7 فروردین برابر با 27 مارس روز جهانی تئاتر

حسن مقدم

تولد: 1277 شمسی در تهران / وفات: 1304 در سوئیس

بزرگ‌ترین اثر ادبی زنده‌یاد مقدم نمایشنامه معروف «جعفرخان از فرنگ آمده» می‌باشد.

این نمایش‌نامه در سال 1301 شمسی در تالار گراند هتل تهران در شب هشتم فروردین به صحنه برده شد که بدون شک اجرای موفق این نمایشنامه یکی از رویدادهای بسیار موثر در تئاتر این مرز و بوم بوده است. استقبال از این نمایشنامه به قدری زیاد بود که بعد از کوته زمانی نام نمایش بر زبان مخاطبان افتاد به حدی که نام نمایش تبدیل به یک ضرب‌المثل شد.

آوازه او در سال‌های 1924 و 1925 میلادی به حدی بوده است که معروف‌ترین مردان قلم امروز به پای شهرت او نمی‌رسیده‌اند. نام او در اغلب نشریات و مجلات معروف اروپا از جمله "مرکور دوفرانس، مساژ دوریان، کودولوریان، اروپ، روولیترر و ... در ردیف بزرگان علم و ادب دنیای معاصرش مانند فروید، زوایک، ماکسیم گورکی، سن کلر، آندره ژید و تاگور" به چشم می‌خورد.

حسن مقدم به گفته بسیاری از صاحب نظران اگر در جوانی از دنیا نمی‌رفت از بزرگ‌ترین روشنفکران و نویسندگان ایران می‌شد. اما دریغ که زندگی برای وی آنقدر کوتاه بود که تمام آرزوهای خود و دیگران را یکسره با خود به خاک سپرد. وی در 27 سالگی بر اثر بیماری سل در آسایشگاه لیزن سوئیس درگذشت.

آدرس خانه موزه مقدم:

خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱

تلفن: 66463144

راه‌های دسترسی:

متروی دانشگاه امام علی نزدیک‌ترین مسیر را به این موزه دارد.

بخش‌های موزه:

این خانه که به دوره قاجار تعلق دارد، ملک استاد محسن مقدم، استاد ممتاز دانشگاه تهران بوده است، که قدمتی تاریخی داشته و معماری قدیمی ایران را در بخش‌های مختلف از جمله اتاق پیشخوان، اتاق گاهنگاری، حوضخانه، ایوان قاجار، گلخانه و ... به نمایش می‌گذارد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 466349 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟