یکی از مهمترین مشغله های فکری پدران و مادران، آینده فرزندان آنها می باشد، بخصوص اعتیاد آنها به دخانیات و مواد مخدر. با وجود آنکه امروزه اغلب فرزندان و نوجوانان به نظرات و عقاید پدر و مادر خود بهاء نمی دهند اما آگاهی از مضرات سیگار برای نوجوانان می تواند به کاهش اختلاف نظر در این باره کمک بسیار کند.

آگاهی از ابتدایی ترین مشکلاتی که سیگار می تواند برای مصرف کننده آن به همراه بیاورد می تواند عامل موثری برای ترک آن باشد

اغلب افرادی که سیگار کشیدن را در سال های ابتدای جوانی (و یا حتّی نو جوانی ) آغازکرده اند , علّت آن را:

فرار از مشکلات ، هم رنگ شدن با دوستان و هم سالانِ سیگاری شان , مقابل? با بلا تکلیـفی ها و بحران های نوجوانی وجوانی ,هویت یابی، کنجکاوی , بی حوصلگی و ضعف عزّت نفس

ذکر کرده اند

علل گرایش نوجوانان وجوانان به مصرف سیگار

دلایل فردی

گروه همسالان

علل خانوادگی

مدرسه

بلوغ

محیطی و اجتماعی

سیگار کشیدن یکی از مهم ترین عوامل بیماری زا, چه به لحاظ فردی ، شخصیّتی ، و چه به لحاظ اجتماعی است. اغلب بزرگسالان که سیگار می کشند, این عادت زشت وبیماری زا را از اولیّن سال های نوجوانی (12 ـ 18 ) آغاز کرده اند.

عوامل موُثردر سیگار کشیدن نوجوانان و جوانان:

عدم آگاهی آنان از مضرات و تبعات شوم آن ,

ضعف عزّت نفس و خود پنداره‌‌ء ضعیف نو جوانان و روابط نابسامان خانوادگی است که در مواردی می تواند منجر به سیگاری شدن ایشان شود.

نوجوانی هم که هر دوی والدینش و یا یکی از آنها سیگار می کشند بیش تر از نو جوانی که هیچ یک از اعضای خانواده شان سیگار نمی کشد, احتمال سیگاری شدن را دارد.

1- سیگار کشیدن نوجوانان در کوتاه مدّت بر روی دستگاه تنفسی آن ها تاُثیر می گذارد و موجب بروز اختلالات تنفسی گوناگون از جمله : تنگی نفس, آسم, بیماری های ریوی وبدبوئی دهان , فساد زودرس دندانها و بیماریهای گوارشی و... می شود

و در دراز مدّت نیز

موجب تقویت عادت زشت سیگار کشیدن و ابتلاء به بسیاری از بیماری های مزمن و خطرناک دیگر می شود.

2- سیگار کشیدن جوانان منجر به کوتاهی قد و عدم تناسب اندام و جثهُ آن ها گشته و رشد بدنی وعملکرد سیستم عصبی و دستگاه های درونی آن ها را مختل می کند.

3- نوجوانانی که سیگار می کشند, به طور معمول قلبشان (4ـ3) ضربه بیش تر از قلب نوجوانانی که سیگار نمی کشند می زند.

4- سیگار کشیدن نوجوانان موجب سرفه های شدید , سرما خوردگی های حاد وآنژین های طولانی مدّت درآن ها میشود.

5-نو جوانانی که به سیگار عادت می کنند , احتمال بیشتری دارد که به دنبال سایر مواد اعتیاد آور هم بروند.

6-نوجوانان سیگاری, سه برابر نو جونانی که سیگارنمی کشند, احتمال دارد به سمت مصرف الکل و انحرافات اخلاقی بروند,از آن گذشته سیگار کشیدن می تواند موجب بروز رفتارهای مخاطره آمیزی مانند خشونت, پرخاشگری, ناراحتی های جنسی و... درنو جوانان و جوانان شود.

7- تحقیقات بی شمار نشان دهنده ی این است که ارتباط مستقیمی بین سیگار کشیدن جوانان و ابتلای آنان به افسردگی واضطراب وجود دارد,تقریباً 50-40 درصد بزرگسالانی که سیگارمیکشند,علایمی از افسردگی واضطراب را نشان میدهند.

8- تحقیقات و شواهد علمی و گزارشات مستند سازمان جهانی بهداشت بیانگر آن است که علاوه بر بیماری های تنفسی، اطفال در معرض خطرمرگ ناگهانی و سرطان های لب، دهان، حنجره ، ریه ، کلیه، مثانه و دیگر اندام قرار دارند

9- مصرف دخانیات اپیدمی قرن بیستم است که هر ده ثانیه یک قربانی می گیرد ! و در چهل سال آینده در هر سه ثانیه ، یک مرگ ناشی از استعمال دخانیات اتّفاق خواهد افتاد. و اگر این روند ادامه پیدا کند در سال 2020 دخانیات سالی ده میلیون قربانی خواهد گرفت ، که هفت میلیون آن سهم کشورهای در حال توسعه است !!!

10- بر اساس تحقیقات انجام شده در جمهوری اسلامی ایران شیوع استعمال دخانیات در ردة سنی 15تا 25 سال در سال 1370 ده درصد بوده است، که متأسفانه این رقم در سال 1378 به هفده درصد ودر سال 1385 به نوزده درصد افزایش یافته است و طبق همین تحقیق سالیانه پنجاه هزار نفر در ایران بر اثر استعمال دخانیات می میرند !!!.

در اینجا به هفت مورد از موادی که در سیگار وجود دارد اشاره می کنیم،

قیر ، بله تعجب نکنید همان ماده ای که در اسفالت کردن خیابان ها از آن استفاده می شود در سیگار موجود است. آیا هیچ دقت کردید که دندان های افراد سیگاری اغلب زرد رنگ می باشد، این زردی از قیر می باشد.

سیانید هیدروژن ، این ماده نیز هنگام سیگار کشیدن وارد ریه ها می شود. ماده ای است که در محصولات سمی مانند مرگ موش استفاده می شود. از عمده مواد شیمایی کشنده بوده که در جنگ جهانی دوم برای قتل عام مردم ساخته شد و افراد سیگاری با هر پکی که به سیگار می زنند این گاز خطرناک را به درون بدن خود هدایت میکنند.

بنزن ، از مهمترین موادی است که برای ساخت فراورده های نفتی مانند گازوئیل استفاده می شود.

استون ، همان ماده ای که برای پاک کردن لاک ناخن از آن استفاده می شود. بله این ماده خطرناک نیز در سیگار موجود است

آلائید ، از خطرناک ترین مواد سرطان زای شناخته شده می باشد. این ماده برای نگهداری اجساد یا کشتن باکتری ها و قارچ ها بکار برده می شود. همچنین از آن برای ضد عفونی کردن محیط و نیز تولید محصولاتی مانند چسب استفاده می شود.

آمونیاک، همانطور که می دانید از این گاز برای ضدعفونی کردن یا تمیز کردن محیط استفاده می شود. بخار آن برای پوست، چشم و دیگر قسمت های بدن بسیار مضر می باشد. بخصوص ترکیب آمونیاک با نیکوتین برای بدن بسیار خطرناک می باشد

منو اکسید کربن ، شاید باور نکنید اما به جرات می توان گفت که تقریبا" همان چیزی است که از اگزوز اتومبیل بیرون می آید.

قدم های کلیدی در برنامه های پیشگیری جوانان :

1-آنهائی را هدف قرار دهید که احتمالاً نیاز بیشتری به کمک دارند.

2-دریابید که آنها به چه چیزها یا کسانی تعلق خاطر دارند و احتمال بیشتری برای گوش دادن به پیام و گفتگو اززبان آنها دارند.

3-استخدام جوانان در گروههای منتخب جهت همکاری.

4-مجرائی را برای ارسال پیام پیدا کنید که با فعالیتهای پسران جوان مطابقت داشته باشد. و پیام رسانی راانتخاب کنید که در مورد اهمیت این پیام متقاعد شده باشد و احتمال بیشتری دارد که جوانان به حرفهایش گوش کنند. اغلب اما نه لزوماً ، این فرد یک معلم یا هر نسل بزرگتر است.

5- بصورت یک سیستم رو به گسترش مانند حلقه های رشد یک درخت کارکنید .با یک دسته کوچک از جوانان شروع کنید اما اجازه دهید با در بر گرفتن سایر پیغام رسانانی که می توانند با جوانان صحبت کنند و با دعوت از جوانان عضو برای گفتگو با سایر جوانان دایره رشد کند.

6. فعالیت انتخاب شده هر چه که می خواهد باشد، اطلاعات در دسترس درمورد خطرات دخانیات باید روشن و به سادگی قبل فهم باشند.

7. قبل از شروع فعالیت ، بچه ها و محیط را ارزیابی کنید.

8. پس از پایا ن فعالیت ، مجدداً بچه ها و محیط را ارزیابی کنید.

9. ادامه فعالیت راتوسط خود شرکت کنندگان که همکاران بیشتری را نیز به کار می گیرند،‌تشویق کنید.

10 توجه داشته باشید که افراد جوان نیازمند مفری برای تکامل خودشناسی و تعیین جایگاه خود در جهان هستند .برنامه های پیشگیری باید در محیطی صورت پذیرد که این احساس ارزش را به شیوه های دیگر به جوانان بدهد:

• از طریق فعالیتهای اجتماعی مانند نواختن موزیک دسته جمعی ، یا دیگر اشکال رفتاری ارزشمند .

• از طریق اعمال ویژه ودر خور توجه: کاشتن درخت، پاک کردن یک جاده به بهانه خاص

• استفاده از رفتارهای جالب توجه برای هوشیار کردن آنهاو سایرین از فریبکاری های پشت پرده صنایع دخانیات، این کارها میتواند شامل برگزاری مراسم آئینی خاکسپاری برای قربانیان فرضی دخانیات انتشار پوسترهائی افشاکر در مورد نتایج واقعی استعمال دخانیات از زبان صنایع باشد مانند : ((تیری)) که بر قلب شما می نشیند.(( زری)) که وجود ما را به مس تبدیل می کند،(( بهمنی)) که آوارش شما را خواهد کشت ، با این ((هما)) سعادت از آشیانه شما رخت بر میبندد . در صورت مشارکت بالغینی که در مشاغل مورد احترام مانند پزشکی مشغول به خدمت هستند ، فعالیت اخیر از تاثیر گذاری بیشتری برخوردار خواهد بود.

اگر جوانان و نوجوانان بدانند که سیگار کشیدن عادتی ساده نیست , بلکه اعتیادی بارز و مشخّص است که عاملی برای بسیاری از آسیبهای روانی ـ ا جتماعی می شود , به طور حتم کمترخود را درگیر چنین معضلی زشت ونافرجام می سازند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 550128 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟