موزه تئاتر ایران راه اندازی می‌شود

نشست رونمایی از کتاب تاریخ تئاتر اصفهان به قلم پرویز ممنون صبح امروز، 5 آذر ماه با حضور علی مرادخانی،‌معاون هنری وزارت ارشاد، حسین پاکدل، داریوش فرهنگ و جمعی از هنرمندان تئاتر در سالن اجتماعات تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای نشست علی مرادخانی با بیان اینکه سال 1379 برای اجرای ارکستر سمفونیک به اتریش رفته و با پرویز ممنون صحبت کرده و در آن جلسه نسبت به تئاتر و جریانات فرهنگی مباحثی مطرح شد، افزود: من در آن جلسه از ممنون خواهش کردم که بگوید چرا دانسته‌هایش را مکتوب نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: در این سال‌های اخیر پرویز ممنون نزد ما آمدند، من به او گفته‌ام که صد سال است تئاتر داریم اما در این زمینه مکتوباتی نداریم.

مرادخانی با اشاره به اینکه چند سال بعد کتاب ممنون منتشر شد، توضیح داد: مهدی شفیعی مکانی را خریداری کرده که قرار است تبدیل به موزه تئاتر شود.

در ادامه پرویز ممنون طی سخنانی عنوان کرد: این کتاب را به هنرمندان گمنام اصفهان تقدیم کرده ام البته قصد داشته ام 50 سال پیش کتاب را بنویسم و تحقیقات کتاب در آن زمان آغاز شد زمانی که در وین دانشجوی تئاتر بود به موزه تئاتر اتریش رفته و با گنجینه‌ای از میراث تئاتر این کشور روبه رو شدم و با الهام از آنها قصد داشتم اسناد و مکتوبات تئاتر ایران را هم گردآوری کنم .

وی در ادامه افزود: بنابراین هر جا که می‌رفتم اسناد را گردآوری می‌کردم که ما حاصلش این کتاب شد. البته من در سال 56 در جشنواره تئاتر هنر Art اصفهان اسناد این تئاتر را منتشر کرده بودم که بعد از انقلاب قدری با وقفه روبه رو شد اما در دوره‌ای که حسین پاکدل مدیریت تئاتر شهر را برعهده داشتند دوره آشتی با هنرمندان شد و بزرگان تئاتر چند کار دراین حوزه انجام دادند.

ممنون توضیح داد: زمانی که علی مرادخانی مسئولیت هنری را برعهده گرفتند اولویتم را نوشتن این کتاب قرار دادم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 331579 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟