وزارت اطلاعات این 6 مرد را ضربه فنی کرد / 110 شاکی داشتند

۱۶ آبان سال جاری بود که خبر ضربه سنگین نیروهای وزارت اطلاعات به شبکه سازمان یافته کلاهبرداری یونیک فاینانس و دستگیری اعضای اصلی شبکه در کشور رسانه‌ای شد.

دستگیری ۶ سرشبکه یک شرکت هرمی در مشهد

به گزارش رکنا، در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده بود: «با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عج)، بیش از ۱۵۰ نفر از سرشبکه‌ها و سرکرده‎های اصلی شرکت هرمی یونیک فاینانس (unique finance) در ۱۹ استان کشور شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی مورد ضربه قرار گرفت.

مؤسسان و مدیران این شرکت که از ایرانیان مقیم در کشورهای همسایه هستند؛ با معرفی واهی این مجموعه به عنوان یک شرکت بین‎المللی و فعال در خریدوفروش سهام شرکت‎های معتبر در بورس‎های خارجی، با استفاده از روش‌های اغواگرایانه و ادعای پرداخت سودهای نامتعارف و دلاری، اقدام به شبکه‌سازی هرمی، ارائه توکن دیجیتال به نام UNQT   و کلاهبرداری از تعداد زیادی از شهروندان در سراسر کشور نموده‎اند.

با اقدام‌های صورت گرفته، ضمن جلوگیری از خروج حجم بالایی ارز از کشور، سایر اعضای فعال این شبکه هرمی تحت رصد اطلاعاتی قرار گرفته و پرونده قضایی مؤسسان و گردانندگان این شرکت هرمی، در دادگاه‌های ویژه رسیدگی به اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، در دست رسیدگی و صدور حکم است».

یونیکی‌های مشهد در محاصره

با متلاشی شدن شبکه اصلی این شرکت هرمی کار به پایان نرسید و پیگیری و شناسایی دیگر سرشاخه‌های این شرکت پوشالی همچنان در دیگر شهرهای کشور و همچنین خراسان رضوی به صورت ویژه‌ توسط دادستانی مرکز استان پیگیری می‌شد تا اینکه ۶ نفر از اعضای اصلی جذب عضو در شرکت هرمی یونیک فاینانس در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی مورد شناسایی مأموران قرار گرفتند.

رد این افراد در حالی زده شد که پیش از آن هم پرونده‌ای ۶ جلدی برای آن‌ها باتوجه به شکایت بیش از ۱۱۰ نفر از مالباخته‌ها در شعبه ۲۰۱ دادسرای ناحیه ۲ مشهد تشکیل و توسط بازپرس طاهری مورد رسیدگی قرار گرفته و دستور بازداشت آن‌ها نیز صادر شده بود.

اما سلسله اقدام‌های قضایی دقیق صورت گرفته موجب شد تا سرانجام هر ۶ نفر از سرشاخه‌های شرکت هرمی یونیک فاینانس در خراسان رضوی طی چند عملیات هماهنگ به محاصره مردان قانون درآیند و دستگیر شوند. پس از آنکه متهمان به شعبه مذکور منتقل شدند توسط بازپرس پرونده به آن‌ها تفهیم اتهام شد.

در حالی که تحقیقات قضایی نشان می‌داد متهمان پرونده با برخی صرافی‌ها در اجرای نقشه سودجویانه خود ارتباط داشتند، باتوجه به تجمیع پرونده در پایتخت، پرونده مذکور پس از تکمیل مراحل قضایی به تهران ارسال خواهد شد تا افراد دستگیر شده همراه با دیگر سرکرده‌های این شرکت هرمی پای میز عدالت قرار گیرند.

شکات چگونه وارد بازی شدند؟

همچنین تعدادی از شکات پرونده نحوه گرفتار شدنشان در بازی سرشبکه‌های این شرکت هرمی را به صورت مکتوب به بازپرس پرونده تحویل دادند.

یکی از این افراد که خودرو زیر پایش را به واسطه سراب پولدار شدن فروخته بود، گفت: برادرم من را گول زد. او که خود خام وعده‌های سرکرده شرکت هرمی یونیک فاینانس شده بود با این نکته که اگر ۳ هزار دلار در شرکت سرمایه‌گذاری کنی، هرماه می‌توانی سود خوبی به دست آوری من را وارد این شرکت هرمی کرد. من هم تنها دارایی خودم که خودروام بود را زیر قیمت فروختم. چند ماهی هم برای عادی جلوه دادن ماجرا سود پرداخت می‌کردند اما به یک باره همه ناپدید شدند و دیگر جواب تماس‌های تلفنی را هم نمی‌دادند.

یکی دیگر از این ۱۱۰ مالباخته که یک زن بود نیز در اظهاراتش مدعی شد: همه چیز زیر سر برادرزاده همسرم بود. او سال ۹۹ با این وعده که اگر یک هزارو ۷۰۰ دلار به صورت نقدی به شرکت بدهی همان ابتدا سهام شما ۲ هزار دلار محاسبه می‌شود و هر روز سه دلار هم سود می‌گیری، من را جذب شرکت هرمی کرد.

حتی برای آنکه نگرانی وجود نداشته باشد عنوان کرد پس از یک سال هم کل دلارها به من برگشت داده می‌شود. اما هر موقع ماجرا را پیگیری می‌کردم اعضای شرکت می‌گفتند سود شما هر روز به حساب کیف پول دیجیتال واریز می‌شود. مدتی بعد هم مدعی شدند ارزهای دیجیتال ریزش کرده و هیچ پولی به شما پرداخت نمی‌شود!

شاکی بعدی که ۷۰۰ میلیون تومان به سرشبکه‌های شرکت هرمی یونیک فاینانس در مشهد پرداخت کرده بود هم در اظهاراتش گفت: به پیشنهاد دوستم وارد این کار شدم و سرمایه‌ام را از دست دادم. برخی از شکات هم به این بهانه که پول شما بیمه شده است و نوسان بازار هیچ زیانی به شما نمی‌زند و از برگشت اصل پول خیالتان راحت باشد، به متهمان اعتماد و اندکی بعد سرمایه خود را از کف رفته دیدند.

در بررسی اظهارات شکات پرونده مشاهده می‌شود بیشتر افرادی که در دام اقدام‌های متقلبانه این افراد گرفتار شده‌اند به پیشنهاد یک فرد آشنا که به او اعتماد داشتند وارد این بازی شوم شدند. این اقدام هم هدف اصلی شرکت‌های هرمی است، چراکه می‌دانند پس از بالا کشیدن پول‌ها، طعمه‌ها به راحتی از آشنایان خود در محاکم قضایی شکایت نمی‌کنند و پیگیری ماجرا با چالش روبه‌رو می‌شود.

کدخبر: 748587 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟