خبر عجیب / کرونا 4 سال پیش در ایران بود! + سند باورنکردنی

به گزارش رکنا و به نقل از آرشیو روزنامه جام جم؛ تاکنون ابتلا به این ویروس در ایران مشاهده نشده، ولی احتمال شیوع آن از طریق زائران مجروح ایرانی که به کشور انتقال داده می‌شوند منتفی نیست. به همین علت آگاهی از نشانه‌های اولیه و عوارض بیماری که گاهی طی دو هفته پس از بازگشت زائران بروز می‌کند و در صورت بروز عفونت ریوی، کشنده است، بسیار ضروری است.

دکتر مسعود مردانی در سال 94 در گفتگو با روزنامه جام جم که سندش را می بینید!!- متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا ویروس- با تاکید بر این که بیماری یک عفونت کاملا بیمارستانی است و به دنبال بستری شدن چند روزه در بیمارستان‌های عربستان که این بیماری در آنجا شیوع زیادی دارد، احتمال ابتلا به آن افزایش می‌یابد، می‌گوید: به دنبال بروز حادثه اخیر در منا، تعدادی از زائران مجروح ایرانی در بیمارستان بستری شده‌اند و به همین دلیل این دسته افراد با خطر بیشتری از نظر ابتلا به این ویروس روبه‌رو هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی می‌افزاید: این دسته از زائران، هنگام برگشت از حج با مشاهده نشانه‌هایی چون تب، سرفه، خلط عفونی و تنگی نفس باید به پزشک مراجعه کنند و در صورت تائید بیماری تا طی شدن مراحل درمان در بخش ایزوله بیمارستان تحت نظر باشند.

نگذارید به کرونا مبتلا شوید

کرونا با نشانه‌هایی شبیه سرماخوردگی

کرونا به عنوان دومین بیماری شایع دستگاه تنفسی فوقانی با نشانه‌هایی شبیه عفونت ویروسی تنفسی ازجمله تب، سرفه و تنگی نفس همراه است.

این متخصص با اشاره به این که گاه کرونا با گذشت زمان به فرم ذات‌الریه یا سینه پهلو درمی‌آید، توضیح می‌دهد: در اشکال شدید بیماری، ریه‌ها به‌شدت آسیب می‌بینند که متاسفانه در 55 درصد موارد منجر به مرگ می‌شود.

وی تاکید می‌کند: کارکنان بیمارستانی در معرض بالاترین میزان خطر آلودگی با ویروس کرونا قرار دارند و بیماری نیز از همین اشخاص به بیماران منتقل می‌شود. به همین علت، احتمال آلودگی زائران مجروح ایرانی که طی حادثه اخیر در منا حدود یک هفته در بیمارستان‌های عربستان بستری بوده‌اند، زیاد است.

مقابله با ویروس کرونا

مهم‌ترین و اصلی‌ترین توصیه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ویروس، موکول کردن دید و بازدید با حجاج به دو هفته پس از بازگشت آنان از سفر حج است.

دکتر مردانی با تاکید بر این که بارداران، کودکان،بیماران صعب‌العلاج، بیماران قلبی و عروقی، مبتلایان سرطان و نارسایی‌های کلیوی باید بازدید از حجاج را به دو هفته پس از بازگشت آنان از حج موکول کنند، می‌گوید: دوره نهفتگی کرونا از 3 تا 12 روز متفاوت است و پس از این زمان بیماری خود را نشان می‌دهد. به همین علت، حجاج به دنبال مشاهده هر نوع نشانه شبیه سرماخوردگی باید به پزشک مراجعه کنند و طی این مدت از منزل خارج نشوند و از تماس با دیگران پرهیز کنند تا زمینه بیماری دقیقا مشخص شود.

این عضو کمیته مبارزه با کرونا می‌افزاید: حفظ بهداشت شخصی، شست و شوی مکرر دست‌ها و خودداری از دست دادن و بوسیدن زائران، استفاده از دستمال یا ماسک هنگام عطسه و سرفه و به تعویق انداختن مراسم ولیمه تا هفته سوم پس از بازگشت، مواردی است که به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک می‌کند.

پونه شیرازی‌‌‌‌ - ‌‌‌‌دانش و سلامت

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 555940 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟