گفت و گو با عمو فردوس شهرک الفبا در روز معلم + عکس

به گزارش گروه هنری رکنا ، فردوس حاجیان به عنوان شاگرد اول مقطع کارشناسى ارشد در آزمون استعدادهاى درخشان با رتبه "یک" مقطع دکترى تخصصى تئاتر پردیس هنرهاى زیبا پذیرفته شد.با معدل کتبى ١٩:٠٩ و پایان نامه بسیار عالى(٢٠) و با عنوان شاگرد اوّل فارغ التحصیل شد.عنوان پایان نامه او "صلح فرهنگى" است مطالعه و مقایسه نان و عروسک پیتر شومان(آمریکا)_تئاتر سربازان کوچک یا سایه ژاک فلیکس ( فرانسه) و آشنایى زدایى از تعزیه در ایران موضوع پایان نامه اوست."تغییر کاربرى مکان" براى ترویج صلح با رویکرد جامعه شناسانه، فلسفى و تفکر انتقادى و رابطه ى بین ملت ها از طریق فرهنگ و هنر و به ویژه هنر تئاتر و نیز ارائه مدل جدیدى از تعزیه (متن و اجرا) از ویژگى هاى برجسته پایان نامه دکترى تخصصى فردوس حاجیان است .

وى فعالیت هاى بسیار مهمى را در عرصه ملى و بین المللى براى ترویج و توسعه اموزش و صلح انجام داده است که خلاصه ان به شرح زیر است:

١_بنیانگذار شهرک الفبا و اموزش از طریق موسیقى، شعر، نمایش، نمایش عروسکى و آواز در زمان جنگ و پخش ان در تلویزیون ایران و سپس در دهه هفتاد در سراسر جهان

٢_دارنده مدال خوارزمى

٣_دارنده بالاترین دیپلم افتخار یونسکو موسوم به دکترین پداگوژى) سال 1998

٣_تندیس خادم برگزیده کودکان از سوى انجمن حمایت از حقوق کودکان فارس و یونیسف در ایران به عنوان خادم کودکان

٤_قرار گرفتن در لیست 50 معلم برتر جهان در جمع 30/000 معلم برگزیده دنیا و نامزد جایزه یک میلیون دلارى موسوم به نوبل معلمى در انگلستان

٥_نویسنده کتاب درسى ادبیات فارسى اول و ششم دبستان

٦_نویسنده ٦٠ عنوان کتاب اموزشى با تیراژ ٣٥ میلیون

٧_رییس اسبق دانشکده هنر و معمارى و دانشگاه آزاد تهران مرکز

٨_داراى ١٤ ثبت اختراع اموزشى و نیز مدال هاى متعد بین المللى

دکتر فردوس هم اکنون که این بیوگرافى ارسال می شود ماه هاست مجدد با مجروحیت شیمیایى درگیر است لیک مانند حضور در میان سیل زدگان و کمک به مردم اکنون نیز در حال کمک رسانى به مردم بحران زده ى روستا است نام "قائمشهر شهر عشق" از ایده هاى فردوس بوده است روز معلم بهانه اى شد تا رکنا گفتگویى با این آموزگار و خنیاگر عزلت نشین انجام دهد.

آقای دکتر حاجیان (عمو فردوس) از شهرک الفبا که ما کودکان دیروز خاطره ها با آن و روش آموزش نوین شما داشته ایم برای نسل های امروز بگویید.

شهرک الفبا یک مکتب آموزش است که قابلیت تغییر دارد. شهرک الفبا برخلاف نظرات معدود و غیر تخصصی چند نفر تقلید نیست بلکه کشف است؛ کشفی که من در دنیای کودکی ام در شالیزارها وقتی با مادرم می دویدم یا در نجاری و ساخت کارهای دستی در کنار پدرم آموختم. درواقع شهرک الفبا تلفیقی است از قصه و موسیقی و بازی های محلی که در دل جنگ و در دهه 60 برای شادی بخشیدن به فرزندان شهید همراه با آموزش برای صلح شکل گرفت.

در آستانه روز معلم قرار داریم. به مناسبت این روز از کدام معلمان خود تشکر می کنید؟

در چنین روز باشکوهی یاد می کنم از استاد مرحوم جبار باغچه بان که با دخترش پروانه خانم بسیار مانوس بودم و او مرتب به من می گفت اگر پدرم اکنون زنده بود امروز فردوس را به عنوان فرزند خود و یکی از پیشتازان آموزشی معرفی می کرد. یاد می کنم از مرحوم نیرزاده نوری ؛ معلمی که با شیوه نمایشی (اکتوری) تدریس می کرد ومن در طول عمرم فقط 2 ساعت ایشان را دیدم ولی با فرزندانش بسیار مانوسم.

شما با دنیای شعر و ترانه هم مانوسید. از ترانه های شهرک الفبا که خود سرودید و دنیای ترانه برایمان بگویید.

ترانه هایی که خواندم را از مادربزرگم کربلایی راضیه به ارث بردم که ایشان دوبیتی های محلی می خواندند در کنار پنجره. سپس از طریق مادرم که از دوبیتی خوان های بسیار تنومند در مازندران هستند و بعد از آنها ترانه سرایی و ترانه خوانی را در کنار خواهر بزرگم عادله یاد گرفتم که در اینجا یادی می کنم از دکتر محمد اسلامی فرزندش که خادم ملت بود و در جوانی در اثر بیماری کبد ما را ترک کرد. اینها سبب شد که مجموعه ای از ترانه در من شکل بگیرد که بعدها سراینده و خواننده آثارم شدم و مجموعه ای از گروه موسیقی ابوالحسن خوشرو شکل گرفت و شاگردان و فرزندان ایشان روزبه و بابک خوشرو به تدریج به گروه اضافه شدند. شهر به شهر می رفتیم در مازندران و برای کودکان برنامه اجرا می کردیم در زمان جنگ و به معلمان آموزش می دادیم.

ابزار آموزشی در شهرک الفبا هم بسیار ساده و مفید بود. از ابتکارتان در ساخت این وسایل برایمان بگویید.

در کارگاه نجاری پدرم از کودکی لوازم تکنولوژی را می ساختم. دستگاه کشش صدایی که با کش صداهای امتدادپذیر و مصوت ها را می کشیم و با نخ صدای مقطع را به تصویر می کشیم در شهرک الفبا از آنجا شکل گرفته است. پدرم عارف مصلح و انسان بزرگی بود. در خانه خواهر دیگرم که همسرشان نخستین شهید فرهنگی مازندران شهید علی ولی پور بود می رفتم و در روز معلم یادی می کنم از ایشان. در آنجا شعر "بابا کجا رفت پیش خدا رفت" را می خواندم و تصمیم دارم این روزها برای فرزندان شهید سلامت بخوانم : "نان نان بابا نان / بابا رفت از این جهان"

اگر روش های آموزشی را در این دوران با دوران قبل مقایسه کنید آیا تفاوتی در آن می بینید؟ به نظر شما روش های تدریس نسبت به گذشته پیشرفت کرده یا پسرفت و یا هیچ تغییری نکرده است؟

آموزش و پرورش در دهه 60  و اوایل دهه 70 موفق تر بوده تا سال های اخیر. مثلا ما در زمان جنگ مجبور بودیم از ساده ترین امکانات بهره ببریم و در عین حال به افق های روشن آینده نگاه کنیم. بیش از نیم قرن است که جریان "پست مدرن" شروع شده و فاجعه است که بحث جهانی سازی سیطره یافته بر آموزش های محلی. برای مثال در دانمارک بچه ها بازی می کنند به جای انجام انبوهی تکالیف از طریق تقویت مهارت ها و نگرش ها. شهرک الفبا به اقلیم جغرافیای محیط توجه می کرد که امروزه از آن و تمدن و فرهنگ های گم شده خبری نیست. تنوع فرهنگی در استان ها و به تصویر کشیدن آن مهم است. منظور از آموزش جهانی ، جهانی سازی نیست بلکه جهانی شدن است. چهانی سازی پروژه است که به ما تحمیل می شود ولی جهانی شدن یک پروسه است که می توانیم برای پیشرفت فرهنگی و اجتماعی از آن بهره ببریم. آموزش و پرورش باید تمرکز زدایی کند و به سراغ معلمان باتجربه و پایه گذار در استان ها و دورترین روستاها و شهرستان ها برود.

کمی از شهرک الفبای 2 بگویید.

عروسک مهدا از ایده خودم بیرون آمد.

سازنده آن : منصور پاک بین ، گوینده آن : مریم اقبالی و گرداننده مهدا : شهرزاد مبرهن بوده است که هرسه این بزرگواران همکلاسی من در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بودند. مدیر تولید شهرک الفبای 2 آقای سیاوش ستاری است که همسر خانم مبرهن است.ما سعی کردیم تلفیقی از هنرهای زیبا را با آموزش ارائه دهیم.

پیشنهاد شما برای عبور از بحران جهانی کرونا چیست؟

اگر ما سعی کنیم هنر را با آموزش تلفیق کنیم برای گذر از این دوران سخت بسیار موثر است.

در این روزهای کرونا و قرنطینه چه می کنید؟

در این ایام لحظه ای از آموزش جدا نشدم. همه می دانند که من مجروح شیمیایی هستم و صورتم 2 بار فلج شده است و دارو مصرف می کنم. متاسفانه مانیفست 2020 که ارائه کردم هنوز به گوش وزیر آموزش و پرورش نرسیده با اینکه با 2 معاون وزیر لایو اینستاگرامی داشتم . همچنین با رئیس سازمان مدارس استثنایی و قائم مقام وزیر در سازمان مدارس استثنایی و معاون وزیر آموزش و پرورش در امور مدارس بین الملل برنامه یک ساعته و مفیدی داشتم.

بیشتر درباره مانیفست 2020 توضیح دهید.

مانیفست 2020 من در 20 بند به زبان فارسی و انگلیسی گذاشته شده که عملا کاری انجام نشد برای آن در کشور . من در موسسه معلمان برتر جهان در سال 2016 آن را ارائه کردم که نامزد جایزه موسوم به معلمی شدم. بین 30 هزار معلم جزو 50 معلم برتر شدم. در جهان و یونسکو با معلمان جهان به عنوان سفیر آموزش در ارتباطم اما در کشور خودم این ارتباط متاسفانه قطع است که نمی توانم ایده هایم را مطرح کنم.

برای آموزش دانش آموزان در دوران قرنطینه کرونایی چه پیشنهادی دارید؟

اکنون بسته چهل گانه آموزش در بحران را براساس مانیفست 2020 ارائه می دهم. یکی از نکات آن پرداختن به معلم موقت است. معلم موقت با معلم یار فرق دارد.معلم موقت به این شکل است که در هر خانه پدر یا مادر یا خواهر یا برادر بزرگتر از طریق ما آموزش می بیند و او آموزش را به جامعه هدف منتقل می کند. در دوران کرونا ویروس که تلویزیون بسیار می تواند نقش داشته باشد متاسفانه از روی لجبازی شبکه آموزش در آموزش دادن را به روی من بسته اسنت و کتاب هایی که ما نوشتیم را دارد تدریس می کند بدون اینکه مشاوره ای با ما داشته باشد و گاهی هم به اشتباه تدریس می کند. 

نظرتان درباره آموزش آنلاین چیست؟

با آموزش آنلاین موافقم به شرطی که زیرساخت ها فراهم باشد و هرکسی به خودش اجازه آموزش ندهد. این بستر نیازمند معلمان باتجربه و متخصص در آموزش است ؛ مثلا در دانشگاه مجموعه استادان باهم یک منبع مشترک را معرفی کنند و دانشجو در اینترنت به دنبال آن برود تا بعد از کرونا کارهای عملی را طی کنند. تهدید به حضور و غیاب دانشجو را نکنیم. در این دوران کرونا جمعی از خیرین در میشیگان 100 هزار لپ تاپ برای بچه ها خریدند. کشور ما باید ردیف بودجه ای را تعریف کند تا دانش آموزان بتوانند از نرم افزارهای لازم استفاده کنند.

چه توصیه ای برای جوانان دارید تا در آینده مانند شما برای جامعه مفید باشند؟

باید مراقب باشیم کودکان افسردگی نگیرند . کار معلم به یاد آوردن است و بیدارگری . کار من ، فردوس حاجیان یاد دادن نیست ؛ به یاد آوردن است. احترام به پدر و مادر ها برای من اصل است. روح پدرم شاد . جوان ها این روزها بیشتر باید کتاب بخوانند تا دانش شان را افزایش دهند و احساس امید و رهایی کنند. نباید دچار مرگ کال شویم که حتی در صورت زنده بودن افسرده می شویم. در این شرایط ایمان تان را باید افزایش دهید و قوی و محکم باشید. از صفحات زرد دوری کنید. من چند هدف را برای خودم ترسیم می کنم که یکی هدف اصلی است و بقیه فرعی ( هدف های مرحله ای ) که بعد به هدف اصلی پنج ساله ام فکر می کنم. برای اهدافم تلاش می کنم  اما به چند هدف باهم فکر نمی کنم. توجه داشته باشید که هدف با آرزو فرق دارد؛ آرزوی دست نیافتنی را رها کنید ولی رویا خیلی خوب است. ما مرگ را می کشیم.

آقای حاجیان ! چرا کم کار شده اید و ما از حضور مفیدتان در رسانه ها کمتر برخورداریم؟

همه می دانند که من جانباز شیمیایی 50 درصد هستم و حتی زمان ساخت شهرک الفبای 2 و بخش هایی از شهرک الفبای 1 در شرایط جانبازی بود. دلیل اصلی کم کاری من عدم پذیرش صدا و سیما بوده است که خودم هم دلیل آن را نمی دانم و هرگز ربطی به بیماری و حال ناخوش من ندارد. من یکی از نویسندگان اصلی کتاب فارسی اول و ششم دبستان هستم و تلویزیون های برون مرزی از من دعوت به کار می کنند اکا در کشور خودم خبری نیست وسازمان صدا و سیما بی جهت ارتباطش را با من که دکترای هنرهای زیبا از دانشگاه تهران دارم قطع کرده است. من ایده دادم به شبکه آموزش که با استفاده از 10 دانشجوی خودم و 10 معلم ابتدایی در مقطع پیش دبستان و دبستان به آنها آموزش آنلاین دهم و آنها در تلویزیون به آموزش بپردازند. حال اگر جای دیگری از من دعوت کردند لطفا گله نکنید و مرا وطن فروش و مزدور نخوانید.

در " روز معلم " چه پیامی برای معلمان دارید؟

هیچ پیامی برای معلمان ندارم جز اینکه یادآوری کنم به آنها معلمی عشق است و عشق تان را عشق است. باید مجلس و جامعه و دولت و موسسه های مردم نهاد جامعه معلمان را به ارتقای مالی برسانند تا آنها بی نیاز شوند و جامعه رنگ سعادت را به خود ببیند. معلم را با تفکراتش بپذیریم و به خاطر تفکرات انتقادی او را به زندان نفرستیم.

 عمو فردوس عزیز ! شما با حوزه شعر و ترانه نه تنها بیگانه نیستید بلکه خود دستی در این حوزه فرهنکی و هنری دارید. از حوزه شعر و ترانه لطفا بگویید.

خواهرمان فروغ چه زیبا گفت ؛ چه بسیارند کسانی که شعر می گویند ولی شاعر نیستند. "خودشاعر انگاری" و این تفکر که "من بلدم تو نیستی" زیبا نیست. من در دهه 60 دبیر انجمن شعر و ادب شهرستان قائمشهر بودم.

راستی از مهدا چه خبر؟

مهدا ترکیبی از 4 واژه مهربانی ، همکاری ، دوستی و آشتی است. من نخستین کسی بودم که در دهه 60 نیمکت نشینی را به آموزش های جمعی تبدیل کردم. تکلیف و مشق شب و دیکته را حذف کردم و به جایش املا گفتم که در آن معلم کمک می کند و دیکتاتوری عمل نمی کند.

خبرگزاری "رکنا" را چگونه می بینید؟

3 ویژگی مهم رسانه رکنا در شبکه های اجتماعی این است ؛ 1) واقع گرایانه عمل می کند و اتفاقات را به روز در معرض خوانش مخاطب قرار می دهد. 2) جلوبرنده است. گذشته را می بیند اما در آن توقف نمی کند و به اکنون و آینده می نگرد. 3) این رسانه یک پشتوانه تجربه گرای تخصص بنیاد در حوزه رسانه دارد. آقای ابراهیمی و همکاران شان سعی کردند از تخصص رسانه ای بهره ببرند تا تجربیات تشکیلاتی و حزبی یا به قول من ، تجربیات رسانه های تعبیه شده که از سال 1910 به این طرف برای برخی از خبرنگاران اطلاق شده است که اهداف مردم را هرگز دنبال نمی کنند.

در پایان اگر حرف ناگفته ای دارید بفرمایید.

مرحوم سیدعلی سمنانی ، تهیه کننده شهرک الفبا روحش شاد. مرحوم دنیا فنی زاده که برخی از عروسک هایم را می چرخاند در شهرک الفبا نیز روحش شاد باد. درود بر راضیه برومند ، آزاده پورمختار ، مریم اقبالی ، ویدا قهرمانی ، فریبا جدی کار و .....

ما جایزه ای به نام نوبل ادبی نداریم اما در جهان چون بسیار این جایزه نوبل معلمی اهمیت دارد من با مهدا رفتم در بین معلمان آمریکا و اروپا که همه عاشق مهدا شدند.

عکس های بی تکرار از دکتر فردوس حاجیان

عمو فردوس در شهرک الفبا

عمو فردوس در شهرک الفبا

حاجیان در قرنطینه کرونا

دکتر حاجیان در دوران قرنطینه کرونا

 

عمو فردوس و مادرش

فردوس حاجیان در کنار مادرش

عمو فردوس و مهدا

برترین معلم آمریکا در حال تعریف از شخصیت آموزشى و صلح طلب فردوس حاجیان

 

وزرای فیلیپین

وزراى پیشین و فعلى آموزش و پرورش فیلیپین فردوس را به اسم کوچکش صدا می زنند و او را مروج صلح می دانند اما دکتر حاجیان در کشور خود عزلت نشین است و صدا و سیما از وجودش براى میلیونها دانش آموز استفاده نمی کند.

 

شیمی درمانی

روزهاى سخت ادامه درمان شیمیایى فردوس حاجیان سال ٨١ و هم زمان اخراج از دانشکده هنر و معمارى دانشگاه آزاد تهران مرکز !!! و خانه نشینى اولیه

 

مدرسه فردوس

مدرسه فردوس قائمشهر به احترام نام دکتر فردوس حاجیان ، فردوس نامیده شد و او از این مدرسه در مشارکت معنوى حمایت مى کند

 

فردوس و همسرش

فردوس حاجیان در کنار همسرش بانو عفت صفرى کارشناس ارشد روانشناسى تربیتى مترجم زبان انگلیسى و دبیر داوطلب در مناطق محروم مازندران ، تاسیس کتابخانه در روستاها از طریق خیریه شهرک الفبا و خیریه عموفردوس یکى از فعالیت هاى همسر دکتر حاجیان است.

 

نیرزاده

فردوس در کمال احترام عکس مرحوم نیرزاده را نشان مى دهد . حضور فردوس حاجیان در راهروى روابط عمومى وزارت آموزش و پرورش زمان مدیرکلی جناب نظرى در روابط عمومى

 

آخرین عکس

آخرین عکس دهم اردیبهشت فردوس حاجیان در حال فیزیوتراپى صورت و مشکل شیمیایى چشم چپ // ولى شاد و سر حال و انرژى بخش

یکی از رباعیات فردوس حاجیان که امسال مقام برتر را در مسابقات کسب کرد

با عشق دل مرا دوصدچاک کنید

از کثرتِ کینه ها مرا پاک کنید

در چشمه‌ى نور شست و شویم بدهید

در خلوتِ لاله ها مرا خاک کنید

شعری از عمو فردوس به مناسبت روز معلم

پنجم اکتبر روز جهانى معلم مبارک باد.معیشت،کرامت و آزادى بیانِ معلم شعار اصلى من است

من یک معلم ام.من معلم برگزیده یونسکو هستم.کار من باغبانى است.شغل من به یاد آوردن است.من یک تذکر دهنده ام.من به یاد مى آورم؛هدف ام تغییر است

i am a teacher.I’m Unesco Selected Teacher,my profession is gardening .my job is to remember,I’m an awakener.

I remember,my goal is change

تغییر رفتار هدفى است که همه ى معلمان جهان باید دنبال کنند.هدف از آموزش همین است که انسانها را تغییر دهند تا به سمت خلاقیت ،ایده پردازى،ابداع ، نو آورى و ساختن جامعه ى بشرى حرکت کنند

امروز 5 اکتبر 2018 است در همین شب و آستانه ى صبح6 اکتبر1998 بود که در جمع 3000 محقق جهان یکى از معتبرترین جایزه یونسکو را دریافت کردم.20 سال گذشت

Tell everyone about my story. In Iran, there is a teacher who sings a mother song next to the window and the sea along with the birds of peace

‎داستان مرا به همه بگویید.در ایران آموزگارى هست، که هر روز کنار پنجره و رو به دریا همراه با پرندگان صلح ترانه ى مادرى مى خواند

ترانه سرا(به انگلیسى): فردوس حاجیان ؛ خواننده : سجاد حاجیان ؛ کارگردان در شبکه اجتماعى : سارا حاجیان

Hey Hey!

Earth and Sky

Listen to “PeaceTeacher”

Hi hi hi

Hi Human !

Sea , Forest , Hey Dove

Just a moment!

Just Peace!

Just Love!

#ژان آموسکومونیوس

#فردوس حاجیان #عموفردوس #شهرک الفبا #روزجهانى معلم #معلمان اهمیت_دارند

#صداى معلمان ایران

#هدف متغییراست

#ferdoshajian

#unesco_selected_teacher

#worldteachersday #happyteachersday

#teachersmatter

#imanawakener

#MyGoalIsChange

#iranianteachersvoice

#teacher #teachers #unesco #happyteachersday2018

#sdgs

#poet #poetry #bestteacher #earth #sky #dove #peace

#unesco

پروسه #جهانی شدن آرى ؛ پروژه ى #جهانى سازى خیر

Yes #globalizationprocess

No #globalizationproject

‎#فردوس_حاجیان

#عموفردوس #شهرک الفبا

#FERDOSHAJIAN

#UNESCO_SELECTED_TEACHER

#HAPPYTEACHERSDAY

#TEACHER #SDGS

#BESTTEACHER #UNESCO

معلمان جوان آینده ى حرفه ى معلمى اند

#TeachersMatter #uncleferdos #ferdoshajn

@TeacherPriza

@ferdoshajian

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563762 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟