وقتی برخی از موتورسیکلت ها، به هیچ صراطی  مستقیم نمی شوند +فیلم

به گزارش گروه حوادث رکنا، سردار علیرضا لطفی،رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: موتور سیکلت در دنیای امروز وسیله ای است چابک و کم هزینه و اقتصادی برای جابجایی سریع و بدون ترافیک که قطعا استفاده درست و منطقی از آن در حل مشکلات حمل و نقل شهری اثر گذار است ولی اقدامات نادرست برخی موتور سواران شرایطی را در تهران بوجود آورده که هر گاه صحبت از موتور سیکلت به میان می آید در ذهن هر شنونده ای انبوهی از آسیبها و مشکلات و معضلات نقش می بندد. وسایط نقلیه ای که که مدتهاست راکبان برخی از آنها به یکی از معضلات و مشکلات مهم کلان شهری مانند تهران تبدیل شده اند وبار بخشی از مشکلات ترافیکی ،انتظامی و امنیتی و جانی را بر دوش پایتخت نشینان نهاده اند و با گذر زمان نیز هر روز بر پیچیدگی این کلاف سردرگم می افزایند .البته در این میان نباید از یاد برد هستند موتورسوارانی که با رعایت قوانین و مقررات استفاده بهینه از این وسیله نقلیه نموده و به کسب روزی حلال مشغول می باشند.

این روزها اگر از هر کدام از ساکنان پایتخت بخواهید تا تعریفی از کاربرد های خیابان یک طرفه یا چراغ قرمز و از همه مهم تر پیاده رو به شما ارائه بدهند بی شک قادر به این کار نخواهند بود . زیرا عملکرد و نحوه رفت و آمد موتورسیکلت ها مرزهای شناختی ما از پیاده رو ها به عنوان محل گذر عابران پیاده ،چراغ قرمز به عنوان علامت توقف صد در صدی خودروها و امنیت برای عبور عابران و خیابان یکطرفه به عنوان اطمینان از عبور وسایط نقلیه تنها از یک سوی خیابان را جابجا کرده اند .

از این موارد که بگذریم نوبت به عبورموتور سیکلتها از مسیرهای خط ویژه اتوبوس های شهری می رسد مجوزی که ظاهرا خود این موتورسواران در اقدامی نابجا دست به چنین تخلفی می زنند و تا کنون نیز برخورد ورت گرفته پاسخگو نبوده و همین امر موجب استمرار این عمل خطا شده به گونه ای که بسیاری از این افراد تذکر و برخورد پلیس با حضورشان در خطوط ویژه را نوعی تضییع حق برای خود برشمرده و دست به مقاومت نیز می زنند ،این در حالی است که حتی خودروهای پلیس و امدادی نیز با شرایط خاص مجاز به ورود به خطوط ویژه اتوبوس ها می باشند .

یکی دیگر از موارد تعجب برانگیز در خصوص موتورسیکلتها همدردی برخی شهروندان با راکبان متخلف این موتورها در زمان اقدام قانونی پلیس در جمع آوری موتورهای فاقد مدارک و یا دارای پلاک مخدوش می باشد . موتورهایی که با برخورداری از این شرایط یعنی پلاک مخدوش و مدارک هویتی ناقص در بسیاری از موارد خبر از احتمال ارتکاب بسیاری از جرائم از جمله کیف قاپی ،موبایل قاپی ،

گردن بند قاپی و زورگیری توسط راکبان خود می دهند . اثر سوء و تلخ عدم برخورد با اینگونه

موتور سواران زمانی برای شهروندان قابل لمس و درک می گردد که توسط یکی از این افراد مورد حمله قرار گرفته و مالباخته و یا مصدوم می گردند و هیچ سرنخی برای شناسایی سارقین به دلیل مخدوش بودن پلاک و یا اوراق مالکیت و هویتی صاحبان موتورها وجود ندارد .

یکی دیگر از آسیبهایی که موتورسیکلت ها متوجه ساکنان پایتخت می سازند آمار بالای تصادفات

است که فضای ناامنی را برای عبور و مرور عابران و حتی خود راکبان این موتورها ایجاد می نمایند. عدم تبعیت از قوانین راهنمایی و رانندگی ، ورود به کلیه فضاهای شهری تعریف شده برای عابران پیاده و عدم استفاده از کلاه ایمنی؛ حرکات نمایشی آسیب‌زا و آلودگی صوتی برای شهروندان ، از جمله مواردی هستند که صدمات روحی ،جسمی و حتی جانی جبران ناپذیری را برای پایتخت نشینان به ارمغان می آورند.

بد نیست بدانید انجام تخلفات ذیل توسط مالکان موتور سیکلت موجب توقیف موتور سیکلت آنها از سوی پلیس می گردد.

۱- حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز

۲ - ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف

۳- حرکات نمایشی

۴- عدم استفاده از کلاه ایمنی

۵- تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت

متاسفانه با وجود اینکه پلیس بارها با طرح های متعدد نسبت به توقیف موتورسیکلتهای متخلف اقدام نموده به دلیل عدم وجود فرهنگ استفاده صحیح از این وسیله و قضاوت احساسی شهروندان در برخورد پلیس با این قانون شکنان تا کنون تغییر محسوسی در عملکرد مالکین و راکبین موتورسیکلتها ایجاد نشده است .این در حالی است که در صورت بروز هرگونه حادثه ای راکبین این موتورها اولین قربانیان آن خواهند بود .

با توجه به اینکه رانندگی بدون گواهینامه بیشترین جرم ارتکابی از سوی نوجوانان است.از سوی دیگر بخشی از افرادی که مرتکب کیف قاپی و موبایل قاپی می شوند نیز در همین دامنه سنی قرار دارند به والدین توصیه می گردد نسبت به خواسته های نامعقول فرزندانشان در تهیه موتور سیکلت کوتاه نیامده و با رفتارهای آسیب زا و خطر آفرین فرزندانشان پس از خرید آن با احساس مسئولیت و تعهد مقابله نمایند تا از وارد آمدن هرگونه آسیبی به فرزند خود و سایر افراد جامعه جلوگیری بعمل آورند.

شاید زمان آن رسیده که نحوه استفاده از موتورسیکلتها نیز به اندازه خودروها جدی گرفته شود و درقانون مند سازی و ضابطه مند نمودن عبور و مرور آنها در خیابانهای پایتخت گام های محکم و پایداری برداشته شود .گام هایی که دامنه وسیعی از اصلاحات از جمله اوراق مالکیت موتورها،برخورد قاطع با موتورهای دارای پلاک مخدوش یا فاقد پلاک و یا الزام صاحبان آنها به نصب پلاک در عقب و جلوی موتور ، اخذ جریمه از زیر پا گذارندگان قوانین مربوط به چراغ قرمز ،خیابانهای یک طرفه و متجاوزین به حریم پیاده روها و گواهینامه راکبین موتورها و الزام به معاینه فنی را دربربگیرد .

نگاهی به آمار تصادفات در سالهای اخیر نشان می دهد در بخشی مهمی از این حوادث موتورسیکلتها نقش داشته و بی احتیاطی آنها منجر به آسیب و یا فوت راکب یا یکی از شهروندان گردیده است .

در بسیاری از پرونده های تصادفات منجر به فوت متشکله در کلانتری ها یا ارجاع شده به پلیس آگاهی ، به دلیل فرار موتورسوار و عدم وجود اطلاعات قابل استناد و بهره برداری در خصوص مالکین موتور سیکلت پروسه شناسایی و دستگیری ضارب یا قاتل با دشواری همراه می گردد.

وجود موتورسیکلتهای فاقد اوراق مالکیت شرایطی را بوجود می آورد که مجرمین به راحتی از موتورسیکلت به عنوان وسیله ای مناسب برای ارتکاب جرم و گریختن از صحنه وقوع جرم بهره برده و در صورت روبرو شدن با شهروندان یا پلیس با به جا گذاشتن موتور سیکلت متواری می گردند و با توجه به نواقص موجود ، امکان شناسایی مالک موتور نیز برای پلیس میسر نمی باشد .

در نهایت متضرر اصلی عدم توجه به تخلفات موتورسیکلتها ، شهروندان و سپس خود راکبین و مالکین آنها می باشد و انتظار می رود با توجه به حوادث و اتفاقات رخ داده ناشی از این قانون شکنی ها ، شهروندان ساماندهی شرایط فعلی را از کلیه نهادهای مرتبط از جمله شهرداری ،کارخانجات تولید موتور سیکلت و ... مطالبه نموده و یاریگر ،حامی و مشوق پلیس در اصلاح شرایط فعلی باشند .بی شک با ساماندهی موتورسیکلت ها و استمرار اعمال قانون به سرعت شاهد کاهش آمار تصادفات ،فوت و معلولیتهای ناشی از تصادفات خواهیم بود و وقوع جرائمی چون زورگیری ،کیف قاپی و

موبایل قاپی و سایر جرائمی که به وسیله موتور سیکلت صورت می گیرند به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت .

پیشگیری وظیفه یکایک شهروندان می باشد . به عنوان یک شهروند مسئول با مطالعه و بازنشر این مطالب یاریگر پلیس آگاهی در برخورد با جرائم و آسیبها باشید . برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 495978 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟