شگرد شیاد مشهدی برای از بین بردن سرنخ های پلیسی / پلیس جسورانه اقدام کرد

به گزارش رکنا، مرد جوان برای چندمین بار پرسید: « یعنی پلیس جلویم را بگیرد متوجه قلابی بودن گواهی نامه نمی شود؟» فرد مقابل که در اینستاگرام با هم چت می کردند نوشت: « گواهی نامه هولوگرام دار است و هیچ سامانه ای متوجه جعلی بودنش نمی شود، شبیه گواهی نامه های اصلی است.» پسر جوان که دیگر مطمئن شده بود با یک جاعل حرفه ای روبه روست، برای ثبت سفارشش از فرد ناشناس شماره کارت گرفت و با این استدلال که اگر بخواهد کلاهبرداری کند می تواند با همین شماره کارت او را پیدا کند، مبلغ 12 میلیون تومان برای تهیه 2 گواهینامه، یکی برای خودش و دیگری برای دوستش به حساب اعلامی واریز کرد. اما با گذشت چند روز نه تنها از گواهی نامه هایی که قرار بود یک روزه آماده شوند خبری نشد، بلکه با پاسخگو نبودن فرد سفارش گیرنده، مرد جوان متوجه شد که برای تهیه گواهی نامه دست به دامن یک کلاهبردار شده است. درنهایت دل به دریا زد و با حضور در پلیس فتای خراسان رضوی از فرد کلاهبردار شکایت کرد.

با اعلام شکایت شهروندی مبنی بر کلاهبرداری در فضای مجازی به بهانه تهیه مدارک هویتی، از آنجا که احتمال داشت این پرونده شاکیان زیادی داشته باشد که از ترس تبعات قانونی از کلاهبرداران شکایت نکرده باشند، سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا  خراسان رضوی بلافاصله دستور قاطع برای رسیدگی به پرونده را صادر کرد.

کارت اجاره‌ای از معتادان حاشیه شهر

این پرونده تقریبا هیچ سرنخی نداشت و کارشناسان پلیس فتا متوجه شدند که با موضوعی پیچیده روبه رو هستند. شنیدن اظهارات تنها شاکی پرونده هم به جز یک شماره کارت بانکی اطلاعات دندان گیر دیگری به همراه نداشت.

مأموران با تنها سرنخ موجود، برای یافتن صاحب حساب به یکی از نقاطی که فرد بازکننده حساب به عنوان آدرس محل سکونت به بانک اعلام کرده بود، راهی حاشیه شهر شدند. پس از پرس و جوی زیاد مأموران توانستند با تنها مظنون فعلی پرونده روبه رو شوند. اما با مشاهده مردی میان سال که اعتیاد چهره ای درهم‌کشیده بر او نقاشی کرده بود، خیلی زود متوجه حقه کارت های اجاره ای شدند.

فرد معتاد هم بر ظن مأموران صحه گذاشت و اعلام کرد که مردی جوان او را به یکی از بانک های همان محدوده برده و با در اختیار گذاشتن مقداری پول از او خواسته تا یک حساب باز کند و کارتش را به او اجاره بدهد.

آغاز یک عملیات گسترده

وقتی مأموران با دست خالی از حاشیه شهر برگشتند و نتوانستند ردی از متهم اصلی پیدا کنند، تحقیقاتی گسترده در فضای سایبری آغاز شد.

در این اقدامات گسترده اطلاعاتی در نهایت متهم که مردی جوان بود و علاوه بر گواهی نامه در تبلیغاتی مدعی شده بود که برای اتباع بیگانه شناسنامه و کارت ملی تهیه می کند و می تواند انواع مدارک تحصیلی در هر مقطع و رشته ای را جعل کند، شناسایی شد.

از گلبهار تا فریمان

با ردزنی محل اختفای او، مأموران ابتدا راهی گلبهار شدند، زیرا براساس بررسی ها او ساکن این شهر بود. اما خیلی زود مشخص شد که او برای ردگم کنی و فریب مردان قانون منازلی را در سایت دیوار به صورت کوتاه مدت اجاره می کرده است. وقتی در گلبهار نیز این کلاهبردار صید قانون نشد، مأموران به دامنه اطلاعاتی شان افزودند و با کشف سرنخ های بعدی به شهرستان فریمان کشیده شدند. در این عملیات متهم 28ساله در مخفیگاهش شناسایی و دستگیر شد.

من جاعل نیستم

متهم پس از انتقال به مشهد و آغاز بازجویی ها با توجه به شواهد موجود اتهامش را پذیرفت و اعتراف کرد: من تا به حال حتی یک کارت هم جعل نکرده ام و با تبلیغات دروغین قصد سرکیسه کردن شهروندان را داشتم. مطمئن بودم کسی جرئت شکایت ندارد، چون خودشان هم شریک جرم محسوب می شدند.

به گفته رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با توجه به اینکه ممکن است شاکیان زیادی در این پرونده وجود داشته باشند، تحقیقات از متهم ادامه دارد.

سرهنگ جواد جهانشیری از شهروندانی که با این شگرد فریب خورده اند خواست تا بدون ترس از تبعات قانونی برای شکایت از متهم به پلیس فتا یا دادسرا مراجعه کنند.

وی ادامه داد: از آنجا که شاکیان مدرک جعلی دریافت و به جایی ارائه نکرده اند، مقام قضایی در رسیدگی به پرونده این موضوعات را لحاظ می کند، اما اگر افراد از کلاهبرداران شکایت نکنند، افراد بیشتری اسیر شیادی های این کلاهبرداران قرار می گیرند.

کدخبر: 806962 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟