محکومیت سینا قلندری خبرنگار قتل مبینا سوری به زندان ! + گفتگو برای شفاف سازی آنچه گذشت

سینا قلندری خبرنگار لرستان است. سینا قلندری خبر مبینا سوری را منتشر کرد. سینا قلندری به صورت غیابی به حبس محکوم شد. اتهام سینا قلندری در حالی نشر اکاذیب و انتشار تصاویر خصوصی در یک پرونده جنایی است که خبر منتشر شده توسط وی کاملا درست بوده است . سینا قلندری در همان روزهای نخست که بازداشت شده بود گفت: خبر این قتل ۱۰روز قبل از رسانه ای شدن به دست من رسید، اما از انتشار جزئیات آن خودداری کردم.

به گزارش رکنا، سینا قلندری خبرنگار لرستانی که خبر قتل مبینا سوری کودک همسر ۱۴ ساله توسط همسر روحانی اش را منتشر کرده بود به 13ماه و 16 روز زندان و2 سال ممنوعیت از خبرنگاری  محکوم شد.

حکم سینا قلندری غیابی است

رای دادگاه به صورت غیابی به اتهام نشر اکاذیب انتشار تصاویر خصوصی صادر شده است و به نظر می رسد با واخواهی سینا قلندری باید مجددا در دادگاه بدوی محاکمه ای صورت گیرد.

سینا قلندری در ماجرای اطلاع رسانی در رابطه با قتل مبینا سوری، دختر نوجوانی که چند پیش توسط همسرش به قتل رسید، نقش داشت و مدتی بعد تحت فشار قرار گرفت و بازداشت شد، درباره شرایط خود به همدلی می گوید:« خبر این قتل ۱۰روز قبل از رسانه ای شدن بدست من رسید، اما با توجه به شرایط منطقه ای تا حصول اطمینان از انتشار جزئیات آن خودداری کردم.

مبینا سوری قتل ناموسی

اما متوجه شدم بعضی رسانه ها و افراد در شبکه های اجتماعی و رسانه های فارسی زبان خارج از کشور از ظن خود بخشی از این ماجرا را با اطلاعاتی که الزاما صحت نداشت در رسانه های خود منعکس کردند، من خبر را منتشر کردم و سه ساعت بعد خبرگزاری رکنا، خبری ناقص درباره این حادثه منتشر کرد.

گفتگوی رکنا با سینا قلندری

سینا قلندری در گفتگو با رکنا نیز گفت: رکنا خبر اولیه را از منابع محلی گرفته بود و هیچ ربطی به خبر منتشر شده من نداشت از این رو خبر من چون بومی آنجا هستم و اطلاعاتم کامل بود درست تر بود رکنا نیز بعد از انتشار خبر اولیه با پیگیری های بیشتر خبر درست را انتشار داد وقتی بازداشت شدم در دفاعیاتم گفتم که خبر متعلق به رکنا ربطی به خبر من ندارد چون خبر من کامل و خبر رکنا از منابع محلی و ناقص است اما به من گفته شد شما در تلگرام که فیلتر است به انتشار خبر دست زده اید بخاطر همین متهم هستید.

وی افزود:نمی دانم چرا باید متهم باشد چون هیچ جای قانون ننوشته اند انتشار خبر واقعی جرم است بنده هیچ نشر اکاذیبی نداشتم و یک خبر کاملا درست را منتشر کردم و هیچ جای خبرم اشتباه نبود خبر دوم رکنا هم که باز ربطی به خبر من نداشت درست و دقیق بود و امیدوارم دستگاه قضایی بی گناهی من را مدنظر قرار دهند.

توضیح رکنا

در انتشار خبر قتل مبینا سوری توسط شوهرش مانند همه اخبار حوادثی رکنا به تحقیقات میدانی پرداخت و بدون دسترسی به خبر منتشره سینا قلندری در تلگرامش رکنا از منابع بومی خبر را تهیه کرد که در لحظات نخست عنوان شده بود شوهر مبینا سوری در مراسم خاکسپاری حضور داشته است و قتل به گردن خانواده مبینا سوری افتاده بود اما خیلی زود بعد از انتشار خبر اولیه طبق همه پرونده ها تحقیقات تکمیل شد و مشخص شد شوهر مبینا سوری از همان ابتدا بازداشت بوده است و متهم اصلی پرونده قتل است که این خبر نیز بلافاصله منتشر شد درحالیکه سینا قلندری از همان ابتدا نوشته بود شوهرش متهم به قتل است و خبر رکنا هیچ شباهتی به خبر سینا قلندری نداشته است.

سینا قلندری نیز به رکنا گفت در مصاحبه با روزنامه همدلی به آنها تاکید کرده است که خبر رکنا ربطی به خبر او نداشته است و منابع خبری سینا قلندری و رکنا متفاوت بودند و اخبار هم شباهتی به هم نداشتند اما این روزنامه محترم خواسته یا ناخواسته طوری خبر را تنظیم کرده است که انگار خبر سینا قلندری با انتشار اشتباه در رکنا باعث دردسر برای او شده است درحالیکه دادگاه اتهام او را افشای یک جنایت بومی آن هم در کانال تلگرامی دانسته بود.

سینا قلندری ادامه داد: پلیس فتا همان روز نخست به من اعلام کرد که شما خبر قتل در منطقه بومی را به رکنا داده اید درحالیکه خبر من که روی کانال تلگرامی ام بودهیچ شباهتی به خبر رکنا نداشت و خیلی زود هم از روی کانال برداشته شده بود و خبر رکنا اصلا ربطی به پرونده من نداشت و آنچه بازتاب داشت خبر رکنا بود چون یک پایگاه اطلاع رسانی است و من فقط چند ساعتی در کانال تلگرامی ام این خبر را با شکل متفاوت انتشار داده بودم.

سینا قلندری

 

کدخبر: 740881 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟