اتفاق عجیب برای آیدین آغداشلو به خاطر حاشیه های اخیر / نیویورک تایمز خبر داد

به گزارش رکنا ، بنا به اعلام نیویورک تایمز حاشیه های اخیر علیه آیدین آغداشلو، موجب لغو برخی نمایشگاه های این هنرمند شده است.
در ایران نمایشگاه انفرادی آیدین آغداشلو کنسل شده و یک حراجی بزرگ در فکر حذف آثار اوست. همچنین در کانادا، دادنامه‌ای خواستار قطع همکاری یک جشنواره هنری با وی شده است.

هنرمند ایرانی مشهور و با نفوذی که به تازگی برخی اتهامات اخلاقی به وی زده شده است کم‌کم دارد با پیامد‌های این ادعا‌ها در دنیای هنری ایران و کانادا؛ دو کشوری که از تابعیت‌شان برخوردار است، دنیایی که زمانی او را به شدت ستایش می‌کرد، روبرو می‌شود.

چرا نمایشگاه آیدین آغداشلو در کانادا لغو شد؟

آیدین آغداشلو هنرمند برجسته‌ترین چهره مورد اتهام در جنبش تازه #من_هم در ایران است. او هر گونه عمل خلاف را انکار نموده و علیه حداقل یکی از زنان اقامه دعوا کرده است.

روایات این زنان در مقاله مورخ ۲۲ اکتبر (یک آبان) در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد و آیدین آغداشلو همچنین از طریق وکیل‌هایش خواستار حذف این مقاله شده اما روزنامه نیویورک تایمز پای مقاله ایستاده‌ است.

هفته‌ گذشته، هرمز همتیان موسس گالری هنری دستان در تهران، گفت که نمایشگاه انفرادی آثار آغداشلو که قرار بود یک روز شنبه در این گالری افتتاح شود، در اواخر ماه اوت، یعنی چند روز پس از انتشار اولین اتهام در شبکه‌های اجتماعی ایران، توسط نمایندگان این هنرمند کنسل شد.

بنابر ادعای نیویروک تایمز، حراج تهران که همه ساله آثار آغداشلو را به طور برجسته به نمایش می‌گذارد، گفت ممکن است دو نقاشی وی از حراجی‌ای که احتمال دارد در روز ۱۱ دسامبر برگزار شود، حذف شود.

هما تاراجی مدیر روابط بین‌الملل حراج تهران گفت: «من به تیم برگزار‌کننده توصیه کردم آن نقاشی‌ها را حذف کنند. نمایش آثار وی [آغداشلو] در این حراجی برداشت منفی نسبت به حراج تهران به وجود می‌آورد و روی فعالیت‌های بین‌المللی ما تاثیر می‌گذارد.»

در کانادا، دادنامه‌ای که در ماه اوت توسط تعداد معدودی از زنان تنظیم گردید حال به بیش از ۸۰۰ امضا رسیده است. آن‌ها از جشنواره فرهنگی دوسالانه ایرانی-کانادایی و فوق‌العاده پرطرفدار تیرگان، که سال گذشته ۱۶۰ هزار نفر شرکت‌کننده داشت، خواستند تا به طور علنی اعلام کند که دیگر با آغداشلو همکاری نخواهد کرد.

مدیر اجرایی و هیات مدیره جشنواره در مورد اتهامات وارده به این هنرمند تعهدی را نپذیرفته‌اند.

مهرداد آریانژاد مدیر اجرایی جشنواره گفت: «بنابر تصمیم هیات مدیره ما، این مسأله هیچ ارتباطی به جشنواره تیرگان ندارد. ما در نشست‌ها و اجرا‌هایمان از هنرمندان بی‌شماری دعوت می‌کنیم. آیا این زنان می‌خواهند از همه سازمان‌ها، از موزه‌های سراسر دنیا و از تمام کسانی که با آغداشلو در ارتباط هستند درخواست موضع‌گیری کنند؟»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 623761 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟