قاتل محمدرضا کلاهی در دوبی بازداشت شد ! / رضوان تقی کیست؟ + عکس

به گزارش رکنا،دادستانی هلند این فرد را رضوان تقی، ٤٢ ساله، فراری مراکشی-هلندی معرفی کرده است. برای بازداشت او صد هزار یورو جایزه تعیین شده و پلیس بین‌الملل (اینترپل) حکم جلب او را صادر کرده بود.

رضوان تقی رئیس یک باند تبهکاری به نام "فرشتگان مرگ" است و متهم به چندین فقره جرم از جمله ٩ سوء قصد خیابانی. او در صدر لیست فراریان تحت تعقیب هلند بود.

به گفته پلیس هلند او پس از یک سال کار شبانه‌روزی و با "کار پلیسی" دستگیر شده و کسی او را لو نداده است.

رضوان تقی، شب گذشته در یک آپارتمان در دوبی دستگیر شد و عملیات دستگیری بدون حادثه پیش رفته است.

تابستان امسال این شایعه مطرح شده بود که او در دوبی یا جزیره کیش است.

پلیس دوبی و هلند در این عملیات همکاری کردند. مقامات اماراتی می‌گویند او با هویت جعلی وارد دبی شده بود.

هلند درخواست استرداد رضوان تقی را کرده اما هلند و امارت قرارداد استرداد مجرمان ندارند. به گفته مقامات هلندی روند استرداد "چند هفته" یا "شاید زودتر" طول می‌کشد.

تقریبا هشت ماه پیش، دادگاهی در هلند پس از دو سال، دو فرد متهم به قتل محمدرضا کلاهی را به ترتیب به ۲۵ و ۲۰ سال زندان محکوم کرد. بنا بر مدارک این دادگاه، این دو برای قتل آقای کلاهی ۱۳۰ هزار یورو پول گرفته بودند اما مشخص نشد پول را چه کسی پرداخته بود.

دو ماه بعد دادگاهی در هلند اعلام کرد "ارتباطی بین حکومت ایران و سازمان‌دهنده قتل محمدرضا کلاهی نیافته است."

در نهایت بهار امسال دادگاه دو نفر در هلند را به عنوان عامل قتل محمدرضا کلاهی مجرم شناخته شده و به بیش از ٢٠ سال زندان محکوم شدند.

پیش از حکم دادگاه سازمان اطلاعات و امنیت هلند اعلام کرده بود که درباره نقش ایران در ترور علی معتمد در سال ۲۰۱۵ و همچنین احمد نیسی در سال ۲۰۱۷ در شهر لاهه، "تقریبا یقین" دارد.

مدتی بعد دادگاه یک نفر دیگر برای سازمان دادن قتل محمدرضا کلاهی صمدی در هلند مجرم شناخت و به حبس ابد محکوم کرد.

محمدرضا کلاهی، که با نام علی معتمد در هلند زندگی می‌کرد، چهار سال پیش در نزدیکی خانه‌اش به ضرب گلوله دو مهاجم نقابدار کشته شد.

در ایران محمدرضا کلاهی عامل بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ معرفی می‌شود. در این انفجار بیش از هفتاد نفر از مقام‌های حکومتی، از جمله محمد بهشتی، کشته شدند

محمدرضا کلاهی که بود؟

محمدرضا کلاهی، عضو حزب جمهوری اسلامی و مسئول برگزاری برخی جلسات آن بود. مقام‌های جمهوری اسلامی او را یک "نفوذی" سازمان مجاهدین خلق در حزب جمهوری اسلامی می‌دانند.

پس از انفجار مرگبار در دفتر این حزب، اکبر هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود درباره محمدرضا کلاهی نوشته است: "فعلا متواری است. ده دقیقه قبل از انفجار، به بهانه‌ای از دفتر حزب به طور مرموز بیرون رفته است... مهندس موسوی آمد و جریان مفقود شدن کلاهی و احتمال عامل انفجار بودنش را مطرح کرد؛ به عنوان بستنی خریدن، قبل از انفجار، فرار کرده است."

برخی از اعضای سابق سازمان مجاهدین چون سعید شاهسوندی و مسعود خدابنده نقش محمدرضا کلاهی در این انفجار را تایید می‌کنند.

Image captionراست، عکس منتشر شده از محمدرضا کلاهی در دهه شصت و چپ، عکس علی معتمد در هلند

اما ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس جمهور سابق ایران که چند روز پیش از انفجار از کار برکنار شده بود، می‌گوید سازمان مجاهدین خلق در آن مقطع دست داشتن در این انفجار را تکذیب کرده است.

به گفته آقای بنی‌صدر ستاد ارتش ایران به او گفته بود: "این کار از لحاظ مهندسی انفجار، تنظیم شده بوده است ... این کار را یا ارتش کرده، یا سپاه یا یک قدرت خارجی."

عزت‌الله سحابی هم گفته بود که بازجویانش به او گفته‌اند مسئولیت انفجار دفتر حزب جمهوری با مجاهدین خلق نبوده و محمدرضا کلاهی عامل یک سازمان اطلاعاتی خارجی بوده است

رضوان الطاغی در ده پرونده قتل از جمله پرونده قتل محمدرضا کلاهی در سال ۲۰۱۵ متهم است.

پلیس دوبی روز دوشنبه ۲۵ آذر اعلام کرد رضوان الطاغی، رهبر مشهور مراکشی- هلندی گروه تبهکار «فرشتگان مرگ» در این امیرنشین امارات متحده عربی دستگیر شده است.

عبدالله خلیفه المری گفت رضوان الطاغی ۴۱ ساله در همکاری با مقام‌های هلندی که سال گذشته حکم بازداشت او را از طریق اینترپول صادر کرده بودند دستگیر شد.

از این فرد به عنوان خطرناکترین مرد هلند نام برده می‌شود. دولت این کشور ۱۰۰ هزار یورو برای دستگیری او جایزه تعیین کرده بود.

به گزارش روزنامه «گلف نیوز»، رئیس پلیس دوبی افزود: «رضوان الطاغی یکی از خطرناک‌ترین و تحت تعقیب‌ترین مردان جهان است که به دلیل جرایم سازمان‌یافته جدی در فهرست پلیس بین‌الملل، اینترپول، قرار داشت».

خلیفه المری می‌گوید این تبهکار که با یک کارت شناسایی دیگر وارد دوبی شده بود در یک ویلای مسکونی دستگیر شد.

یانین وان دِر برگ، رئیس دایره پلیس ملی هلند، نیز غروب دوشنبه به خبرنگاران گفت که رضوان الطاغی نیمه شب گذشته دستگیر شد. نفر دیگری هم همراه او بازداشت شد ولی او در فهرست تحت تعقیب پلیس نبود.

رضوان الطاغی به خاطر جرایمی نظیر قتل و قاچاق مواد مخدر تحت تعقیب بود و رهبری سازمانی به نام «فرشتگان مرگ» را به عهده داشت که یکی از خطرناک‌ترین گروه‌های تبهکار در هلند است.

اریک آکربوم، کمیسر پلیس هلند، از امارات متحده عربی و پلیس دوبی به خاطر کمک‌هایشان در زمینه ردیابی و دستگیری الطاغی قدردانی کرد.

هلند و امیرنشین دوبی پیمان استرداد متهمین ندارند ولی فرد وِستِربک، رئیس سرویس دادستانی عمومی هلند، گفته که «ما مطمئنیم این استرداد انجام خواهد شد».

روزنامه هلندی «تلگراف» آبان امسال گزارش داده بود که «رضوان الطاغی» احتمالا در ایران به سر می‌برد.

این روزنامه در عین حال نوشته بود که او بین ایران و دوبی در رفت‌وآمد است و مقام‌های هلندی برای بازداشت و استرداد او با دولت امارات در تماس هستند.

رضوان الطاغی در ده پرونده قتل از جمله پرونده قتل محمدرضا کلاهی در سال ۲۰۱۵ متهم است.

به گفته مقام‌های ایرانی، محمدرضا کلاهی، مسئول اصلی انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ بود؛ انفجاری که منجر به کشته شدن تعدادی از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله محمد حسینی بهشتی، رئیس وقت دیوان عالی کشور، شد.

محمدرضا کلاهی ۲۴ آذر ۱۳۹۴ در شهر آلمیره هلند توسط فردی در خیابان از نزدیک هدف گلوله قرار گرفت و همان روز در بیمارستان جان سپرد.

در جریان تحقیقات پس از ترور، پلیس هلند سه نفر به نام‌های «نااوفال اف»، «انور.آ.ب» و «مورئو.ام» را بازداشت کرد.

در جریان تحقیقات این پرونده اعلام شد که «ناوفال اف»، متهم ردیف اول پرونده با شبکه مافیایی که زیردست «رضوان الطاغی» کار می‌کند، در ارتباط بوده است.

دولت هلند همچنین دی‌ماه پارسال اعلام کرد حکومت جمهوری اسلامی در طراحی دو ترور در هلند که پیش از این باعث اعمال تحریم علیه ایران شده، دخیل بوده است.

یکی از ترورهای مورد اشاره دولت هلند، پرونده محمدرضا کلاهی بود که به گفته وزیر امورخارجه هلند، «قرائن جدی» مبنی بر دخالت حکومت تهران در آن وجود داشت و به «مقامات ایران» در این باره تذکر و هشدار داده شد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 526486 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟