سفر منتقد سرشناس آمریکایی به تهران!

چشایر 65 ساله یکی از منتقدان امریکایی‌ست که درباره سینمای ایران بسیار نوشته و نقش پررنگی در معرفی آثار فیلمسازان ایرانی بخصوص عباس کیارستمی به مخاطبان امریکایی داشته است.

در سال 2011، او بعد از تماشای فیلم «جدایی» اصغر فرهادی Asghar Farhadi ضمن اشاره به علاقه‌اش به سینمای ایران نوشته بود: «هر چند وقت یک‌بار با فیلم‌هایی خاص از سینمای ایران مواجه می‌شوم که تمایلم را برای حضور در جشنواره‌های بومی این کشور افزایش می‌دهد، اما موضوع اینجاست که متاسفانه این جشنواره‌ها نقش چندانی در دیده شدن فیلم‌های ایرانی در جامعه بین‌الملل ندارند.»

او در ادامه صحبت‌هایش افزایش تبلیغات، جذب مخاطبان جوان، افزایش انعطاف برای پذیرش انواع ژانر و دعوت از چهره‌های مشهور بین‌الملل در میان هیات داوران را از راه‌های افزایش سطح کیفی جشنواره فجر دانسته بود.

چشایر در سال 1991 به نیویورک نقل مکان کرد و از آن زمان با بعضی از معروف‌ترین نشریات بین‌المللی و داخلی امریکا از جمله «نیویورک تایمز»، «ورایتی»، «نیویورک پرس»، «ایندیپندنت ویکلی» و سایت «راجر ایبرت» همکاری داشته است.

منتقد امریکایی که همواره از علاقمندان سینمای عباس کیارستمی بوده است، بعد از درگذشت ناگهانی فیلمساز نامدار ایران با انتشار مقاله‌ای در ستایش کارگردان فیلم «کلوزآپ»، از خاطره اولین ملاقاتش با او در تهران اواخر دهه 1990 نوشت.

جشنواره جهانی فیلم فجر از یکم تا هشتم اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 255321 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟