عجیب تریم حکم قاضی / خدمت به شهدا توسط متهمان ! / در آبادان صادر شد

به گزارش رکنا،  قاضی شعبه ۱۰۳ دادگستری آبادان از صدور رای کاشتن نهال در گلزار شهدای این شهر به جای زندان خبر داد.

سعید فریدونی اظهار کرد: استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس یکی از مهمترین راهکارهای پیش روی نظام قضایی کشور و همسو با سیاست حبس زدایی است.

وی ادامه داد: اعمال مجازات جایگزین حبس، کاهش جمعیت زندان‌ها را در بر خواهد داشت و مهمتر از آن منجر به بازگشت مجدد مجرمان به جامعه می‌شود به نحوی که با توجه به اینکه هدف اساسی مجازات اصلاح و بازپروری مجرم است این خدمات عمومی رایگان هم مجرم و هم جامعه را بهرمند می‌سازد.

قاضی شعبه ۱۰۳ دادگستری آبادان با بیان اینکه این دادگستری بر اساس سیاست‌های کلان نظام قضائی کشور صدور احکام جایگزین حبس را صادر می‌کند، افزود: برای نیل به اهداف کلان قوه قضائیه در راستای سیاست حبس زدایی و تاکیدات ریاست محترم قوه قضائیه و داشتن جامعه‌ای سالم‌تر، برای متهمان جرائم غیر عمدی و برخی از متهمان جرایم عمدی که مجازات قانونی جرم ارتکابی آنها تا سه ماه حبس تعیین شده به صورت الزامی و یا حداکثر مجازات قانونی آنها بیش از سه ماه تا ۶ ماه حبس و یا در نهایت از ۶ ماه تا یک سال حبس تعیین شده است به شرط نداشتن سابقه محکومیت کیفری ممکن است مجازات جایگزین حبس صادر شود.

قاضی فریدونی توضیح داد: در صورت اعمال مجازات‌های جایگزین، مجرم نیز متناسب با عمل خلاف قانون مورد برنامه‌های اصلاحی و تربیتی قرار می‌گیرد و با آگاهی از عواقب عمل خویش به ارائه خدمات عام‌المنفعه می‌پردازد و از این طریق با حفظ روابط خانوادگی و اجتماعی به نحو مطلوبی به جامعه باز می‌گردد و جامعه نیز از خدمات رایگان وی سود می برد.

وی با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام به اهمیت درختکاری تاکید شده است، عنوان کرد: برای تعداد حدود بیش از ۵۰ نفر از متهمان کیفری حکم مبنی بر کاشتن حداقل ۵۰ اصله نهال در گلزار شهدای آبادان صادر شده که در حال اجرا است.

قاضی شعبه ۱۰۳ دادگستری آبادان اضافه کرد: هرگز مجازات زندان یک سارق یا کلاهبردار به جایگزین‌های حبس تبدیل نمی‌شود و حتی اگر سوابق محکومیت کیفری وجود داشته باشد مجرم مشمول جایگزین‌های حبس نمی‌شود به همین دلیل شهروندان باید توجه کنند که مجرمان حرفه‌ای یا مجازات بیشتر از یک سال حبس، محکومیت زندانشان را تحمل خواهند کرد چرا که از شرایط صدور حکم جایگزین حبس گذشت شاکی و یا نبود شاکی و میزان مجازات است.

قاضی فریدونی با تاکید بر اینکه در اجرای خدمات عمومی رایگان هزینه‌ای بر محکوم بار نمی‌شود و نهادهای پذیرنده لوازم اجرای حکم و ایمنی را در اختیار محکوم قرار می‌دهند، توضیح داد: اداره محیط زیست آبادان طی نشستی با دادگستری آبادان تهیه هزار اصل نهال به منظور اجرای حکم جایگزین حبس فراهم کرده و سهم به سزایی در اجرای این احکام و زیباسازی شهری داشته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 504529 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟