رئیس جمهوری برزیل به اعمال جنایت متهم شد

به گزارش رکنا، این تحقیقات از ماه آوریل شروع شده و هدف از آن بررسی نحوه مدیریت بحران کرونا در دولت کنونی برزیل است؛ بحرانی که باعث جان باختن نیم میلیون نفر از شهروندان برزیلی شده است.

این تحقیقات بر تصمیمات سیاسی دولت برزیل در یکی از ظالمانه ترین لحظات در تاریخ این کشور متمرکز  است.

عمر عزیز سناتور برزیلی به گاردین گفت تکان دهنده ترین مساله این است که دولت در بسیاری از مسائل غفلت کرده است.

شهادت مقامات و اسناد جدید منتشر شده این موضوع را برای شهروندان برزیلی روشن کرده است که دولت این کشور به پیشنهادها درباره خرید واکسن در سال ۲۰۲۰ پاسخ منفی داده است و نتوانسته در تامین اکسیژن برای بیماران سریع عمل کند که این امر به خفه شدن بیماران منجر شده است.

این تحقیقات همچنین از شواهدی پرده برداشت که نشان می دهد در خرید واکسن هندی نیز بی نظمی هایی وجود داشته است و به ویژه بر نقش بولسونارو در این بحران تاکید می کند. یک کارمند سابق وزارت بهداشت برزیل به تازگی به دفتر دادستانی گفت که رئیس جمهوری برزیل برای امضای قراردادی تحت فشار است که باعث افزایش ۱۰۰۰ درصدی متوسط قیمت دوزهای واکسن خواهد شد.

مقامات دولتی برزیل هر گونه بی قانونی در این قرارداد را تکذیب کرده و گفته اند که درباره ادعای این افشاگر تحقیق می کنند.  

عمر عزیز گفت چه قوانین نقض شده باشد یا نه، نتیجه واکنش دولت به این بحران این بوده که کووید-۱۹ به هر خانواده ای در برزیل آسیب رسانده است.

در حالی که برنامه واکسیناسیون باعث کاهش بحران کرونا در برخی از کشورها شده است، موارد ابتلا همچنان در برزیل رو به افزایش است. در کمتر از دو ماه از زمان آغاز این تحقیقات بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر در این کشور بر اثر کرونا جان باخته اند.

بولسونارو در عین حال طرح های فاصله اجتماعی را به سخره می گیرد و بارها از دستورات بهداشتی تخطی کرده است. او کرونا را یک آنفولانزای کوچک می داند و از واکسن زدن خودداری کرده است و بارها در گردهمایی هایی با حضور هوادرانش شرکت کرده است. وی در مراسم هوادارانش که با موتور سیکلت به خیابان ها آمده بودند بدون واسک ظاهر شد.

عزیز گفت که این تحقیقات همچنین بر اشتیاق بیش از حد رئیس جمهور درحمایت از شبه داروهایی برای درمان کرونا همچون هیدروکسی کلروکین تمرکز کرده است که او آن را درمان کووید۱۹ موثر  می‌داند در حالی که شواهد علمی در این زمینه کافی نیست.

این تحقیقات توسط ۱۱ نفر از ۸۱ سناتور برزیلی از جمله چهار نفر از حامیان بولسونارو و چند نفر از منتقدان آشکار او انجام می شود و انتظار می رود نتایج کامل آن ماه اوت (مرداد) اعلام شود.

نتایج نظرسنجی ها نشان داده از هر ۱۰ برزیلی ۸ نفر از این تحقیقات حمایت می کنند و این امر به کاهش محبوبیت بولسونارو منجر شده است. اعتراضات علیه رئیس جمهوری برزیل اکنون قوت گرفته است.

کدخبر: 699917 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟