راز مخوف پشت  شمشادها  چه بود؟ / پلیس مشهد فاش کرد

به گزارش رکنا،  هوا آن قدر سرد نبود، اما دو پسر جوان صورت هایشان را با شال گردن بسته و زیپ‌های کاپشن را هم تا زیر گلو بالا کشیده بودند. حرکات مشکوکشان از دید تیم گشت کلانتری مخفی نماند. مأموران برای روشن شدن موضوع به دنبال آن‌ها رفتند. پسران جوان همین که چشمشان به خودروی گشت پلیس افتاد شروع به دویدن کردند، در همین هنگام بسته‌ای را که مانع سرعت گرفتنشان بود، درون شمشاد‌ها انداختند، بسته‌ای که رازی مخوف درون خود داشت و ساعتی بعد از سوی مأموران کشف شد.

بیشتر سارقان پس از دستگیری با چنگ انداختن به دو بهانه تنگنا‌های مالی و بیکاری، تلاش می‌کنند تا خود را بی گناه نشان دهند. بیش از نیمی از این سارقان نیز معتاد هستند و انگیزه شان از سرقت، تأمین موادمخدر است. تعدادی از سارقان نیز چندین بار دستگیر و محاکمه شده اند، اما پول بادآورده و سراب ثروت‌های یک شبه، دوباره آن‌ها را به این گرداب کشانده و با عنوان سارقان حرفه‌ای شناخته می‌شوند، افرادی که حتی می‌دانند درصورت گرفتار شدن چه حکمی برایشان بریده می‌شود و زمان آزادی تقریبی شان از زندان را نیز می‌دانند.

در این میان از نگاه مردم، نیروی انتظامی وظیفه مبارزه با سارقان و بازگرداندن امنیت به جامعه را دارد. اما خود پلیس بار‌ها اعلام کرده که به تنهایی و در سایه نبود اقدامات و اصلاحات اساسی در حوزه فرهنگ و اقتصاد، نمی‌توانند این قطار منحرف شده را به ریل قانون بازگردانند. با این حال از هیچ اقدامی در زمینه دستگیری سارقان فروگذار نبوده اند تا جایی که طی روز‌های گذشته ۳ طرح مبارزه با سرقت‌ها در مشهد به اجرا گذاشته شد و نتیجه آن دستگیری ۱۱ سارق بود.

آب ریختن در پاتوق سارقان

نخستین طرح از سوی تیم‌های تجسس کلانتری کوی پلیس و در پی اعلام سرقت از یک منزل مسکونی آغاز شد. بررسی‌های میدانی و شواهد موجود در محل وقوع جرم، مأموران را به سرنخ‌هایی رساند که ردپای یکی از متهمان سابقه دار را در پرونده نشان می‌داد.

تحقیقات درباره شناسایی متهم در دستور کار قرار گرفت و پس از چندین روز اقدامات نامحسوس محل اختفای این فرد در منطقه بزرگمهر مشهد شناسایی شد. مأموران این محل را تحت نظر قرار دادند که مشخص شد علاوه بر متهم افراد مشکوک دیگری نیز به این منزل رفت و آمد دارند.

مأموران با شناسایی این پاتوق که محل آمد و شد سارقان بود، هم زمان با اعلام موضوع به سرهنگ صارمی ساداتی، رئیس پلیس مشهد و دریافت دستور تخصصی موضوع را با مقام قضایی نیز در میان گذاشتند و مجوز ورود به این پاتوق شرارت را دریافت کردند.

ساعتی بعد با ورود غافل گیرانه مأموران به این پاتوق، ۶ متهم که بعد مشخص شد تمام این افراد معتاد هستند دستگیر شدند و یک موتورسیکلت و ۳ قبضه چاقو و قمه که در سرقت‌ها از آن‌ها استفاده می‌شده نیز کشف شد.

پیگیری پرونده، مأموران را به منطقه خلق آباد رساند، جایی که یکی دیگر از پاتوق‌های شرارت شناسایی و در بازرسی از آن یک سارق دیگر نیز دستگیر شد.

سوراخی که سارق را لو داد

خیلی حرفه‌ای و بدون اینکه فردی متوجه شود یا صدایی بشنود، هنگام تعطیلی کارگاه پشت به فضای باز، دیوار کارگاه را سوراخ می‌کند و بدون هیچ جلب توجهی از همان سوراخ به غارت این مکان اقدام می‌کند. به طوری که وقتی مالک در کارگاه را می‌گشاید، از آن همه ظرافت سارق جلوی در خشکش می‌زند.

مأموران کلانتری خلق آباد که این سرقت بی عیب و نقص در محدوده استحفاظی آن‌ها رخ داده بود، در محل حاضر شدند. شگرد به کارگرفته شده حاکی از آن بود که سارق یا سارقان قطعا بار‌ها این شگرد را امتحان کرده اند و این سرقت حرفه ای، کار افراد تازه کار نیست.

همین سرنخ مهم، حواس مأموران را به سمت سارقی تکراری کشاند. سارقی که قبلا هم دستگیر و زندانی شده بود. شناسایی محل زندگی این فرد در همان منطقه و دریافت دستور قضایی برای بازرسی از این مکان، منجر به حضور مقتدرانه پلیس در محل زندگی این مرد چهل وهفت ساله شد.

مرد معتاد تمام تلاشش را برای سردرگم کردن مأموران به کار بست. اما شناسایی کالا‌های سرقتی از کارگاه، همچون دم خروسی بود که قسم‌های او را باطل کرد.

بیرون کشیدن مدرک از دل شمشاد‌ها

مأموران گشت کلانتری هفت تیر قطعه پایانی این پازل را با دو عملیات آغاز کردند. دو مرد جوان صورت هایشان را با شال گردن بسته بودند و زیپ‌های کاپشن را تا زیرگلو بالا کشیده بودند. هوا آنچنان سرد نبود که نیاز به این همه لباس باشد. مأموران که به این رهگذران مشکوک شده بودند، آن‌ها را فراخواندند، اما این افراد در جهت مخالف حرکت خودروی پلیس شروع به دویدن کردند.

فرصت تحلیل و واکاوی نبود و مأموران نیز طرح تعقیب و گریز را آغاز کردند. این در حالی بود که چندصدمتر دورتر این افراد بسته‌ای که مانع دویدنشان بود را درون شمشاد‌ها پرتاب کرده و سرعتشان را بیشتر کردند. وقتی مأموران توانستند این دو پسر هفده و بیست ساله را بگیرند، با وجود سن کمشان، نفسشان بالا نمی‌آمد و نمی‌توانستند قدم از قدم بردارند.

در ادامه بسته مشکوک را از میان شمشاد‌ها بیرون کشیده و به کلانتری منتقل شد. بازگشایی بسته درون کلانتری نشان داد که یک شمشیر دو لبه درون آن بوده است و متهمان در ادامه اعتراف کردند که قصد داشته اند با آن اقدام به زورگیری در خیابان‌ها کنند. در بازرسی بدنی از متهمان یک قمه نیز کشف شد و تحقیقات درباره زورگیری‌های احتمالی آن‌ها آغاز شد.

مظنون دیروز، متهم امروز

در شاخه‌ای دیگر از این طرح عملیاتی، یکی دیگر از تیم‌های گشت کلانتری هفت تیر هنگام گشت زنی در حوزه استحفاظی خود، یک خودروی سواری پلاک مخدوش را مشاهده کردند.

مأموران که به راننده این خودرو مشکوک شده بودند، با ظن به سرقتی بودن خودرو آن را در اقدامی ضربتی متوقف کردند. اظهارات راننده جوان درباره علت مخدوش بودن پلاک تناقض‌های آشکاری را نمایان کرد. مأموران که متوجه شدند یک کلمه حرف راست از دهان این فرد خارج نخواهد شد، اقدام به بازرسی از خودرو کردند و مقادیری کالای سرقتی از انبار‌های شخصی کشف کردند.

استعلام از مرکز پلیس نیز نشان داد که حدود نیم ساعت پیش سرقتی از پارکینگ و انبار یک ساختمان در همان محدوده گزارش شده است و مشخصات کالا‌های کشف شده با کالا‌های سرقتی همخوانی دارد.

بررسی‌های بعدی با ثبت مشخصات این سارق که اتهامش را پذیرفته بود، نشان داد این فرد دو روز قبل نیز با اتهام سرقت مشابهی دستگیر شده است. اما مأموران هیچ مدرکی که نشان دهنده نقش او در سرقت باشد، نداشته، و به ناچار او را رها می‌کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 540434 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟