یک فیلم از یک قرن حوادث ایران ! / از زلزله بم تا پلاسکو! / دل ها تکان می خورد
حجم ویدیو: 32.17M | مدت زمان ویدیو: 00:04:23

به گزارش رکنا، صد سال با التهابات تاریخی بر مردم ایران گذشت.در این صد سال حوادث سهمگین زیادی هم اتفاق افتاد که داغ آن به ابدیت پیوند خورد و تاریخ هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.

قرنی که با سال سیاه کرونا تمام شد وتعداد زیادی از هم وطنان و چهره های محبوب قربانی این بیماری فراگیر شدند.قرنی که مردم ایران در آن هشت سال جنگ تحمیلی را برخود دیدند و تبعات زیادی متحمل شدند.و ترور و تحریم و کارشکنی ها هم گاه و بیگاه چاشنی تلخ کامی های ما ایرانیان شد.در این قرن ورزشکاران و هنرمندان بینظیری ظهور کردند که از دست دادن برخی از آنها دل ملت را سوزاند.در این گزارش مروری داریم به حوادث تلخ تاریخی این صد سال گذشته.

زلزله های شدید قرن

۲۵ شهریور ۵۷ زلزله ای به بزرگی ۷.۴ ریشتر در طبس به وقوع پیوست که یکی از بزرگترین زمین لرزه‌های تاریخ این سرزمین است.

این زلزله بیش از 20 هزار نفر تلفات داشت و شهر تاریخی طبس را یکباره به کوهی از خاک بدل کرد. شدت این زمین‌لرزه به حدی بود که حتی در تهران به فاصله چند صد کیلومتری از کانون زلزله نیز احساس شد. اما نقل است شدیدترین زلزله تاریخ ایران که پرتلفات‌ترین آن هم هستند در قرن سوم شمسی در دامغان رخ داده و بنا به اسناد تاریخی حدود ۲۰۰ هزار کشته برجای نهاده است.

این زلزله ششمین زمین‌لرزه مرگبار تاریخ مدون بشر محسوب می‌شود. حدود ۴۰ سال بعد هم زلزله مشابهی در اردبیل رخ داده با ۱۵۰ هزار کشته. پرتلفات‌ترین زلزله معاصر در ایران، زلزله رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹ است؛ نتیجه‌اش ویرانی رودبار و منجیل و لوشان، ۳۷ هزار کشته، ۶۰ هزار مجروح و ۴۰۰ هزار بی‌خانمان. زلزله بم در سال ۱۳۸۲ نیز حدود ۳۰ هزار کشته داشت و هزار هزار ماتم و میلیون میلیون اندوه. اما ظاهرا معروف‌ترین زلزله ایران، زلزله سال ۱۳۴۱ بوئین زهراست!... در سال‌های اخیر نیز زلزله‌ها تلخی‌های زیادی آفریدند. آنها که بیشتر به یاد مانده‌اند، زلزله اهر و ورزقان در سال ۹۱ و زلزله کرمانشاه در سال ۹۶ و زلزله سرپل‌ذهاب در سال ۹۷ هستند، اما از دهه ۳۰ شمسی که نخستین ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در ایران راه‌اندازی شدند، زلزله طبس «شدیدترین زلزله ثبت‌شده» است. به دلیل شدت ویرانی پیکر بسیاری از جانباختگان هرگز پیدا نشد.

مرگبارترین سوانح هوایی در ایران

سقوط بویینگ ۷۲۷ متعلق به شرکت ایران ایر در حوالی ارومیه یک سانحه مرگبار برای هواپیماهای مسافربری در ایران بود. آن حادثه شامگاه ۹دی ۸۹ به وقوع پیوست و در جریان آن ۷۸ نفر از ۱۰۵سرنشین هواپیما که از تهران به مقصد فرودگاه ارومیه پرواز کرده بود، جان خود را از دست دادند.

پیش از آن در دومین روز مرداد سال ۸۸ پرواز شماره ۱۵۲۵ هواپیمایی آریاتور که از تهران به مشهد حرکت می کرد، ساعت ۱۸:۰۵ در فرودگاه مشهد، به دلیل بازنشدن چرخ جلو و همچنین اشکال در چرخ های عقب هنگام فرود از باند خارج شد و به دیوار فرودگاه برخورد کرد. در این حادثه حداقل ۱۷ نفر کشته شدند. این هواپیما از نوع ایلیوشین-۶۲ و مجموع مسافران و خدمه آن ۱۶۰ نفر بوده است.

چند روز قبل از سانحه فرودگاه مشهد در روز ۲۴تیر همان سال هواپیمای مسافربری توپولف تی یو-۱۵۴ متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلندشدن از فرودگاه امام خمینی تهران در ۱۲کیلومتری جنوب قزوین بین منطقه فارسیان و جنت آباد در بخش مرکزی قزوین سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامی ۱۶۸ نفر سرنشین این هواپیما شد. سوم شهریور ۱۳۸۷ نیز هواپیمای بویینگ ۷۳۷ ایرانی در اجاره شرکت هواپیمایی آیتک ایر قرقیزستان با ۹۰مسافر در قرقیزستان سقوط کرد که ۷۰ نفر از آنان جان باختند.

۱۵ آذر ۱۳۸۴ هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش ایران که حامل خبرنگاران و پرسنل ارتش بود، در شهرک آزادی تهران در نزدیکی محل حادثه دیروز سقوط کرد و بیش از ۱۱۰کشته برجای گذاشت. همچنین ۲۷اردیبهشت ۱۳۸۰ هواپیمای روسی یاک- ۴۰ متعلق به شرکت فراز قشم در ساعت ۷ بامداد در جنگل های منطقه خرچنگ در حوالی ساری سقوط کرد.

در این حادثه رحمان دادمان، وزیر وقت راه وترابری به همراه جمعی از نمایندگان استان گلستان و تمامی خدمه هواپیما جان خود را از دست دادند. روز ۲۳بهمن همان سال هواپیمای توپولوف - ۱۵۴ شرکت ایران ایرتور در نزدیکی خرم آباد با کوه برخورد کرد و ۱۱۹ نفر کشته شدند. ۱۳ بهمن ۱۳۷۸ نیز هواپیمای سی-۱۳۰ متعلق به نیروی هوایی ارتش در فرودگاه مهرآباد با یک ایرباس- آ۳۰۰ درحال توقف، تصادف کرد و همه ۸سرنشین هواپیمای سی-۱۳۰ کشته شدند.

یکی دیگر از حوادث مرگبار ۲۳اسفند ۱۳۷۵ رقم خورد و هواپیمای سی-۱۳۰ متعلق به نیروی هوایی ارتش که از دزفول عازم مشهد بود در کوه شیرباد نیشابور سقوط کرد و ۸۶سرنشین آن کشته شدند.

همچنین ۱۸مهر ۱۳۷۳ هواپیمای فوکر- ۲۸ شرکت هواپیمایی آسمان که در مسیر اصفهان به تهران در حرکت بود در کوه های کرکس در نزدیکی نطنز سقوط کرد و همه ۶۶ سرنشین آن جان باختند. یکی دیگر از حوادث مرگبار که ۱۳۴کشته برجا گذاشت ۱۹بهمن ۱۳۷۱ رخ داد؛ در آن حادثه هواپیمای توپولوف-۱۵۴ شرکت ایران ایرتور با هواپیمای سوخو-۲۴ متعلق به نهاجا در نزدیکی تهران تصادف کرد.

این سانحه درحالی رقم خورد که ۶ اردیبهشت همان سال هواپیمای فوکر-۲۷ نیروی هوایی ارتش در نزدیکی ساوه سقوط کرده و ۳۹سرنشین آن کشته شده بودند. مرگ ۸۰ نفر در جریان سقوط سی-۱۳۰ در کهریزک در سال ۶۰ و مرگ ۱۲۸ نفر در جریان سقوط بوییگ ۷۲۷ پرواز مشهد –تهران در روز ۳۱ خرداد سال ۵۹ از دیگر حوادث مرگبار در ایران است.

یک فروند هواپیمایی مسافربری به مقصد طبس در 19 مرداد ماه 93 در ساعت 9:19 دقیقه در شمال فرودگاه مهر آباد دچار سانحه شد و این سانحه 45 نفر کشته و مجروح به جای گذاشت.

سال گذشته نیز پرواز PS۷۵۲ که فرودگاه امام خمینی را به سمت شهر کیف ترک کرده بود، اندکی پس از برخواست از فرودگاه در حال اوج گیری دچار سانحه شد. ۱۷۶ نفر از سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست دادند.

حادثه منا و چند صد قربانی

مهر ماه سال 94 در مراسم متبرک حج تمتع،هم‌زمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در صحرای منا ازدحام جمعیت در تقاطع دو خیابان هزاران قربانی گرفت که تعداد جانباختگان ایرانی در این حادثه ۴۶۴ نفر اعلام شد.این واقعه مرگبارترین رویداد تاریخ حج است.

سانچی و پلاسکو

دو حادثه سهمگین دیگر این قرن،حوادثی بود که برای ساختمان پلاسکو و کشتی سانچی رخ داد.

پلاسکو نام ساختمانی تجاری در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول و یکی از مهم‌ترین مراکز تولید و فروش پوشاک در تهران بود.

پلاسکو ۳۰ دی ۱۳۹۵ بر اثر آتش‌سوزی فرو ریخت و این درحالی بود که هنوز تعداد زیادی آتش‌نشان در حال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند.در این حادثه15 آتش نشان به شهادت رسیدند.همچنین 5 شهروند جان خود را از دست دادند.

دی ماه 96 حادثهٔ کشتی نفتکش سانچی، تصادف ۲ کشتی نفتکش بود که در آب‌های چین اتفاق افتاد. کشتی سانچی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران بود که از عسلویه به مقصد کره جنوبی حرکت کرده بود.

این کشتی در راه با یک کشتی چینی در سواحل چین برخورد کرد و موجب آتش‌سوزی فوق‌سریع کشتی شد. بر اثر برخورد این دو نفتکش ۳۰ ایرانی ناپدید شدند که بعد از چند روز جست‌وجو جسد ۳ نفر از ایرانیان مفقود در این حادثه پیدا شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 671655 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟