گزارش از تجمعات اعتراضی به افزایش قیمت بنزین

به گزارش رکنا، به نقل از خبرگزاری صداوسیما استان ها؛ تجمع اعتراضی در شهر اهواز نیز برگزار شد که عده ای اغتشاش گر با سوء استفاده از تجمع مردم یک بانک و برخی اماکن عمومی را به آتش کشیدند.

در خرمشهر نیز تعدادی افراد مشکوک و ناشناس که مسلح بودند به سمت مردم تیراندازی می کنند که چند نفر از مردم زخمی می شوند .

اعتراضات سیرجان اما کمی متفاوت بود محمود آبادی فرماندار این شهر می گوید: شخص وی و برخی از اعضای شورای تامین با حضور در جمع معترضان با مردم صحبت می کنند که در نهایت مردم با شنیدن صحبت ها محل را ترک می کنند اما ناگهان تعدادی افراد ناشناس و نقاب زده که برخی حالت عادی هم نداشتند ، وارد جمعیت می شوند ، پس از به اتش کشیدن پمپ بنزین ، تلاش می کنند به محوطه انبارهای سوخت در نزدیکی پمپ بنزین وارد شوند ، انبارهایی که حاوی صدها هزار لیتر بنزین بودند. در این میان حافظان امنیت این افراد را ، دو بار از محوطه انبارها خارج می کنند اما این افراد قصد ورود به محوطه انبارها و به اتش کشیدن ان داشتند که پلیس در نهایت برای حفظ جان مردم و ساکنان آن منطقه اقدام به مقابله می کند. به گفته فرماندار سیرجان در این درگیری چندین نفر از نقابداران و نیروهای پلیس زخمی شده اند .

در مشهد هم دیشب تعدادی افراد در بلوار وکیل آباد اقدام به تهدید و تحریک مردم و بستن این بلوار می کنند و به برخی از خودروها را که مالکان انها به خواسته شان تمکین نمی کنند اسیب می رسانند .

روز گذشته دولت با سهمیه بندی بنزین نرخ بنزین سهمیه ای را ۱۵۰۰ و بنزین آزاد را ۳۰۰۰ تومان اعلام کرد.

همزمان دولت اعلام کرد برای جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم، علاوه بر یارانه نقدی، مبلغ ۵۵ تا ۲۰۰ هزار تومان به خانواده های ۱ تا ۵ نفره پرداخت خواهد کرد.

رسانه های معاند نیز در این میان تلاش کردند با استفاده از ویدئوها و اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی اعتراض ها در برخی شهرها را گسترده و فراگیرنشان دهند.

امروز صبح نیز در برخی شهرها عده ای تلاش کردند با استفاده از شرایط جوی و بارش ها، ترافیک تصنعی به وجود آورند که برای ساعاتی مردم و دانش آموزان را دچار زحمت و دیر رسیدن به محل کار و درس کردند.

اما امروز صبح در تهران ماجرا متفاوت بود. علیرغم اعلام قبلی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش برف در تهران ، متاسفانه به دلیل غافلگیری و عملکرد کند مسئولان شهری، اکثر بزرگراههای اصلی تهران دچار ازدحام و ترافیک شدید بود و خودروها برای ساعت ها در ترافیک ماندند.

مردم در مصاحبه با خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما تاکید می کردند اگر معابر و بزرگراه ها شن پاشی و نمک پاشی می شد، امروز تهران شاهد چنین ترافیکی نبود. ترافیک امروز تهران موجب شد بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان و کارمندان با چندین ساعت تاخیر به محل درس و کار خود برسند و برخی از مردم هم در سرما ، پیاده عازم محل کار خود شدند.

تجمع اعتراضی در برخی شهرها در پی تغییر قیمت بنزین

گزارش‌های خبرنگاران ایرنا حاکی از برگزاری تجمع‌های پراکنده در اعتراض به افزایش قیمت بنزین در برخی از نقاط کشور در شامگاه جمعه - ۲۴ آبان - است. این اعتراض‌ها در برخی شهرها مانند مشهد و سیرجان و برخی شهرهای استان خوزستان دیده شد.

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد جمعه ۲۴ آبان بنزین برای همه وسایل نقلیه سهمیه‌بندی شد. طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر سه هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

این تغییرات در قیمت بنزین و سهمیه‌بندی اعمال شد سبب شد تا در برخی شهرها تجمع‌هایی شکل بگیرد. در مشهد از حدود ساعت ۱۹ آمدوشد کند خودروها و حضور ده‌ها نفر معترض در محدوده تقاطع بلوار وکیل‌آباد و خیابان دانشجو بود که با تذکرات پلیس و برخی شهروندان این اعتراض پایان یافت. در بیرجند نیز اعتراض‌های پراکنده‌ای در سطح شهر انجام شد. در سیرجان اما اعتراضات شدید بود و در این میان تهاجم عده‌ای از افراد، به انبار نفتی این شهر و با هدف آتش زدن آن، با واکنش نیروی انتظامی ناکام ماند.

در اهواز نیز تجمع شهروندان معترض به افزایش قیمت و توقف خودروها در دو خیابان این شهر باعث دشواری رفت و آمد شد که با تذکرات نیروی انتظامی تجمع پایان یافت. همچنین در محور شوشتر- دزفول نیز تجمع اعتراضی که همراه با دشواری رفت و آمد در محور شوشتر - دزفول بود تا پایان شب برطرف شد. در گچساران نیز مردم با تجمعی آرام در دوگنبدان به افزایش قیمت بنزین اعتراض کردند. مردم معترض در آبادان، خرمشهر و ماهشهر نیز در بخش‌هایی از شهر در اعتراض حضور یافتند. شیراز و بندرعباس نیز با تجمع محدودِ اعتراضی روبرو بود که تا پایان شب پایان یافت.

علی ربیعی سخنگوی دولت، محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس جمهوری و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه از نیمه شب دیشب تاکنون در اظهارنظرهایی جداگانه تأکید کرده‌اند که موضوع تغییر بهای بنزین مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا بوده است و تصمیم همه اجزای نظام است. همچنین دولت با توجه به دغدغه‌هایی که درباره معیشت مردم وجود دارد موظف است تا تمام پولی که از این مسیر به دست می‌آید در قالب یارانه‌ای جداگانه به حدود ۶۰ میلیون‌نفر از مردم ایران پرداخت کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 518570 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟