ماجرای انتقال 40 هزار قطعه میراثی به زیرزمین مرقد امام خمینی (ره)

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور گفت: فضای 25 هزار متری قرار است توسط تولیت مرقد امام خمینی (ره) در شهر آفتاب به وزارت میراث فرهنگی واگذار شود.

به گزارش رکنا، محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور درباره ماجرای انتقال 40 هزار قطعه میراثی از دوران پارینه سنگی تا قاجار به زیرزمین مرقد امام خمینی (ره) اظهار داشت: این موضوع صحت ندارد و ماجرا به این صورت است که در مجموعه شهر آفتاب فضای 25 هزار متری مسقف وجود دارد که قرار است این فضا به صورت 100 درصدی به وزارت میراث فرهنگی واگذار شود.

وی با بیان اینکه این فضا توسط تولیت مرقد امام خمینی (ره) ساخته شده و قرار است به وزارت میراث فرهنگی تحویل داده شود، گفت: در این فضا مخازن امنی در نظر خواهیم گرفت که مجموعه آثار تاریخی در هنگام حوادث احتمالی طبیعی و جنگ دچار آسیب نشوند و مکان امنی در برابر حوادث برای نگهداری اشیاء تاریخی باشد.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور با اشاره به اینکه ایجاد مخازن امن برای حفظ آثار تاریخی در همه استان‌ها مدنظر قرار گرفته است گفت: البته مخازن امنی که در این فضای 25 هزار متری شهر آفتاب در نظر گرفته شده هنوز اجرایی نشده است و این اقدام مستلزم اعتبار و اقدامات حقوقی است که احتمالاً این پروژه چند سال به طول خواهد می‌انجامد.

کارگر خاطرنشان کرد: این مخازن امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و حتی امکان بازدید برای آن در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: مخازنی که قرار است در تهران در مجموعه شهر آفتاب به وزارت میراث فرهنگی واگذار شود ورودی مستقل از مرقد امام خمینی (ره) دارد و صفر تا 100 آن قرار است به وزارت میراث فرهنگی واگذار شود.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور در مورد انتخاب این محل برای نگهداری اشیاء تاریخی تحت عنوان مخازن امن گفت: باید مکانی را در نظر می‌‌گرفتیم که هم از تهران دور نباشد و هم در کوران حوادث قرار نگیرد همچنین راه‌اندازی و ایجاد مخازن امن برای نگهداری اشیاء تاریخی سال‌هاست که در دستور کار قرار دارد.

کارگر تصریح کرد: یونسکو نیز به ایجاد مخازن امن برای نگهداری اشیاء تاریخی به کشورها توصیه کرده و ما نیز این موضوع را به ویژه برای پایتخت در نظر گرفته‌ایم البته مخازن امن این چنینی پیش از این در شهرهایی مانند همدان و قم ایجاد شده و به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه آمار ارائه شده هزاران قطعه تاریخی برای انتقال به این مخازن، صحت ندارد، اعلام کرد: زمانی که اشیاء به مخازن امن منتقل می‌شوند این چنین نیست که دیگر به مکان قبلی امکان بازگشت نداشته باشد همچنین امکان بازدید نیز در این زمینه در نظر می‌گیریم.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور تأکید کرد: فضایی 25 هزار متری در نظر گرفته شده قرار است توسط تولیت مرقد امام به صورت کامل با اختیارات به وزارت میراث فرهنگی واگذار شود که البته فعلاً هنوز مخازنی در آن ساخته نشده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

فارس

 

کدخبر: 592783 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟