به گزارش رکنا، مدتی است بازار ماساژدرمانی و جاانداختن کمر داغ شده و افراد برای درمان سریعتر جذب این مراکز می‌شوند، البته از آن جا که اکثر ماساژ‌ها توسط افراد مجرب انجام نمی‌شود اغلب مراجعه‌کنندگان درگیر مشکلات حاد در ناحیه کمر می‌شوند.

بازار ماساژدرمانی آن چنان رونق گرفته که شاید اغلب مراجعات در این حوزه به مراکز مختلف نظیر مطب‌ها، سالن‌های ورزشی و حتی آرایشگاه‌ها به خاطر چشم و هم چشمی باشد، بازاری که باعث شده برخی از طریق تبلیغات راهی برای درآمدزایی باز کنند.

ناگفته نماند افراد بسیاری به مراکز طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه می‌کنند که اغلب آن‌ها دلیل حاد شدن مشکل خود را مراجعه به مکان‌های غیرمجاز عنوان می‌کنند، طبق گفته پزشکان تقریباً ۹۵ درصد مردم برای یکبار هم که شده کمردرد را تجربه می‌کنند و بیشتر آن‌ها با استراحت خوب می‌شود، اما برخی با همین درد معمولی روانه این مراکز می‌شوند و بعد از درمان بقیه را هم به این مکان‌ها هدایت می‌کنند غافل از اینکه دلیل بهبود سیستم بدن بوده نه تجویز و ماساژ!

و، اما نگرانی اینجاست؛ آن‌هایی که خود را به مراکز غیرمجاز ماساژدرمانی و جانداختن کمر می‌سپارند از این موضوع غافلند که با این کار نه تنها خبری از درمان نیست که امکان تشدید کمردرد هم وجود دارد.

ماجرای تبدیل مرکز آموزش کنکور به ماساژدرمانی

تب این اتفاق تا جایی بالا رفته که ماه‌های گذشته چند نفر در همدان یک مرکز آموزش کنکور را اجاره کرده بودند و آن جا شده بود مرکز ماساژدرمانی آن هم بدون اینکه مجوز فعالیت در این حوزه را داشته باشند.

هرچند این مرکز پلمب شد، اما هنوز هم در گوشه و کنار شهر تعدادی از این مراکز غیرمجاز چراغ‌خاموش فعال هستند چراکه تقاضای مردم زمینه‌ای را برای درآمدزایی عده‌ای فراهم کرده است البته به هر قیمتی!

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا در این خصوص اظهار کرد: یک مرکز تحت عنوان «ماساژدرمانی» به صورت غیرقانونی در حال فعالیت بود و در کنار آن خدمات طب سنتی را آن هم بدون مجوز ارائه می‌داد که پلمب شد.

ابراهیم جلیلی با بیان اینکه مقادیری دارو و تجهیزات پزشکی از این مرکز کشف شده بود گفت: واحد متخلف با عنوان آموزشگاه فعالیت غیرقانونی داشت که پلمب شد و متخلفان به مراجع قضایی هم معرفی شدند.

مدت‌ها پیش چند نفر یک مرکز آموزش کنکور را تبدیل به ماساژدرمانی کرده بودند این افراد پزشک نبودند و تنها با گذراندن دوره‌هایی در خارج از کشور، مرکزی تاسیس کرده بودند و مدارک تایید شده‌ای هم نداشتند.

وی با بیان اینکه مدت‌ها پیش چند نفر یک مرکز آموزش کنکور را تبدیل به ماساژدرمانی کرده بودند خاطرنشان کرد: این افراد پزشک نبودند و تنها با گذراندن دوره‌هایی در خارج از کشور، مرکزی تاسیس کرده بودند و مدارک تایید شده‌ای هم نداشتند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا عنوان کرد: شکایت یکی از شهروندان باعث شد نمایندگانی از تعزیرات حکومتی، اداره اماکن و دانشگاه علوم پزشکی در محل حضور یابند و از فعالیت این مرکز غیرقانونی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه با حضور در این مرکز دو نفر مشغول فعالیت بودند بدون اینکه مجوزی از وزارت بهداشت داشته باشند گفت: دادگاه قبلا توسط فرد شاکی به یکی از متخلفان تذکر داده بود و تعهد گرفته بود تا فعالیت بدون مجوز نداشته باشد، اما او بدون توجه دوباره کار خود را از سر گرفته بود.

جلیلی گفت: البته خوشبختانه مشکلات درمانی برای مراجعه‌کنندگان ایجاد نشده بود، اما به مردم توصیه می‌کنیم از مراجعه به این مراکز خودداری کنند.

وی با بیان اینکه باید مردم را آگاه کرد افزود: هر سال تعدادی از مراکز به دلیل نداشتن مجوز لازم تذکر می‌گیرند و پلمب می‌شوند.

۶۰ مورد تخلف در حوزه پزشکی

رئیس سازمان نظام پزشکی همدان نیز با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۶۰ مرکز متخلف که در حوزه پزشکی فعالیت می‌کردند، شناسایی و با همکاری معاونت درمان، تعزیرات حکومتی و دادستانی پلمب شدند گفت: اجازه پلمب مراکز حوزه پزشکی و زیرمجموعه آن در دستور کار نظام پزشکی است، اما مراکز ماساژ درمانی غالبا پزشک نیستند و تخصص و مجوز لازم را ندارند.

علیرضا مدرکیان ادامه داد: در صورت مواجهه با فعالیت این مراکز و وجود تخلف موارد را به معاونت درمان و تعزیرات حکومتی اطلاع خواهیم داد تا برخورد لازم صورت گیرد.

در مرکز درمانی اگر تخلفی صورت گیرد متخلفان به هیات‌های انتظامی نظام پزشکی ارجاع می‌شوند، اما برخورد در مورد افرادی که پزشک نیستند، اما اقدامات پزشکی انجام می‌دهند با همکاری سازمان تعزیرات و معاونت درمان صورت می‌گیرد

وی تاکید کرد: در مرکز درمانی اگر تخلفی صورت گیرد متخلفان به هیات‌های انتظامی نظام پزشکی ارجاع می‌شوند، اما برخورد در مورد افرادی که پزشک نیستند، اما اقدامات پزشکی انجام می‌دهند با همکاری سازمان تعزیرات و معاونت درمان صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی همدان در پاسخ به اینکه چرا امروزه تخلفات در این حوزه افزایش یافته است؟ اظهار کرد: البته نمی‌توان گفت این موضوع صحت دارد، اما در این زمینه دو موضوع مطرح است، یکی اینکه نسبت به قبل حساسیت دانشگاه در برخورد با متخلفان افزایش یافته و دیگر اینکه ما با همکاری معاونت درمان اطلاعاتی در این زمینه کسب کرده و اجازه تخلف نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: از تلاش معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قدردانی می‌کنم چراکه در برخورد با مراکز فاقد مجوز ورود جدی و خوبی دارد.

مدرکیان در ادامه با اشاره به وجود یک فرهنگ غلط در کشور مبنی بر اینکه در حوزه برخی درد‌ها دنبال درمان سریع هستیم گفت: این در حالی است که برخی از این درد‌ها با صبر و استراحت درمان می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد مراکز ماساژدرمانی غیرمجاز به خاطر سوء استفاده از همین دیدگاه است گفت: عده‌ای از این مسئله استفاده کرده و با تبلیغات دروغین کار خود را پیش می‌برند چه بسا باعث بدتر شدن مشکل هم شوند.

رئیس نظام پزشکی همدان بیان کرد: از طرف دیگر در حوزه پزشکی خیلی از افراد درگیر بیماری‌هایی هستند که درمان آن‌ها زمان‌بر و حتی هزینه‌بر است که شاید این اتفاق برای آن‌ها خوشایند نباشد بنابراین ممکن است فریب تبلیغات درمان زودهنگام را بخورند.

موارد زیادی وجود دارد که فردی دچار کمردرد بوده که فریب تبلیغات ماساژدرمانی را خورده است.

وی ادامه داد: موارد زیادی وجود دارد که فردی دچار کمردرد بوده که فریب تبلیغات ماساژدرمانی را خورده است.

مدرکیان گفت: ماهیت برخی بیماری‌ها ممکن است نتیجه سریع یا موثر نداشته باشد به همین دلیل احتمال دارد افراد جذب مراکز غیرمجاز که تبلیغات گمراه‌کننده و غیرواقعی دارند، شوند.

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در همدان نیز با ارائه مطالبی در مورد مراکز غیرمجاز ماساژدرمانی عنوان کرد: بدترین معضل مراکز غیرمجاز این است که تشخیصی در مورد بیماری داده نمی‌شود، مثلا فردی که دیسک کمر ندارد با تشخیص خود یا آن مرکز، درمان می‌شود که اغلب درمان‌های اشتباه هستند.

هدی جعفری اظهار کرد: گاهی بیماری فردی جدی نیست و ممکن است خیلی زود درمان شود، اما با حضور در مراکز غیرمجاز گرفتار بیماری دیگری می‌شود و سلامتی خود را به خطر می‌اندازد.

وی گفت: در این مراکز تجربه و مطالعه در مورد بیماری وجود ندارد و افرادی که زیر نظر کسانی که تجربه داشته‌اند، نقش درمانگر را بازی می‌کنند در صورتی که صلاحیت تشخیص و درمان بیماری را ندارند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی خاطرنشان کرد: این مراکز گاهی بیماری سرطان را با دیسک اشتباه می‌گیرند و درمان‌های نادرستی را انجام می‌دهند در حالی که اگر بیماری به خوبی تشخیص داده می‌شد درمان در مراحل اولیه درمان صورت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه اگر درمان بیمار با تاخیر انجام شود درد مقاوم می‌شود و روند درمان را با مشکل مواجه می‌کند گفت: نخستین مسئله در مراجعه بیماران به مراکز طب فیزیکی و توانبخشی، تشخیص درست بیماری است.

جعفری تاکید کرد: در روش تشخیص بیماری، الگوریتم‌های تشخیصی و درمانی مورد توجه است، در واقع ممکن است ما نیز در مرحله اولیه، بیماری را نتوانیم تشخیص دهیم.

تشخیص بیماری بر اساس حدس و گمان

وی با بیان اینکه ما بر اساس تشخیص پاراکلینیکی و معاینه کار را پیش می‌بریم، اما مراکز غیرمجاز بر اساس حدسیات کار را انجام می‌دهند گفت: این افراد نه تنها نمی‌توانند بیماری‌های خطرناک را تشخیص دهند بلکه ممکن است روند درمان بیماری‌های عادی را هم به خطر بیاندازند و یا آن را سخت کنند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: گاهی آن‌ها به اصطلاح دیسک بیمار را جا می‌اندازند در حالی که این موضوع اشتباه است، ممکن است بیماری فرد چندان وخیم نباشد، اما با یک اقدام اشتباه روی نخاع او فشار می‌آید که عوارض جبران‌ناپذیری بر جا می‌گذارد.

مراکز غیرمجاز جنبه بازاری دارند و افراد را بار‌ها به مراکز درمانی خود سوق می‌دهند

وی با بیان اینکه مراکز غیرمجاز جنبه بازاری دارند و افراد را بار‌ها به مراکز درمانی خود سوق می‌دهند گفت: این در حالی است که بیمار می‌توانست به مراکز مجاز طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کند و درمان شود.

جعفری در پاسخ به این موضوع که عده‌ای بدون تحصیلات آکادمیک دوره‌هایی را در خارج از کشور می‌گذارنند و مراکز درمانی فاقد مجوزی ایجاد می‌کنند گفت: بهتر است مردم از طریق رسانه‌ها آگاه شوند و کمتر به سمت چنین مراکزی بروند.

برخی از فارغ‌التحصیلان رشته تربیت بدنی کار درمانی می‌کنند

وی با بیان اینکه باید رشته تخصصی افراد بر روی سردرب مراکز درج شود افزود: بسیاری از افراد رشته تربیت بدنی را گذرانده‌اند، اما تابلوی دیگری بر سردرب آن‌ها نصب شده و کار درمان را انجام می‌دهند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تأکید کرد: مردم باید در صورت مشاهده تخلف، شکایت خود را از طریق معاونت درمان دنبال کنند تا شاهد چنین رویه‌ای نباشیم.

وی با بیان اینکه امروزه بازار ماساژدرمانی در کشور داغ شده و افراد زیادی نزد افراد غیرمتخصص می‌روند گفت: اگر افرادی مجوز این کار را داشته باشند و تنها کار ماساژ انجام دهند و مراجعه‌کنندگان هم بیمار نباشند اشکالی ندارد، اما این کار برای بیماران باید توسط کادر درمانی انجام شود.

جعفری افزود: کار بیمار را باید به کاردان سپرد چرا که سهل‌انگاری عواقب خطرناکی را به دنبال خواهد داشت.

بیماران زیادی داشتیم که با مراجعه به این مراکز و درمان غیراصولی دچار مشکل شده بودند بنابراین به کلینیک‌های ما مراجعه می‌کردند تا مشکل‌شان رفع شود.

وی ادامه داد: بیماران زیادی داشتیم که با مراجعه به این مراکز و درمان غیراصولی دچار مشکل شده بودند بنابراین به کلینیک‌های ما مراجعه می‌کردند تا مشکل‌شان رفع شود.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان اینکه روزی بیماری به ما مراجعه کرد که دیسک کمرش بیرون زده بود گفت: او در یکی از روستا‌ها به یک شکسته‌بند ۱.۵ میلیون تومان داده بود تا او را درمان کند، اما عدم تخصص او باعث شده بود دیسک این فرد به بدترین شکل ممکن بیرون بزند و کارش به اتاق عمل بکشد.

وی بیان کرد: افرادی به ما مراجعه کرده‌اند که دیسک آن‌ها با درمان غیراصولی در مراکز غیرمجاز به مرحله عمل جراحی رسیده است در حالی که امکان داشت با درمان ساده و مدیکال بهبودی حاصل شود.

ماساژ تنها یک نوع آرام بخش نه درمان‌کننده

جعفری در ادامه گفت: ماساژ تنها یک اقدام آرام‌بخش است و تنها خون‌رسانی به عضله را به طور موقت بیشتر می‌کند و به عنوان درمان حساب نمی‌شود.

درد‌های عضلانی معمولا علت زمینه‌ای دارند و با ماساژ قابل درمان نیستند، تنها به دلیل اینکه مدتی عضله باز می‌شود افراد تصور می‌کنند درمان شده‌اند

وی بیان کرد: درد‌های عضلانی معمولا علت زمینه‌ای دارند و با ماساژ قابل درمان نیستند، تنها به دلیل اینکه مدتی عضله باز می‌شود افراد تصور می‌کنند درمان شده‌اند در حالی که درد سریع برمی‌گردد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان اینکه برخی آگاهی کمی دارند و باید اطلاع‌رسانی در نحوه مراجعه به درمانگاه‌های عضلانی صورت گیرد گفت: توانبخشی زمان‌بر است و مردم هم هنوز یاد نگرفته‌اند برای سلامتی خود وقت بگذارند، افراد باید بدانند در برخی مواقع با یک دوره درمان و یک آمپول خوب نمی‌شوند و نیاز به زمان طولانی است.

وی با توصیه به بیماران در اعتماد به پزشک خود و اینکه مدام به پزشکان متعدد مراجعه نکنند گفت: بیماران در مراحل درمان تنها به درمان دارویی توجه نکنند و به درمان‌های دیگری که توصیه پزشک بوده دقت کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 543244 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟