دسیسه شوم یک همکلاسی برای دوست کنکوری اش / پلیس مشهد فاش شد

کل‌کل کنکوری‌ها به بازداشت ختم شد.فردی به اتهام تغییر و دست‌کاری اطلاعات یک داوطلب کنکور، دستگیر شد.

به گزارش رکنا،   ماه‌ها خواب و بیداری کشیده بود. کرونا بهانه خوبی بود تا اصلا از خانه بیرون نیاید. هرچه به کنکور نزدیک‌تر می‌شد، استرسش هم بیشتر می‌شد. زمان خیلی زود می‌گذشت، می‌دانست به‌جز درس نباید به هیچ چیز دیگری فکر کند. رفت و آمدش با دیگران تقریبا قطع شده بود و همه چیز طبق برنامه پیش می‌رفت تا آنکه آن اتفاق افتاد و تمام سختی‌ها و مرارت‌هایش را به باد داد.
چند هفته به کنکور مانده بود که از پدرش خواهش کرد تا از کافی‌نت کارت ورود به جلسه کنکورش را بگیرد. ظهر که پدر به خانه برگشت با تعجب از او پرسید چرا برای کنکور شهر دیگری را انتخاب کرده‌ای؟
سؤالات پدر مسلسل‌وار به سمت این داوطلب کنکوری پرتاب می‌شد و او نمی‌دانست پدرش از چه صحبت می‌کند تا اینکه کارت ورود به جلسه‌اش را دید. طبق این کارت او یکی از داوطلبان معلول کنکور بود و از ناحیه چشم مشکل داشت و برای شرکت در کنکور نیز باید به حوزه امتحانی در شهری دیگر می‌رفت. موضوعی که خودش را هم بهت زده کرده بود.

کل کل سر کنکور کار دست جوان مشهدی داد

استرس ناشی از این موضوع موجب شد تا در روزهای آخر نتواند طبق برنامه پیش برود. مراجعه به آموزش و پرورش نیز نتیجه‌ای برایش نداشت و تمام مسئولان اعلام می‌کردند که خودش چنین انتخاب‌هایی کرده است.
او در نهایت مجبور شد که به شهری دیگر برود و در جلسه کنکور شرکت کند. اما عقب ماندن از برنامه درسی و سختی کنکور امسال همه موجب شد تا نتواند از پس این آزمون سرنوشت ساز بربیاید.

این داوطلب کنکور پس از گذراندن آزمون، با هدایت مسئولان آموزش و پرورش شهرستان رشتخوار به پلیس فتای این شهرستان مراجعه کرد و با تنظیم شکوائیه، از آن‌ها خواست تا به شکایتش رسیدگی کنند.
او با تشریح آنچه اتفاق افتاده بود، تمام ماجرا را برای کارشناسان پلیس فتای این شهرستان تشریح کرد.رسیدگی به این پرونده و شناسایی متهم احتمالی که توانسته بود آینده یک جوان را تحت‌الشعاع قرار دهد در دستور کار پلیس قرار گرفت.

شناسایی شگرد مکارانه برای دوست حسود در مشهد 

بررسی‌های پلیسی با توجه به توضیحات نماینده سازمان سنجش در شهرستان نشان می‌داد که اطلاعات این فرد پس از ثبت‌نام در فرصتی که برای ویرایش اطلاعات وجود داشته است، دست‌کاری شده است.
این معما که چه کسی توانسته به اطلاعات خصوصی این داوطلب دست بیابد، مهم‌ترین موضوعی بود که کارشناسان پلیس فتا، بررسی‌های خود را درباره آن آغاز کردند.

ردپای یک رقابت ناجوانمردانه در کنکور 

مأموران در اطلاعاتی که شاکی در اختیارشان گذاشته بود متوجه شدند که او در یکی از کافی‌نت‌های شهرستان که مالک آن از دوستانش بوده است، اقدام به ثبت‌نام کرده است. بررسی‌های فضای سایبری نیز نشان داد که ویرایش اطلاعات چند روز پس از ثبت‌نام از یکی از سیستم‌های همان کافی‌نت رخ داده است.
این سرنخ مهم موجب شد تا پلیس پس از هماهنگی قضایی با حضور در این کافی‌نت، مالک آن را دستگیر و به مقر پلیس فتای این شهرستان منتقل کند. تمام یافته‌های پلیسی نشان می‌داد که این فرد متهم به دست‌کاری و ایجاد مشکل برای این داوطلب شده است، موضوعی که متهم از آن طفره می‌رفت و زیر بار آن نمی‌رفت.
استخراج فیلم‌های دوربین مداربسته این کافی‌نت، راه فرار را بر متهم بست و او به ناچار اتهامش را پذیرفت.

متهم در اعترافی صریح به کارشناسان پلیس فتا اعلام کرد: «‌با شاکی همکلاسی بودم و می‌دانستم که او بسیار درس می‌خواند. مطمئن بودم که رتبه خوبی می‌آورد و در رشته خوبی قبول خواهد شد. از طرفی می‌دانستم که اگر چنین اتفاقی بیفتد، پدر و مادرم من را با او مقایسه می‌کنند و آزارم می‌دهند. همین شد که خواستم جلوی این کار را بگیرم و نگذارم رقیب درسی‌ام از من جلو بیفتد. اطلاعات کاربری او را روی سیستم ذخیره کرده بودم و پس از چند روز اطلاعاتش را در سایت سنجش ویرایش کردم.»
رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، درباره جزئیات این پرونده اعلام کرد که متهم از هم‌شهری‌های شاکی بوده و رقابت درسی و خصومت شخصی را انگیزه اصلی خود از تغییر اطلاعات کاربری شاکی در کنکور بیان کرده است. متهم با تکمیل پرونده به همراه مستندات به مرجع قضایی معرفی شد که با قرار وثیقه چهل‌وپنج میلیونی روانه زندان شد.
سرهنگ جواد جهانشیری با تأکید بر اهمیت حفظ و نگهداری صحیح از اطلاعات شخصی و رمزهای عبور به تمامی کاربران فضای سایبری هشدار داد که هرگونه تغییر داده و دست‌کاری اطلاعات براساس قانون جرائم رایانه‌ای جرم بوده و با مجرم مطابق قانون برخورد خواهد شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

محمد جواد ابوعطا

کدخبر: 609075 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟