.

عید امسال با سال های قبل متفاوت بود و همه درگیر قرنطینه کرونا بوده ایم. این دوران بر شما چگونه گذشت؟

عید امسال با روزهای قرنطینه یکی شد و به نوعی توفیق اجباری نصیب من و همه موزیسین ها شد تا در کنار خانواده بمانند. برخلاف سال های قبل که در شهرستان ها یا کشورهای دیگر کنسرت داشتیم ولی در کل به نظرم اتفاق خوبی بود و چون من در خانه خودم یک استودیو دارم باعث شد که بیشتر به کار موسیقی ام بپردازم و خیلی از همکاران کارهایشان را برایم می فرستادند و من در استودیو انجام می دادم. کارهای شخصی عقب افتاده ام را توانستم تکمیل کنم ( چه شخصی و چه موسیقایی)

برنامه کاری آینده ات چیست؟

کارهایم را به 3 بخش تقسیم می کنم. 1- کارهای شخصی و کارهای آلبومم و تشکیل یک باند موسیقایی و اجرای کارهای شخصی ام. 2- گروه هایی که من در آنها عضو هستم و فعالیت می کنم. مانند گروه ضرب و فوت ، چهار برج که خودم سرپرست آن هستم و گروه عجم. در تولید آلبوم و کنسرت ها برنامه های زیادی داریم در آینده. 3- فعالیت مشترک با خوانندگان و هنرمندان عزیزی مانند روزبه بمانی ، حمید حامی و.... امیدواریم هرچه زودتر دوران کرونا تمام شود تا ما هم بتوانیم کارهایمان را به انجام برسانیم.

در زمینه آموزش چه هدفی دارید؟

تصمیم دارم در بخش آموزش یکسری مسترکلاس های گروهی با کمک گرفتن از موزیسین های کاربلد برگزار کنم و همچنین ورکشاپ های تخصصی نوازی و چگونگی نواختن در استودیو را در نظر دارم برای سازهای تخصصی خودم در زمینه فلوت و درامز.

خصوصیت خوب و بد اخلاقی تان از نطر خودتان چیست؟

خصوصیت خوب اخلاقی ام را در این می دانم که نمی توانم همیشه ثابت یک جا بمانم که همین ویژگی باعث پیشرفتم شده است. حتی وقتی بیکار بودم برای خودم کارهای دیگری ایجاد می کردم که به کارهای بزرگتر وصلم کرد. در هر شرایطی می توانم مشغول کار باشم و کارم را جلو ببرم.

بدترین ویژگی ام هم تایم خوابیدنم است. انگار من با تایم ماه زنده ام تا تایم خورشید. تمام آلبوم ها و کارهایم حاصل زحمات از شب تا صبح بیدار ماندنم است. البته دانشگاه و سربازی و خیلی از کارهای مهم و ضروری در زندگی را هم در صبح توانستم به انجام برسانم. اما به نظرم اگر در روز فعال تر بوده ام تایم کارم سرعت بالاتری می گرفت.

آیا درصدد ارائه آلبوم در سال 99 هستید؟

حدود 70 درصد کارهای آلبومم را خودم انجام می دادم چه از نظر میکس ، مستر، تنظیم و چه نوازندگی و رکورد و ... 30 درصد باقیمانده هم مستلزم همکاری بقیه دوستان نوازنده ، کرافیست و حتی تیم مجوز گرفتن از ارشاد است. امیدوارم تا پایان امسال یا در صورت نهایت بدقولی اوایل سال آینده آلبومم را روانه بازار کنم. البته اگر آلبوم خودم هم بیرون نیاید حتما در آلبوم های گروهی که همکاری دارم حضور خواهم داشت و شاهد این آلبوم ها هستیم.

درباره کنسرت آنلاین که در عید نوروز امسال به شکل مجازی در برج میلاد پخش می شد برایمان بگویید.

مدیر برنامه آقای بمانی و حامی با من تماس گرفتند و از این کنسرت ها که برای عید امسال و شرایط قرنطینه کرونایی پیش آمد گفتند. اوایل برای حضور در این کنسرت ها شک داشتم ولی وقتی تمام سوالاتم را درباره پروتکل های بهداشتی مکان اجرا پرسیدم و پاسخ گرفتم پذیرفتم و حاضر شدم. اولین اجرایم با آقای بمانی بود که به نظرم رکورد این جشنواره آنلاین را زد. کنسرت خیلی خوبی بود و تمام اصول بهداشتی رعایت شد. حتی سازهای شخصی مان را داخل پلاستیک می گذاشتیم و سعی می کردیم هیچ وسیله ای را روی زمین نگذاریم. بعد از کنسرت روزبه بمانی در کنار حمید حامی به اجرای کنسرت آنلاین پرداختم. در آنجا هم مراقبت های لازم بهداشتی را می کردیم. با بچه ها همگی دوستی صمیمی داریم اما فاصله اجتماعی را رعایت می کردیم. فقط ای کاش این کنسرت ها از شبکه ملی کشورمان پخش می شد و محدود به چند سایت و فضای مجازی نمی شد. چرا که پخش از تلویزیون باعث می شود که همه آدم ها از هر قشری ببینند.

ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

من هم از خبرگزاری رکنا متشکرم که این فرصت را به من داد تا بیشتر درباره موسیقی و فعالیت هایم برای عزیزان بگویم. امیدوارم  همه مردم در سلامت کامل باشند و هرچه زودتر کرونا از کل جهان هستی برود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 571446 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟