قتل مادر به خاطر یک دختر / خواهرم شاهد بود + گفتگو و عکس

پسر جوان که از سختگیری های مادرش خسته شده بود در یک لحظه و در برابر چشمان خواهرش دست به قتل مادرش زد.

این‌که روز مادر، با پسری گفت‌و‌گو کنی که مادرش را به طرز هولناکی کشته، شاید یکی از سختی‌های خبرنگاری در حوزه حوادث باشد. در روزی که همه به‌دنبال تجلیل از مقام مادر هستند، باید رو‌به‌روی پسر ۲۱ ساله‌ای می‌نشستم که مادرش را کشته و حالا در حسرت یک نگاه پر از مهر مادر است.

قتل فجیع مادر به دست پسر

عمق این جنایت وقتی مشخص می‌شود که می‌فهمم، خواهرش نیز شاهد تقلاهای مادر برای فرار از مرگ بوده و هیچ کمکی به او نکرده است. ماجرای این جنایت به عصر یکی از روزهای گرم تیر ماه امسال برمی‌گردد. پسر جوانی با صدای لرزان با اورژانس تماس گرفت و درخواست کمک کرد. دقایقی بعد امدادگران اورژانس وقتی در خانه مورد نظر حاضر شدند با پیکر بی‌جان زنی رو‌به‌رو شدند که دورگردنش رد کبودی دیده می‌شد.

در ادامه ماجرا به پلیس اطلاع داده شد و با حضور کارآگاهان پلیس آگاهی البرز، تحقیقات برای رازگشایی از قتل این زن آغاز شد.

قتل مادر در برابر چشمان خواهر

.پسر جوان به نام مهران در بازجویی‌ها به قتل مادرش اعتراف کرد و گفت: امروز با مادرم درگیر شدم و در یک لحظه کنترلم را از دست دادم و با روسری و دست او را خفه کردم. من به دختری علاقه داشتم و مادرم مخالف ارتباطم با آن دختر بود و می‌گفت او معتاد است. در ادامه تحقیقات مشخص شد، خواهرش نیز در زمان قتل در خانه حضور داشته و شاهد قتل مادرش بوده اما به‌خاطر کینه‌ای که از مادر داشته هیچ کمکی به او نکرده بود. ماموران از دختر مورد علاقه قاتل هم تحقیق کردند که او منکر اطلاع از ماجرای قتل شد و گفت: من نمی‌دانستم، او می‌خواهد مادرش را به قتل برساند. روز حادثه نزد من بود و وقتی به خانه رفت، فیلمی برای من فرستاد که در آن مادرش در حال نماز خواندن است و او تهدیدش می‌کند. 7 ماه پس از این جنایت تلخ، خواهر و برادر، صحنه قتل مادر را بازسازی کرده و به تشریح روز جنایت پرداختند.

پس از بازسازی صحنه قتل، بازپرس جنایی پرونده دستور داد، دختر جوان تحویل بهزیستی شود و قاتل هم به زندان بازگشت

پشیمانی از قتل مادر

گرمکن ورزشی تنش است و آرام و خونسرد رو‌به‌رویم می‌نشیند به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد و مشکلی برای بازگو کردن روز قتل ندارد. هنوز به حال و هوای زندان عادت نکرده و امید دارد که زودتر با رضایت اولیای‌دم مادرش، آزاد شود. حرف‌هایش با روزهای اول دستگیری‌اش کمی فرق کرده و سعی می‌کند کار خود را توجیه کند.

چرا مادرت را کشتی؟

هر جوانی نیاز به خوش‌گذرانی و عشق‌و‌حال دارد. مادرم این امکان را از من و خواهرم گرفته بود. ما به خواست خودمان زندگی نمی‌کردیم، همه چیز طبق رفتار او بود. هر طور که مادرم می‌خواست زندگی می‌کردیم.

تعریفت از عشق و حال چیه؟

قلیون کشیدن، بیرون رفتن با ماشین، تا دیر وقت بیرون بودن.

چرا مادرت مخالف بود؟

می‌خواست آن‌طور که خودش دوست داشت ما رفتار کنیم. من بزرگ شده بودم بچه که نبودم.

اما در بازجویی‌ها گفته بودی مادرت مخالف ارتباط تو با دختر مورد علاقه‌ات بود.

ماجرای آن دختر چند ماه قبل، تمام شده بود. دیگر ارتباطی با او نداشتم.

رابطه‌تان با پدرت چطور بود؟

او هم سمت مادرم بود و از او حمایت می‌کرد. در خانواده ما، من و خواهرم یک جبهه بودیم و پدر و مادرم جبهه مقابل ما بودند.

روز حادثه چه اتفاقی افتاد؟

از این وضعیت خسته شده بودم، یک لحظه صحنه سختگیری‌های مادرم و محدودیت‌هایی که درست کرده بود، جلوی چشمانم آمد. سمت او رفتم. خواب بود و بیدارش کردم. گفتم نمی‌خواهی توبه کنی و دست از این رفتارت برداری و ما را اذیت نکنی؟ عصبانی شد و با هم درگیر شدیم. چاقو و چوب داشتیم. دستم با ضربه چاقو زخمی شد. متوجه نبودم چه کار می‌کنم. اول روسری را دور گردنش گره زدم و بعد با دست گلویش را فشار دادم. وقتی به خودم آمدم، دیدم روی زمین افتاده و نفس نمی‌کشد.

خواهرت برای نجات مادرتان کاری نکرد؟

او خواب بود وقتی بیدار شد و آن صحنه را دید، گریه کرد.

بعد چه ‌کار کردی؟

با پدرم تماس گرفتم و گفتم به خانه بیا مامان را کشتم. او باور نمی‌کرد. به‌همین خاطر به همسایه‌مان گفتم و خواستم به پدرم بگوید قضیه واقعی است. بعدش هم به اورژانس و پلیس زنگ زدم.

پیش از این هم با مادرت درگیری داشتی؟

قبلا من کتک می‌خوردم و صدایم درنمی‌آمد.

بچه نبودی که کتک بخوری ؟

اما می‌خوردم.

پشیمان نیستی؟

به غلط کردن افتادم. کاش زنده بود و باز هم گیر می‌داد. اشتباه کردم. یک لحظه عصبانی شدم.

در زندان چه کار می‌کنی؟

زندگی‌ام شده یک تخت.

ملاقاتی داری؟

نه.

در این مدت خواهرت را ندیدی؟

بعد از 7 ماه او را موقع بازسازی صحنه قتل دیدم.

خواهرت هم زندانی است؟

نه چند وقت پیش آزاد شد.

در این مدت با پدرت صحبت کردی؟

یک‌بار زنگ زدم وقتی فهمید منم، گوشی را قطع کرد.

خواب مادرت را ندیدی؟

نه. اصلا به خوابم نیامده.

چقدر درس خواندی؟

تا دیپلم.

چرا ادامه ندادی؟

کنکور دادم و دانشگاه دولتی قبول شدم اما به خاطر یک تجدیدی نتوانستم ثبت‌نام کنم. به همین خاطر درس را کنار گذاشتم و سرکار رفتم.

آرزویت؟

پدرم مرا قبول کند و برگردم پیش او. من قبول دارم اشتباه کردم اما همه چیز در یک لحظه رخ داد. تمام صحنه آزار و اذیت مادرم یک دفعه مقابل چشمانم آمد.

هیجانات جوانی و استقلال‌طلبی، ریشه قتل مادر

دکتر میرحامد خانی ،جرم‌شناس در خصوص این پرونده گفت: در این پرونده متهم به قتل از سن نوجوانی عبور کرده و وارد سن جوانی شده است. در حوزه جرم‌شناسی در این گروه سنی، برخلاف مجرمان حرفه‌ای شاهد طرح و نقشه قبلی برای ارتکاب جرم نیستیم. به این علت که این افراد تقریبا در این سن سرشار از استقلال‌طلبی هستند.

وقتی فردی هنوز به سن بلوغ نرسیده کاملا تحت سلطه والدین قرار دارد و خودش هم دوست دارد تحت سلطه باشد. بعد از آن تا سن نوجوانی استقلال‌طلبی همراه با پذیرش ریسک‌های کوچک را به‌عهده می‌گیرد. عمدتا نمی‌خواهد وارد مراحل خاص یا استقلال‌طلبی خاصی شود، مثل این‌که تقاضای شغلی یا مسافرت طولانی مدت داشته باشد. اما کمی وارد ناسازگاری‌هایی می‌شود. اما وقتی مانند متهم مورد نظر ما وارد سن جوانی می‌شود شاهد استقلال‌طلبی او به طور کامل هستیم. به خاطر همین این فرد درک درستی از شرایطش و شرایط جامعه ندارد و دنبال استقلال‌طلبی است. اولین آسیب استقلال‌طلبی این است که طرف می‌خواهد خودش تجربه یکسری اتفاقات را به دست بیاورد و حاضر نیست از تجربه دیگران استفاده کند. به همین دلیل درک شرایط این‌که فرزند دوران طفولیت و نوجوانی را گذرانده و وارد مرحله جوانی شده برای والدین بسیار حائز اهمیت است. حال عدم این درک متقابل می‌تواند باعث اتفاقات ناگواری شود که یکی از این اتفاقات را در این پرونده شاهد بودیم.

اما رفتارهای مجرمان در سن جوانی چه ویژگی‌هایی دارد؟ همان‌طور که گفتم این فعل مجرمانه ناشی از استقلال‌طلبی است. جوان می‌گوید من خودم درک دارم خودم متوجه می‌شوم و هیچ‌کس نباید به من توصیه و نصیحت کند. حالا که می‌خواهید مدام به من نصیحت کنید من پرخاشگر می‌شوم و مقابله می‌کنم. اگر چاشنی این موضوعات، گروه دوستان و افرادی که جوان با آنها ارتباط دارد بشود، پرخاشگری با انگیزه‌های بیرونی برای این فرد همراه می‌شود. در این پرونده هم شاهد هستیم، این فرد با زنی ارتباط داشته که مادر را سد این ارتباط می‌دیده و این موضوع یک عامل خارجی برای تحریک او برای یک اتفاق نابهنجار، لحظه‌ای و هیجانی می‌شود. توجه داشته باشیم که عمدتا پرخاش‌های جوانان و بزهکاری‌های آنها، هیجانی است. یک لحظه تصمیم گرفته می‌شود بدون این‌که تفکری پشت آن باشد، سریع دست به کار می‌شوند و فوری نتیجه را می‌خواهند. جوان به کارش و نتیجه آن فکر نمی‌کند.

جوان است، قدرت و توانایی‌ زیادی دارد و ریسک‌پذیری‌اش هم در اوج است و این اتفاق را رقم می‌زند. در این پرونده، ویژگی‌هایی ناشی از استقلال‌طلبی، عدم درک شرایط و رفتارهای هیجانی باعث شده فرد مرتکب قتل مادرش شود.

اما در این پرونده شاهد هستیم در کنار محرک‌هایی که به آن اشاره کردیم، خواهر نیز در کنار برادر قرار گرفته و خودش یک عامل محرک شده است. به نظر می‌رسد این خواهر و برادر تحت تاثیر رفتارهای هیجانی و شرایط سنی‌شان اقدام به این کار کرده‌اند و اقدام مجرمانه یکدیگر را پوشش داده‌اند.

نکته مهمی که در این ماجرا وجود دارد اظهار پشیمانی و ندامت متهم است که این شرایط می‌تواند اتفاقات دیگر مثل آسیب‌زدن به خود یا عوامل بیرونی محرک را همراه داشته باشد. این واکنش متهم در اغلب پرونده‌هایی که جوان به‌خاطر رفتارهای هیجانی مرتکب جرمی مثل قتل می‌شود، دیده می‌شود.

اما راهکار چیست؟ مهم‌ترین موضوع درک متقابل از شرایط سنی فرزند است که والدین باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. درک متقابل به معنای رفع نیازهای فرد نیست که هرچه می‌خواهد برایش مهیا شود. درک متقابل یعنی نیازها را و عدم نیازها را توجیه کنیم. مقابل این مساله قرار نگیریم، در کنار جوان قرار بگیریم. این مشکلی است که برای جوانی پیش آمده، باید با او صحبت کنیم و در فضایی آرام و منطقی موضوع را تشریح کنیم و راهکار مناسب را مقابلش قرار دهیم. اگر مانند این پرونده با طرف مقابل فرزندشان مشکل دارند، به پسر یا دختر خود بگویند که ارتباط با این فرد چه خطراتی دارد و حتی بروند سراغ او و ببینند که چه کسی است و چه شرایطی دارد.

درخصوص مجازات این فرد هم در قانون مجازات برای افراد نابالغ و زیر ۱۸سال، تقریبا مسؤولیت کیفری را قلمداد نمی‌کنیم اما این فرد ۲۱ ساله است و مسؤولیت دارد و اگر اولیای‌دم رضایت ندهند مجازات قصاص در انتظارش است. اگر رضایت دهند نیز از جنبه عمومی جرم برای او ۳ تا ۱۰ سال حبس درنظر گرفته می‌شود. حال اینجا نهادهایی که وظیفه مراقبت از زندانی را دارند به‌خصوص در چنین قتل‌هایی باید خیلی مراقب باشند فرد به دلیل پشیمانی به خودش آسیبی وارد نکند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 658131 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟